Google Fit: aplikacja, która ma dbać o naszą aktywność fizyczną

Jak ważny jest ruch fizyczny wiemy pewnie wszyscy. Trudnej jest nam zmobilizować się jednak do regularnych ćwiczeń. Z pomocą przychodzi technologia: co rusz pojawiają się aplikacje do ćwiczeń. Google postanowiło nas mobilizować do aktywności i przygotowało aplikację treningową Fit na smartfony, dostępną od niedawna także na iOS.

Aplikacja Google Fit powstała, jak pisze producent, we współpracy ze Światową Organizacją Zdrowia (WHO). Celem jest promowanie aktywności fizycznej, opartej na zaleceniach organizacji. Zalecenia WHO mówią, że powinniśmy co najmniej 150 minut tygodniowo poświęcać na umiarkowane ćwiczenia oraz 75 minut na intensywniejszy ruch. Promowana przez aplikację aktywność opiera się na dwóch filarach, nazwanych Minuty ruchu oraz Punkty kardio. 

Minuty ruchu

Aplikacja liczy punkty, które zdobywamy prowadząc aktywny tryb życia. Zamiast siedzieć, idziemy na spacer, albo zamiast używać windy wchodzimy po schodach... itp. To Minuty ruchu, punktowane przez Google Fit. Program liczy jako minutę ruchu każdą minutę spaceru, podczas którego zrobimy co najmniej 30 kroków, a nawet prace domowe, wymagające wysiłku. Celem jest dbanie o nasze zdrowie. Im więcej się ruszamy, tym jest to korzystniejsze dla organizmu, poprawia nasze samopoczucie i wpływa na jakość snu.

Punkty kardio

W sekcji kardio zbierasz punkty za większą aktywność fizyczną, która - jak pisze Google - powoduje, że twoje serce mocniej bije. To może być bieganie, jazda na rowerze, szybki marsz. Google przypomina, że wystarczy 30 minut szybkiego marszu pięć dni w tygodniu, aby - zgodnie z wytycznymi WHO - prowadzić zdrowy tryb życia. Tak zmniejsza się ryzyko rozwoju chorób serca, poprawia nasze samopoczucie oraz ogólny stan zdrowia. Aplikacja promuje większe wyzwania, dając punkty za przyspieszenie kroku na spacerze, pobieganie z psem, czy jazdę na rowerze do pracy.

Gogle Fit zbiera dane o naszej aktywności fizycznej i podpowiada ćwiczenia, dostosowując porady do indywidualnej osoby. Można połączyć aplikację np. z systemem WearOs czy Apple Watch i aplikacja będzie automatycznie monitorować bieg, spacer czy jazdę na rowerze. Inne aktywności wpisuje się do programu po zakończeniu treningu.

Aplikacja jest darmowa i dostępna jest na Androida oraz iOS.

Zalecenia WHO dotyczące aktywności fizycznej

Niezbędna, minimalna aktywność fizyczna to:

  • dla dzieci i młodzieży szkolnej jest to 60 minut lub dłużej umiarkowanej lub intensywnej aktywności fizycznej codziennie, w tym ćwiczenia rozwijające zdolności motoryczne
  • dla zdrowej dorosłej osoby (w wieku od 18 do 65 lat) jest to 30 minut umiarkowanej aktywności fizycznej przez 5 dni w tygodniu lub 20 minut bardzo intensywnej aktywności fizycznej przez 3 dni w tygodniu, takiej która rozwija siłę mięśni i wytrzymałość
  • dla osób powyżej 65. roku życia - cele takie same, jak u dorosłej zdrowej osoby, z uwzględnieniem ćwiczeń, które poprawiają koordynację ruchową
Więcej o: