Nikotyna - wpływ na zdrowie i uzależnienie od nikotyny

Nikotyna, która szeroko dostępna jest w papierosach, ma niekorzystny wpływ na zdrowie. Na organizm działa podobnie jak substancje psychoaktywne - powoduje zwiększoną produkcję dopaminy, może działać stymulująco lub uspokajająco na cały organizm. Do tego silnie uzależnia, dlatego tak ciężko jest rzucić palenie.

Nikotyna jest substancją szkodliwą dla organizmu, a przez wiele osób uważana jest wręcz za legalny narkotyk.

Nikotyna - występowanie

Nikotyna występuje głównie w papierosach, znajduje się ona bowiem w tytoniu, który używany jest do ich produkcji.

Czysta nikotyna lub w nikotyna zawarta w tytoniu przyjmowana w dużych dawkach może doprowadzić do śmierci, gdyż jest neurotoksyną. Działa na układ nerwowy i może paraliżować mięśnie, co doprowadzić może do zaprzestania pracy serca lub płuc. 

Widziałeś kiedyś płuca palacza? Zrób je z butelki na własny użytek i zobacz, co się stanie

Zawartość nikotyny w papierosach

Nikotyna stanowi około 2% wagi czystych liści tytoni, a w jednym papierosie znajduje się od 6 do 11 mg tej substancji. W trakcie palenia nie wszystka nikotyna przenika do organizmu, przy spaleniu jest to do 3 mg.

Wysokie stężenie nikotyny utrzymuje się w organizmie dosyć krótko, przez 10 - 20 minut, a potem stopniowo zaczyna spadać. W ciągu dwóch godzin po spaleniu jednego papierosa nikotyna zostaje całkowicie wydalona z organizmu. Po tym czasie palacze często czują znowu potrzebę wyjścia "na dymek", ich organizm bowiem domaga się kolejnej dawki nikotyny.

Nikotyna w organizmie

Ci dzieje się, kiedy nikotyna znajduje się w organizmie? 

W małych dawkach nikotyna:

  • stymuluje układ nerwowy,
  • pobudza układ trawienny,
  • zmniejsza uczucie zmęczenia,
  • poprawia koncentrację,
  • pobudza mózg do pracy,
  • polepsza pamięć,
  • pobudza wydzielanie dopaminy w organizmie.

Dopamina, która wydzielana jest po zażyciu małych ilości nikotyny, sprawia że:

  • poprawia się samopoczucie,
  • mamy więcej energii,
  • odczuwamy przyjemność,
  • obniża się poziom stresu.

Wyrzut dopaminy po przyjęciu nikotyny jest jednak krótki, a organizm szybko od tego uczucia się uzależnia i domaga kolejnych dawek.

Nikotyna w dużych dawkach powoduje rozluźnienie, uspokaja, redukuje stres i napięcie nerwowe, może pomagać opanować nerwy.

Nie bez powodu palacze tak często sięgają po nikotynę w chwili, kiedy czują się zdenerwowani i zestresowani. Nikotyna uspokaja ich i powoduje, że czują się bardziej rozluźnieni. Jest to jednak krótkotrwałe uczucie, które szybko znika. 

Skutki przyjmowania nikotyny

Jak pewnie większości wiadomo, palenie papierosów nie jest dobre dla zdrowia, chociaż dawniej były one wręcz polecane na różne problemy zdrowotne. 

Najpopularniejszą formą uzależnienia od nikotyny jest właśnie palenie papierosów, co bardzo źle wpływa na organizm. Papierosy nie składają się bowiem z samego tytoniu, w procesie ich produkcji stosowany jest szereg substancji, które mają działanie kancerogenne, takie jak substancje smoliste, fenole, cyjanowodór, które są groźne zarówno dla palacza jak i osób, które wdychają dym papierosowy (bierni palacze). 

Skutki palenia papierosów to:

  • większa zapadalność na gruźlicę i inne choroby płuc,
  • nowotwory płuc, krtani, gardła, przełyku,
  • choroby serca,
  • miażdżyca, 
  • tętniaki,
  • wrzody żołądka i dwunastnicy.

Palacze szybciej się starzeją, a ich skóra oraz zęby są pożółkłe w wyniku kontaktu z dymem papierosowym. 

Uzależnienie od nikotyny

Nikotyna bardzo szybko uzależnia, wystarczy kilka papierosów, aby organizm przyzwyczaił się krótkotrwałego wyrzutu dopaminy, czyli hormonu szczęścia.

Do tego dochodzi społeczne znaczenie palenia papierosów. Wiele osób, które przebywają lub pracują razem, wychodzi wspólnie "na fajkę". Podczas palenia papierosów rozmawiają w luźnej atmosferze i relaksują się. Podczas takich wyjść łatwo spalić więcej papierosów niż podczas samotnego palenia, co sprzyja mocniejszemu uzależnieniu. Wiele osób zaczyna też palić "dla towarzystwa", bo nie chcą być jedyną osobą w grupie, która nie wychodzi zapalić z innymi. To właśnie społeczny wymiar papierosów sprawia, że ciężko z nimi zerwać.

Jak zerwać z paleniem?

Zaprzestanie palenia zależy przede wszystkim od silnej woli palacza. Wiele osób, kiedy nachodzi je ochota na papierosa, wypija herbatę lub kawę, wybiera słodką przekąskę lub zajmuje ręce czymś innym, co daje im przyjemność. 

W aptekach dostępne są liczne środki, które zawierają niewielkie ilości nikotyny. Dostępne są plasterki do przyklejania na skórę, tabletki, pastylki, gumy do żucia - pozwalają one zaspokoić głód na nikotynę, a dawka jest stopniowo zmniejszana, co pozwala porzucić nałóg powoli, ale skutecznie. 

Wiele osób przerzuca się też na e-papierosy, do których można kupić liquidy o różnej zawartości nikotyny. Stopniowo można więc, podobnie jak w przypadku środków aptecznych, całkowicie zrezygnować z palenia. 

To również może cię zainteresować:

Widok płuc palacza - najlepsza motywacja do rzucenia palenia

Jak czymś takim częstować? Drastyczne zdjęcia na opakowaniach papierosów jednak robią wrażenie

Rak płuca: jak się badać, by mieć szansę na ratunek?

Więcej o:
Komentarze (3)
Nikotyna - wpływ na zdrowie i uzależnienie od nikotyny
Zaloguj się
  • Amadeusz Zapała

    0

    Artykuł nie trzyma się kupy zjednej strony mamy plusy zażywania nikotyny z drugiej szkodliwość dymu tytoniowego gdzie zażywanie jednego nie musi być tożsame z drugim

  • Anna Kasprzak

    0

    Dużo ciekawych informacji na temat epapierosów, nikotyny i nie tylko epapieros.edu.pl

  • abra cadabra

    Oceniono 6 razy 4

    e-papierosy nie podeszły mi bo palę papierosy i brak tytoniu jest zbyt odczuwalny, teraz mam IQOSa i nie było żadnego problemu z przejściem a zero porannego kaszlu palacza po tygodniu tylko potwierdziło że dobra decyzja

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX