Woda do zadań specjalnych: dla dziecka, sportowca, na upały. Na co zwracać uwagę? 

Woda to nie tylko podstawowy składnik diety człowieka. Oprócz tego, że jest potrzebna do życia, ma także wiele zalet, o których na co dzień nie mówi się głośno. To błąd! Sprawdźmy, jak korzystny wpływ ma na dzieci, sportowców i ile powinniśmy jej pić w upały!

Jaka woda najlepsza dla dziecka?

Dzieci wymagają specjalnej troski i opieki, dlatego podczas wyboru odpowiedniej dla nich wody, kierujemy się także określonymi kryteriami. Przede wszystkim woda dla dziecka powinna być mineralna. Dlaczego? Wody mineralne pochodzą ze złoża podziemnego, a co za tym idzie, są zupełnie izolowane od zewnętrznych zanieczyszczeń. Są znacznie lepsze do picia od na przykład wody źródlanej. Jest to niezwykle istotne w przypadku młodego organizmu, który dopiero się rozwija.

Warto mieć także na względzie podział wody mineralnej - dzieli się ona na: niskozmineralizowaną (500 mg składników mineralnych/l), średniozmineralizowaną (500-1500 mg/l) lub wysokozmineralizowaną (powyżej 1500 mg/l).
Choć noworodkom wystarczy jedynie mleko matki, to dzieci powyżej roku życia powinny pić wodę niskozmineralizowaną lub źródlaną.

W wodzie dla dzieci nie powinno zabraknąć wapnia, potasu i magnezu, a tego dostarcza właśnie woda mineralna. To kluczowe składniki, niezwykle ważnie dla rozwoju młodego organizmu. W ciągu dnia roczne dziecko powinno wypijać od 1150 do 1300 ml, natomiast starsze - nawet do dwóch litrów.

Jaką wodę wybrać dla sportowca?

Sportowcy potrzebują znacznie więcej minerałów i witamin niż przeciętni ludzie, głównie przez to, że ich organizm pozbywa się ich znacznie szybciej podczas ćwiczeń. Ich ciała wystawiane są na ciągłe wyzwania i próby. Muszą być więc w nieustannym stanie gotowości, przygotowani do wysiłku fizycznego i treningów.

Woda jest niezwykle ważna podczas uprawiania sportów, dlatego warto zadbać o jej odpowiedni skład. Sportowcy szczególnie cenią sobie wodę, która bogata jest w magnez, wapń, sód, jod, żelazo. Można stwierdzić, że ten skład do złudzenia przypomina wytyczne dla wody podawanej dzieciom. Nic dziwnego!

Sportowcy potrzebują tylko najlepszych składników! Podczas treningu tracą minerały, a pomoże im je odzyskać średnio- i wysokozmineralizowana woda mineralna. Należy jednak pamiętać, by zachować umiar w ich przyswajaniu. Dzięki nim, osoby aktywne fizycznie mają pewność, że dostarczają organizmowi wszystkich wartościowych elementów. Przecież nie mogą pozwolić sobie na niedobór jakiegokolwiek z nich!

Woda na upały - co pić?

W czasie upałów, bez względu na to, gdzie się znajdujemy, najważniejsza jest woda. Bez niej człowiek może przeżyć jedynie od trzech do pięciu dni. Według Instytutu Żywności i Żywienia, zdrowe osoby dorosłe, niebędące w ciąży i nie karmiące piersią kobiety, powinny wypijać około 2 litrów wody dziennie.

W czasie upałów najlepiej jest pić wodę mineralną. Tak, jak wcześniej było to wspomniane, zachowuje ona stały skład, a dodatkowo szybko gasi pragnienie i zapobiega odwodnieniu organizmu.

Warto jednak pamiętać, że czas upałów sprzyja także piciu innych napoi, byle nie gazowanych i słodzonych. Do butelki z wodą można dorzucić plasterki cytryny albo mięty. Taki miks idealnie pobudzi organizm i orzeźwi ciało.
W czasie upałów najodpowiedniejsza jest woda średnio- i wysokozmineralizowana, która bogata jest w magnez i wapń. Wciąż jednak należy mieć na uwadze fakt, że woda wysokozmieneralizowana nie może być pita w takich samych ilościach co średniozmineralizowana.

Nie wolno dopuścić do odwodnienia orgazmu. Regularne picie wody, w każdej postaci, uchroni ciało przed nadmiernym wysuszeniem. W przypadku odwodnienia możemy doprowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, często nieodwracalnych.

Regularne picie wody mineralnej powinno stać się podstawą funkcjonowania człowieka. W tym celu można wprowadzić kilka zdrowych nawyków, które będą mobilizowały do częstszego sięgania po wodę niż kilka razy dziennie. Idealnym uzupełnieniem dla zdrowego trybu życia będą też warzywa i owoce, które są bogate w witaminy i korzystnie wpływają na pracę całego organizmu.