Bierzesz leki na cukrzycę? Badacze: Jesteś zagrożony hipoglikemią polekową

Zbyt intensywne leczenie cukrzycy środkami obniżającymi poziom glukozy we krwi może skutkować niedocukrzeniem. To stan także niebezpieczny dla zdrowia, często wymagający pomocy lekarskiej.

Chory na cukrzycę musi regularnie przyjmować leki i monitorować poziom cukru we krwi. Bywa jednak, i to wcale nie tak rzadko, że diabetycy są leczeni zbyt intensywnie. Do takiego wniosku doszli naukowcy z Mayo Clinic w USA. Po analizie danych, doszli do niepokojącego wniosku, że w samych tylko Stanach Zjednoczonych 2,3 mln osób z cukrzycą może być niewłaściwie leczonych. Skutkiem nadmiernych dawek przyjmowanych leków jest hipoglikemia, czyli stan zbyt niskiego poziomu cukru we krwi. A to oznacza tysiące dodatkowych hospitalizacji.

W Polsce na cukrzycę chorują co najmniej 3 mln osób. Jakie są pierwsze symptomy cukrzycy? Sprawdź na naszym filmie.

Zespół pod kierunkiem dr R. McCoy wykazał, że nadmiernie wysokie dawki leków obniżających stężenie glukozy we krwi, są nie tylko niepotrzebne, lecz także szkodliwe. Do analiz wykorzystano dane pacjentów z National Health and Nutrition Examination Survey oraz OptumLads Data Warenhouse. Wyniki zostały opublikowane w Mayo Clinic Proceedings.

Hipoglikemia ma wiele przyczyn i wiąże się z różnymi problemami zdrowotnymi. Częściej zdarza się u osób starszych, z cukrzycą typu 1, a także u osób leczonych lekami takimi jak insulina lub pochodne sulfonylomocznika.

- Niektórym przypadkom hipoglikemii trudno zapobiec, ale te, które są spowodowane nadmiernym zażywaniem leków, trzeba wyeliminować - twierdzą autorzy badań. - Oczywiście wiadomo, że nadmierny poziom cukru we krwi jest groźny - może wywołać choroby sercowo-naczyniowe, retinopatie, choroby nerek i neuropatię. Ale niedobór jest także niebezpieczny.

Stąd apel naukowców do lekarzy, aby rozważniej przepisywali dawki leków, dostosowując je do konkretnego przypadku.

Zobacz również: Czy twój poziom insuliny mieści się w normie?

Hipoglikemia - jak się objawia

Niedocukrzenie, czyli hipoglikemia to stan, w którym stężenie glukozy we krwi spada poniżej 70 mg/dl (3,9 mmol/l). Tzw. klinicznie istotna hipoglikemia oznacza, że stężenie glukozy we krwi jest już mniejsze niż 54 mg/dl (3 mmol/l).

U osoby z hipoglikemią dochodzi do zaburzeń czynności poznawczych, chory może być nadmiernie pobudzony, a nawet agresywny, nie może się skoncentrować. Kolejne objawy to nadmiernie pocenie się, drżenie rąk, kołatanie serca, osłabienie. Chory ma napady wilczego głodu. Pojawiają się także osłabienie i zaburzenia widzenia. Objawy mają różną intensywność. W skrajnych przypadkach dochodzi do zaburzeń oddychania, drgawek, a nawet śpiączki cukrzycowej. Najczęściej do hipoglikemii dochodzi u chorych leczonych insuliną, nieco rzadziej natomiast doustnymi lekami przeciwcukrzycowymi (pochodne sulfonylomocznika - gliklazyd, glimepiryd i glipizyd).

Źródło: Mayo Clinic News

Więcej o: