Gazeta.pl > Zdrowo na lato

Najlepsze i najgorsze połączenia żywieniowe, czyli co jeść razem, a co osobno

joansz,eska
14.08.2014 09:56
A A A Drukuj

shutterstock

Szpinak przez lata uchodził za znakomite zielone źródło  żelaza. Niestety, to mit. Zasługuje na miejsce w naszej kuchni przede wszystkim ze względu na zawartość kwasu foliowego. Ta witamina z grupy B wcale nie jest potrzebna tylko kobietom w ciąży. To źródło życia.

Wszystko o kwasie foliowym

Szpinak obfituje także w inne witaminy i sole mineralne, cenne barwniki o działaniu przeciwutleniającym (czytaj: kolor warzyw ma znaczenie!).

Nawet szpinak ma słabsze strony. Zawiera kwas szczawiowy (sporo go też w szczawiu i rabarbarze), a ten źle wpływa na przyswajanie wapnia. Wchłonięty kwas szczawiowy odkładany jest w narządach wewnętrznych. Jeśli w naszym codziennym pożywieniu są duże ilości kwasu szczawiowego, a małe wapnia, to w konsekwencji dochodzi do niedoborów tego makroelementu.

Jest na to rada! Do dania ze szczawiem wystarczy dodać mleka, śmietanę lub jajko, a wapń zawarty w nabiale połączy się z kwasem szczawiowym z tych warzyw, nie naruszając zasobów wapnia w organizmie.

Najlepsze źródła żelaza (z tabelami zawartości w produkcie)

Najlepsze źródła wapnia (z tabelami zawartości w produkcie)

Zobacz także
  • 16