Naukowcy odkryli nowy typ komórek w wątrobie. To może wyeliminować przeszczepy

Brytyjscy naukowcy odkryli nowy rodzaj komórek wątroby. Stwierdzili, że mają właściwości podobne do komórek macierzystych. To daje szansę na opracowanie metod, które mogą wyeliminować potrzebę przeszczepu tego organu w razie uszkodzeń.

Naukowcy z King’s College London odkryli nowy typ komórek w wątrobie, które mają właściwości podobne do komórek macierzystych (zdolnych do odnowy i podziałów po długim okresie, kiedy to znajdowały się w stanie nieaktywnym, niezróżnicowanych i mogących rozwinąć się w dowolne wyspecjalizowane komórki).

Odkryte przez naukowców nowe typy komórek są zdolne do regeneracji uszkodzonych komórek wątroby i naprawy tego organu bez konieczności przeszczepu. Informuje o tym czasopismo Nature Communications.

Uczeni zbadali szczegółowo ludzką wątrobę na etapie życia płodowego i dorosłych ludzi. Odkryli specyficzny typ komórek zwany hybrydową komórką progenitorową wątroby (HHyP). Dzięki nim na etapie płodowym wykształcają się komórki tworzące wątrobę - hepacyty i cholangiocyty. Co ciekawe, w toku opisywanych badań okazało się, że niewielka liczba HHyP utrzymuje się także u dorosłych osób.

To zapewnia szeroką gamę zastosowań medycyny regeneracyjnej do leczenia chorób wątroby, w tym możliwość pominięcia potrzeby przeszczepów wątroby

- twierdzi główny autor badania, dr Tamir Rashid z Centrum Komórek Macierzystych i Medycyny Regeneracyjnej w King's College London.

Jak naukowcy zamierzają wykorzystać swoje odkrycie?

Badacze twierdzą, że jedną z możliwości, jakie daje odkrycie nowych typów komórek jest przekształcenie jednego z typów komórek macierzystych (pluripotencjalnych, które mogą różnicować się w każdy tym komórek dorosłego organizmu, w tym wątroby) w HHyP po to, by później wszczepić je do chorej wątroby i tym samym sprawić, że zaczną same ją "naprawiać". Kolejną możliwością jest "przeprogramowanie" istniejących w wątrobie dorosłego człowieka komórek HHyP - za pomocą opracowanych do tego celu, tradycyjnie rozumianych leków - by pobudzić je do regeneracji wątroby

Naukowcy odkryli nowy typ komórek w wątrobie. To może wyeliminować przeszczepy
  • z.04.2019

Tytuł sensacyjny ..."To może wyeliminować przeszczepy". Myślę o najgorszym. Czytam, a tam o nadziei, że komórki macierzyste da się zaprząc do naprawy wątroby.

• kajotgw

Kto Wam te tytuły układa?
    Wasz tytuł znaczy tyle, że odkrycie uniemożliwi przeszczepy...

Powinno być, że wyeliminuje KONIECZNOŚĆ przeszczepów

• qurczak

No to, po maluchu i jeszcze na drugą nóżkę!

• jr968

To się małpki będę sprzedawać jeszcze z pięć razy lepiej. Tylko by dobrze było jakąś ustawą zapewnić, że nie dotknie ich inflacja. Żeby zawsze 500 starczyło na tyle małpek, na ile starcza dziś.

• evident

0

Nareszcie

• rasta-mw

Oceniono 10 razy -2

W Polsce ta metoda nie zda egzaminu, typowy polak ma tak zniszczoną wątrobę przez alkohol, że nie da się jej już naprawić. PiS wspiera alkoholizm, lubisz pić? Głosuj na nas!