Zbyt wysoki poziom cholesterolu? Pomogą zioła

16.11.2017 14:26
Karczoch pomaga w obniżeniu poziomu cholesterolu

Karczoch pomaga w obniżeniu poziomu cholesterolu (Paolo_Toffanin / iStock)

Podwyższony cholesterol doprowadza do miażdżycy, a co za tym idzie - chorób serca, zawału i udaru mózgu. Może sobie z nim radzić dietą, aktywnością fizyczną i lekami. Pomocnym dodatkiem w walce z nadmiarem LDL są również zioła.

Potocznie mówimy o "wysokim poziomie cholesterolu". Tak naprawdę nie chodzi o to, by zbijać go do do zera. Cholesterol to, krótko rzecz ujmując, całkowita ilość tłuszczu we krwi. Jeżeli jego poziom jest nieprawidłowy, naczynia krwionośne obrastają tłuszczem, co prowadzi do różnorakich, często poważnych schorzeń.

Ten "dobry" i "zły"

Cholesterol nie rozpuszcza się we krwi samodzielnie, dzieje się to za pomocą białek - lipoprotein o gęstości dużej (HDL) i małej (LDL). HDL określa się umownie cholesterolem "dobrym", a LDL - "złym". To dlatego, że jeśli stężenie cząstek LDL jest zbyt duże, cholesterol odkłada się w ścianach tętnic. Aby wszystko działało dobrze, organizm musi utrzymywać zdrową równowagę między cząsteczkami HDL i LDL.

Zioła kontra cholesterol

Karczoch równoważy poziom cholesterolu we krwi, obniża też poziom trójglicerydów. Trójglicerydy stanowią największe źródło energii dla organizmu, która jest albo wykorzystywana od razu, albo magazynowana w tkance tłuszczowej. Występują zarówno w samym organizmie, jak i w pokarmach mu dostarczanych. Są niezbędne do życia, jednak ich nadmiar bardzo szkodzi zdrowiu, dlatego warto zwracać uwagę na ich poziom. Osobom, które zmagają się w podwyższonym poziomem trójglicerydów, można polecić zatem picie mieszanek ziołowych z dodatkiem karczocha. Dobrze, żeby zawierały także owoce głogu, które wesprą karczocha i zadziałają pozytywnie na krążenie, a zatem na pracę serca. 

Trzeba się postarać

Jeśli chcemy efektywnie obniżać poziom cholesterolu, musimy pogodzić się z tym, że trzeba będzie zmienić także dietę. Należy ograniczyć spożywanie tłustych mięs i wędlin, podrobów, tłustych serów, masła, czekolady. Warto wprowadzić do codziennych posiłków ryby morskie, owoce morza, warzywa i owoce, a także tłuszcze roślinne. Stężenie "dobrego" cholesterolu podwyższają produkty bogate w błonnik, czyli na przykład pełnoziarniste produkty zbożowe.

Nie obędzie się bez ruchu

Wysoki cholesterol spadnie, jeśli poświęcimy nieco czasu na wysiłek fizyczny. Nie muszą być to wykańczające sporty czy codzienna siłownie. Wystarczy godzina szybkiego spaceru dziennie, trochę biegania, jazda na rowerze. Warto zacząć delikatnie - jeśli od razu ruszymy z kopyta i targniemy się na dziesięciokilometrowy maraton, możemy się nabawić kontuzji! Co więcej, zbijanie wysokiego poziomu cholesterolu będzie trudne, jeśli masz nadwagę - sport pozwoli zrzucić nieco masy.