Peganizm: na czym polega ta dieta. Czy jest to zdrowa dieta?

Peganizm jest połączeniem zasad wysokobiałkowej diety paleo oraz... wegetariańskiej. Szokujące zestawienie? Jak najbardziej. Jakie są główne zalety i wady tej diety?

Peganizm: na czym polega ta dieta?

Peganizm to dieta, o której słyszymy od niedawna, mimo że jej zasady zostały opracowane kilka lat temu przez dietetyka Marka Hymana. Stała się modna jednak dopiero teraz, w ostatnich miesiącach, za sprawą mediów społecznościowych. Dieta łączy w sobie zasady diety paleo oraz wegetarianizmu. Przypomnijmy zatem, co takiego proponuje paleo.

Dieta paleo opiera się na nieprzetworzonej żywności. Nawiązuje do sposobu odżywiania się człowieka w erze paleolitu. A więc podstawą jest jedzenie pochodzące wprost z pól i lasów, takie jak owoce leśne, grzyby, orzechy, jaja oraz nasiona i warzywa bez zawartości skrobi. Jest to jednak dieta wysokobiałkowa. Znajdujemy w niej bowiem duże ilości mięsa, najlepiej dziczyzny, sarniny, mięsa przepiórek, zajęcy. Ze zwierząt hodowlanych dieta paleo akceptuje wołowinę, cielęcinę, jagnięcinę, koninę oraz mięso królika. Można jeść także drób, czyli kurczaki, indyki, kaczki, gęsi. Ponadto dieta dopuszcza sporo ryb słodkowodnych i morskich oraz owoce morza. Do tego nierafinowane oleje. Zasadą jest jednak maksymalnie uproszczony sposób przygotowywania potraw. Naturalnie, nie do zaakceptowania są wszelkie konserwanty, sztuczne barwniki i polepszacze smaku. Dieta paleo opiera się na produktach z niskim indeksem glikemicznym, sprzyja więc utrzymaniu optymalnej wagi.

Drugim filarem peganizmu jest dieta wegetariańska. A dokładniej niektóre jej elementy, takie jak spożywanie owoców i warzyw, a unikanie produktów mlecznych, w tym serów, twarogów, jogurtów, a także innych przetworzonych mlecznych produktów. Dieta pegańska ponadto eliminuje produkty z glutenem, które uznaje za źródło stanów zapalnych w organizmie.

Peganizm - co wolno jeść?

Peganie łączą w swojej diecie pewne cechy wegetarianizmu z dietą paleo, przy czym uznają, że około 75 proc. posiłków powinna być pochodzenia roślinnego. Najlepiej, aby zjadane warzywa i owoce miały niski indeks glikemiczny. Odrzuca za to większość zbóż i roślin strączkowych, pozostawiając tylko niewielkie ilości soczewicy, ciecierzycy, czarnej fasoli i czarnego ryżu, komosy ryżowej oraz owsa.

Mięso, ryby oraz jaja powinny pochodzić z ekologicznych hodowli. Jednak produkty pochodzenia zwierzęcego jemy w niewielkich ilościach. Źródłem tłuszczu pozostają nasiona, pestki dyni czy słonecznika, awokado, oliwki, kokos, a także morskie ryby. Nie korzystamy z rafinowanego oleju, ani oczywiście z masła czy margaryny.

Peganizm - zalety i wady

Do zalet peganizmu z pewnością można zaliczyć odrzucenie przetworzonej żywności, a przy tej okazji cukru oraz nadmiaru soli, nie wspominając już o innych "dodatkach". Dobrą stroną pozostają też proporcje między ilością zjadanego mięsa, w tym czerwonego, a warzywami, owocami, na korzyść tych ostatnich. Drugą zaletą są promowane w posiłkach ryby, jako źródło tak potrzebnych organizmowi nienasyconych kwasów tłuszczowych. Także zjadane większe ilości nasion i orzechów, czy też warzyw mają dobry wpływ na organizm, będąc źródłem witamin i błonnika oraz tłuszczu roślinnego. Dieta pegańska jest dość zróżnicowana, nie jest nazbyt restrykcyjna, co z pewnością jest zaletą.

Wady peganizmu to jednak wyeliminowanie z jadłospisu dużej grupy wartościowych produktów. Dla przykładu nabiału, który jednak jest znakomitym źródłem białka, czy na przykład, dobroczynnych bakterii, zawartych choćby w jogurcie. Peganizm jest dietą wymagająca dużego zaangażowania w proces przygotowywania posiłków, ponieważ trzeba odrzucić tradycyjne metody gotowania i poszukiwać zastępczych. Co jest czasochłonne i może być też kosztowne.

Więcej o: