Witaminy B6 i B12 - dlaczego nie należy ich nadużywać?

Nadużywanie suplementów z witaminą B6 i B12 może skończyć się złamaniem szyjki kości udowej. Najlepiej, po prostu, racjonalnie się odżywiać. Wtedy nie grozi nam ani nadmiar, ani niedobór witamin. To wnioski z badań prowadzonych przez zespół naukowców na dużej grupie kobiet przez 20 lat.

Zażywanie suplementów z witaminami wydaje się być korzystne dla zdrowia. Takie zapewnienia słyszymy chociażby w reklamach. Czy jednak nie nadużywamy tych preparatów, wierząc że zapewnimy sobie zdrowie? Naukowcy co rusz znajdują dowody na to, że nadmiar suplementów szkodzi. Tym razem przyjrzano się bliżej skutkom nadużywania witamin B6 oraz B12.

Bywają sytuacje, gdy niedobór witamin jest znaczny i istnieje konieczność ich suplementacji - przypominają naukowcy. Jednak zdrowa osoba, odżywiająca się racjonalnie, nie będzie miała problemów z niedoborem lub nadmiarem tych związków. Co może oznaczać dla organizmu, gdy przesadzimy z witaminami B6 i B12?

Naukowcy z University of Oslo oraz Harvard Medical School w Bostonie podeszli do tego problemu dwukrotnie. Pierwsze badania wykonano na grupie 6837 osób i znaleziono wtedy powiązania pomiędzy nadmiarem witamin B6 i B12 a zwiększonym ryzykiem złamania biodra. Ryzyko było najwyższe w przypadku osób przyjmujących obie witaminy razem. W drugim badaniu skorzystano z bazy danych obejmującej ponad 75 tysięcy kobiet po menopauzie. Informacje pochodziły z ogólnokrajowego badania zdrowia pielęgniarek w USA. Naukowcy mieli dostęp do takich danych jak: stan zdrowia, zażywane leki i suplementy, rodzaj stosowanej diety, wskaźnik masy ciała, aktywność fizyczna, palenie papierosów. Analizowane dane obejmowały okres 20 lat.

Naukowcy znaleźli 2304 przypadki złamania szyjki kości udowej, których przyczyn nie dało się powiązać ani z nowotworem, ani z wypadkiem np. samochodowym. Zaczęli więc szukać innych powodów. Okazało się, że w tej grupie przeważały kobiety, które bez umiaru zażywały suplementy z witaminami z grupy B.

Ryzyko złamania szyjki kości udowej było o 50 proc. wyższe u kobiet z łącznym wysokim spożyciem witaminy B6 oraz witaminy B12, w porównaniu do kobiet, które przyjmowały niewiele suplementów

- podsumowują swoje obserwacje badacze. Średnie ilości tych witamin nie były już tak szkodliwe. Naukowcy podkreślają przy tym, że znaczący nadmiar witamin B6 i B12 pochodził z suplementów i nie był związany z normalną dietą.

Dlaczego nadmiar witamin B6 i B12 zwiększa ryzyko złamań?

Nie znamy dokładnej odpowiedzi na to pytanie. Być może - spekulują badacze - związane jest to z niektórymi innymi skutkami ubocznymi nadmiernej podaży tych witamin. Są to, dla przykładu, objawy neurologiczne, takie jak ataksja, czyli niezborność ruchowa oraz obniżone napięcie mięśniowe. A to oznacza, że większe jest wtedy prawdopodobieństwo upadków, a więc i złamań. Druga koncepcja mówi, że wysoki poziom witaminy B6 może przyspieszyć osteoporozę poprzez zaburzanie wpływu estrogenów na receptory steroidowe. Natomiast rola witaminy B12 w tego przypadkach nie została jeszcze wyjaśniona.

Wyniki badań zostały opublikowane na łamach JAMA Network Open. Jakkolwiek są to, jak na razie, jedyne tego typu badania, sugerujące związek między witaminą B6 i B12 a złamaniami bioder i czekają jeszcze na potwierdzenie, to jednak autorzy apelują o umiar w suplementowaniu tych związków, jeżeli nie ma ku temu wyraźnego lekarskiego zalecenia.

Źródła: MedicalNewsToday, JAMA Network Open

Więcej o: