Płatki gryczane: właściwości odżywcze, kaloryczność

Płatki gryczane wytwarzane są z całych ziaren gryki zwyczajnej. Dzięki temu zachowują większość cennych składników rośliny. Mają mnóstwo witamin, soli mineralnych, dobrze przyswajalnego białka oraz sporo błonnika. Płatki gryczane nie zawierają też glutenu, więc osoby z celiakią mogą je śmiało spożywać. Są zdecydowanie dobrym wyborem na śniadanie.

Płatki gryczane produkowane są z gryki zwyczajnej, rośliny z grupy zbóż rzekomych, która przywędrowała do nas ze środkowej Azji. Z ziaren gryki wytwarza się mąkę, kaszę gryczaną, wykorzystuje się także otręby gryczane, no i - coraz popularniejsze  - płatki gryczane. Dzięki sposobowi produkcji, w której ziarna gryki są gniecione w całości, bez uprzedniej obróbki, płatki gryczane zachowują właściwości samej gryki. Do jedzenia nadają się po uprzednim ugotowaniu w wodzie lub mleku. Są produktem bezglutenowym, więc śmiało mogą je spożywać osoby z nieceliakalną nietolerancją glutenu oraz z celiakią. Są ponadto smaczne, delikatne w smaku, lekko słodkawe. Znakomicie komponują się z dodatkami typu miód czy owoce, można je wykorzystywać w kuchni na wiele sposobów. W handlu znajdziemy płatki gryczane zwykłe, prażone i błyskawiczne.

Płatki gryczane - wartości odżywcze

W płatkach gryczanych znajdziemy wiele potrzebnych organizmowi składników, w tym witaminy, minerały, białko, węglowodany i tłuszcze roślinne. 100 gramów płatków gryczanych dostarcza około 350 kcal. Indeks glikemiczny jest niski. W płatkach gryczanych znajdziemy: węglowodany (70-81 g), białka (9-12 g) oraz  tłuszcze (3 g). Wśród węglowodanów najwięcej jest skrobi (ok. 67 g) i błonnika pokarmowego (6 g), znajdziemy też niewielkie ilości cukrów prostych. Płatki gryczane to też źródło białka, przede wszystkim lizyny oraz leucyny.

Płatki gryczane dostarczą nam mnóstwa witamin, w tym tych z grupy B, głównie B1 i B2 oraz witaminy E i niacyny (witamina PP). Wśród mikroelementów najwięcej jest w płatkach magnezu, żelaza, siarki i kobaltu, a ponadto znajdziemy wapń, fosfor, miedź, cynk i bor. 

Płatki gryczane - dlaczego warto je jeść?

Płatki gryczane są produktem zawierającym całe ziarna gryki. Możemy więc mieć pewność, że niemal wszystkie cenne właściwości nasiona znajdą się na naszym talerzu. Zacznijmy od zawartości białka. W płatkach najwięcej jest lizyny i leucyny. Lizyna jest jednym z aminokwasów egzogennych, czyli tych, które są niezbędne do funkcjonowania organizmu. Nie są syntetyzowane w organizmie, dlatego muszą być dostarczone z pożywieniem. Lizyna to aminokwas odpowiadający za budowę i odnowę tkanek kości i mięśni, poprawia stan skóry i włosów, stymulując produkcję kolagenu, bierze udział w procesach syntezy hormonów i niektórych enzymów, poprawia pracę naszego mózgu. Leucyna także należy do aminokwasów egzogennych, a jednym z jej zadań jest budowanie masy mięśniowej. Obniża ponadto poziom kortyzolu we krwi.

Płatki gryczane zawierają błonnik pokarmowy. To cenny składnik, którego często brakuje w codziennej diecie. Ma do spełnienia ogromną rolę - błonnik działa jak miotła w naszym ciele, pomaga układowi pokarmowemu w przesuwaniu pokarmu w jelitach i w pozbywaniu się niestrawionych resztek i toksycznych produktów przemiany materii. Usprawniając przemianę materii błonnik pomaga w pozbyciu się nadmiaru cholesterolu, wspiera więc zdrowie naszego układu krążenia. No i wreszcie, błonnik daje uczucie sytości, co jest niebagatelną zaletą, gdy jesteśmy w trakcie odchudzania się i dbamy o utrzymanie odpowiedniej wagi ciała. Płatki gryczane mają ponadto niski indeks glikemiczny. To wiadomość dla osób zmagających się z cukrzycą, mogą zatem częściej sięgać po ten produkt.

Płatki gryczane - jak je przygotować, z czym jeść?

Płatki gryczane wymagają gotowania, zawierają bowiem skrobię. Możemy je, najzwyczajniej, ugotować na mleku lub wodzie, dodać owoce, sok, czy też bakalie i w tej formie zjeść na śniadanie. Taka potrawa da nam energię na kilka godzin, a w dodatku dostarczy witamin i minerałów. Jeżeli połączymy je z innymi płatkami lub ziarnami, uzyskamy ciekawy smak i danie podobne do musli. Płatki polecane są także do domowych wypieków, jako dodatek przy pieczeniu chleba czy też ciasteczek.

Wiele ciekawych przepisów na placki, ciasteczka czy kotleciki można znaleźć w internecie. Ale także poeksperymentować samemu, wykorzystując grykę i jej pochodne na wiele sposobów.

Więcej o: