Czy dieta wegańska i wegetariańska mają wady? Badania naukowe wskazują na kilka zagrożeń

Korzyści z diet roślinnych, w tym wegetariańskiej i wegańskiej, znacznie przekraczają ewentualne ryzyko niedoborów - uważają badacze. Ale kluczem jest żywność dobrej jakości. Nie chodzi tutaj o "wegetariański fast food", tylko o spożywanie warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych, orzechów i oleju roślinnego oraz kawy i herbaty.

Zarówno wegetarianizm, jak i bardziej rygorystyczny weganizm, mają bardzo dobrą opinię. Uważa się powszechnie, że są korzystne dla zdrowia, a już na pewno nie szkodzą. Czy tak jest rzeczywiście? Krótki przegląd najnowszych badań na temat wpływu na zdrowie obu diet opublikował portal WebMD. Badania koncentrowały się wokół zagrożeń dla serca, mózgu, ryzyka depresji, a także utraty włosów i innych objawów niedoboru składników odżywczych.

Niektóre badania wykonywała i komentowała dr Qi Sun z Harvard T.H. Chan School of Public Health. Uważa, że dla zdrowych ludzi dieta wegetariańska jest dobrym wyborem, pod warunkiem, że spożywane są produkty dobrej jakości. Wtedy dopiero ludzie odczują korzyści zdrowotne.

Co grozi naszemu zdrowiu, gdy odrzucimy produkty pochodzenia zwierzęcego?

Wegetarianie odrzucają mięso białe i czerwone oraz ryby, a weganie dodatkowo wszelkie produkty pochodzące od zwierząt, w tym jajka, mleko, sery, żelatynę. W skrajnym przypadku nie używają niczego, co pochodzi od zwierząt, a zatem nie jedzą również miodu, wystrzegają się ubrań z wełny i jedwabiu oraz skóry.

Badania prowadzone przez brytyjskich naukowców przez 18 lat w grupie 48 tysięcy osób pokazały, że u wegetarian ryzyko rozwoju chorób serca jest o 13 procent mniejsze niż u osób, które jedzą mięso. Z drugiej strony z analiz wynika, że ryzyko wystąpienia udaru mózgu było wyższe u wegetarian o 20 procent.

Jednak eksperci z Ohio State University uspokajają: nie należy ślepo wierzyć tym analizom, ponieważ były to tylko badania obserwacyjne, a zatem nie pokazują przyczyny i skutku. Prawdopodobnie też - uważa dietetyk Linda Weinandy - jedzenie wegetariańskie w Wielkiej Brytanii różni się od tego, które jest popularne choćby w Stanach Zjednoczonych. Co by oznaczało, że ważne jest pochodzenie i skład wegetariańskiej żywności. A cała sprawa wymaga dalszych badań.

Są także głosy naukowców, którzy przestrzegają przed niedoborem choliny u wegetarian. Cholina to związek nieco podobny do witaminy, chociaż sam witaminą nie jest. Współuczestniczy w wielu fundamentalnych procesach biochemicznych w organizmie, jest niezbędna dla pracy mózgu i wątroby. Jej najlepszym źródłem jest mleko, a także jajka i mięso. Sam organizm nie jest w stanie wyprodukować choliny w dostatecznych ilościach, stąd konieczność dostarczania jej wraz z pożywieniem. Eksperci radzą zatem weganom suplementowanie choliny, pod warunkiem, że pochodzi z wiarygodnego, certyfikowanego źródła.

A co z wypadającymi włosami? - zastanawiają się badacze. Wegetarian mogą nękać niedobory żelaza, witaminy B oraz cynku, które prowadzą m.in. do problemów z włosami. W tym wypadku trzeba pamiętać o innych źródłach tych związków, w tym o roślinach strączkowych i warzywach liściastych. Ale trudniej jest dostarczyć odpowiednie ilości tych związków, stosując dietę wegetariańską, stąd dr Sun zaleca szczególną staranność w doborze produktów.

Badania nad stanem psychicznym wegetarian i wpływem diety roślinnej na psychikę oraz ryzyko depresji nie przyniosły, jak dotąd, jednoznacznych wniosków.

Udokumentowane badaniami korzyści dla zdrowia

Naukowcy z Harvardu pod kierunkiem dr Sun obserwowali grupę około 200 tys. osób przez 20 lat. Doszli do wniosku, że zarówno dieta wegetariańska, jak i wegańska dobrze wpływają na stan serca. Rozróżnili jednak tzw. zdrową żywność pochodzenia roślinnego od niezdrowej. Zdrowa żywność to produkty pełnoziarniste, owoce, warzywa, rośliny strączkowe, oleje roślinne, orzechy, herbata, kawa. Niezdrowa żywność roślinna to na przykład frytki, biały ryż, oczyszczone ziarna (białe pieczywo), makaron, słodzone napoje, desery, słodycze.

W badaniach dr Sun osoby, które jadły zdrową żywność wegetariańską, miały o jedną czwartą mniejsze ryzyko rozwoju chorób serca. Istnieją także badania, które pokazują, że wegetarianie są dwa razy mniej podatni na cukrzycę typu 2, mają korzystniejszy dla zdrowia poziom cukru we krwi oraz lepiej kontrolują masę ciała. Wyniki uzyskane w badaniach na Harvardzie pokazały także, że zdrowa dieta bezmięsna zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy aż o 35 procent, w porównaniu z osobami, które jedzą mięso.

Źródło: WebMD

Więcej o:
Komentarze (27)
Czy dieta wegańska i wegetariańska mają wady? Badania naukowe wskazują na kilka zagrożeń
Zaloguj się
  • lud.czerski.wyklety

    Oceniono 13 razy 9

    Wegetarianizm jest spoko, ale weganizm to już sztuka dla sztuki. Co złego jest w jajku od szczęśliwej kurki z wolnego wybiegu?

  • pajanko

    Oceniono 6 razy 6

    Przyszlosc co by tu nei pisac wiaze sie czy tego chcemy czy nie z wegetarianizmem/weganizmem a powodem jestesmy my/przeludnienie ziemi...

  • gurf

    Oceniono 4 razy 2

    Czyli clickbaitowy nagłówek, nic nowego. Do tego mógłby się dotyczyć każdej 'diety'. W żywieniu niezależnie od tego co jemy ważne są trzy rzeczy:
    Jeść mniej (BMR i TDEE się kłania, żadne pop diety)
    Jeść produkty lepszej jakości (nie oszczędzać na żarciu)
    Być aktywnym fizycznie (godzinny żwawy spacer to ~500kcal spalone)

  • alojz

    Oceniono 1 raz 1

    vegetarianizm jest dla mnie jest całkiem ok - ale vegan czasem trudno zrozumieć. Np kwestia nie jedzenia miodu. To lepiej sztucznie uzyskany cukier jeść niż miód? A dla mnie osobiście nie do przejścia jest niejedzenie mleka i jego przetworów. Nigdy nie miałem i nie mam problemów z mlekiem a sery uwielbiam
    Tak myślę jednak że najważniejsze jest to by jeść to co kto lubi i na co ma ochotę a spożywana żywność była zdrowa a nie z "fabryk" żywności

  • cim_cum

    Oceniono 1 raz 1

    Podziwiam wegan i wegetarian; ja próbowałem - nie dałem rady. Dobrze znam znam czworo wegetarian (w tym jedno dziecko) i jedną wegankę. Wszyscy raczej cieszą się dobrym zdrowiem, są szczupli, bardzo sprawni fizycznie. Jednak owa weganka (aktywna sportowo) od kilku lat cierpi na kontuzje wynikające z kruchości kości. Trudno powiedzieć, czy dieta ma coś z tym wspólnego, ale takie podejrzenia są. Oczywiście je wszelkie witaminy, suplementy itp. Myślę, że weganie i wegetarianie najlepiej wiedzą, czy ta dieta ma jakieś uboczne negatywne skutki.

  • lesne_rchadlo

    0

    Po wegańskim bobrze podobno stoi dobrze...

  • czarnulka_17

    0

    ja bym chyba nie mogła tak cały czas żyć na samej sałacie. Oczywiście nie odżywiam się bardzo zdrowo, ale staram się dostarczać mojemu organizmowi wszelkich minerałów i witamin. Dodatkowo też przyjmuję wyrób Intestę, żeby moje jelita prawidłowo pracowały

  • zydzia

    Oceniono 14 razy 0

    W badaniach porównano zatem trzy diety zamiast czterech. Zabrakło "zdrowej mięsnej". Mogłoby się okazać, że to ona jest najzdrowsza.

  • Daniel Kepinski

    Oceniono 1 raz -1

    Gdyby ludzie sobie zdawali ile cudownej hemi jest w tych warzywach że to się odbije za parę lat nawet piwko w którym randap przekracza normy o 300% jest dobre szkoda życia by jeść trujące zielsko

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX