Zajady: co stosować na zajady?

Zajady, bolesne nadżerki w kącikach ust, pomogą nam zwalczyć preparaty na bazie witaminy B2 oraz maści o działaniu przeciwgrzybicznym i bakteriobójczym, maści z dodatkiem witaminy A. Istnieje też kilka sprawdzonych domowych sposobów na zajady, w tym miód czy oliwa z oliwek.

Zajady - przyczyny powstawania zajadów

Zajady, czyli bolesne, niewielkie ranki w kącikach ust są dość częstą przypadłością, dopadającą nas co jakiś czas. Zazwyczaj nie wiążą się z poważnymi problemami zdrowotnymi. Wśród przyczyn powstania zajadów wymienia się: spadek odporności, braki witamin z grupy B (głównie B2), zakażenia bakteriami (paciorkowce), drożdżakami, antybiotykoterapia, a także wady zgryzu lub brak higieny jamy ustnej. Zajady towarzyszą także cukrzycy i chorobom osłabiającym układ odpornościowy. Zdarzają się ponadto przy podrażnieniu błony śluzowej np. aparatem ortodontycznym. Zajady mogą być związane z reakcją alergiczną na nikiel, znajdujący się w sztućcach, można także być uczulonym na któryś ze składników pasty do zębów.

Zajady doskwierają najczęściej osobom przemęczonym, zestresowanym lub odchudzającym się, które w związku z tym mogą mieć niedobór witaminy B2, witaminy C i żelaza. Dlatego, przystępując do walki z zajadami, weźmy pod uwagę zmianę diety i wzbogacenie jej w artykuły bogate w witaminy i żelazo. Zrezygnujmy z nadmiaru węglowodanów na rzecz owoców i warzyw oraz produktów z większą zawartością żelaza.

Zajady - domowe sposoby

Jako domowy środek przeciwgrzybiczny sprawdzi się czosnek, który po roztarciu nakładamy na bolące miejsce. Do miejscowego zastosowania polecany jest także miód rozmieszany z kilkoma kroplami tranu. Miód ma działanie przeciwzapalne, przyspiesza więc proces gojenia się ranki. Jeżeli mamy dostęp do aloesu to także możemy go wykorzystać do smarowania ranki. Spróbujcie także przykładać plasterek ogórka na kilkanaście minut, a poczujecie ulgę. Ponadto pomocna jest oliwka z oliwek, pełna witamin i łagodząca podrażnienia. Podobnie olej z pestek winogron, który zawiera witaminę B, a ponadto natłuszcza i odżywia naskórek. Dobrze działa zwykłe masło, która ma w sobie witaminę A, działającą regenerująco na skórę. Drożdże piwowarskie, źródło witamin z grupy B, w postaci papki, którą smarujemy zajady to kolejna domowa kuracja, która może nam pomóc w walce z zajadami. A wśród ziół pomocy można poszukać w rumianku, babce lancetowatej, czy nagietku.

Zajady - maści apteczne

W ofercie aptecznej znajdziemy całkiem sporo maści na problemy z zajadami. Są wśród nich:

  • maść B2 hec, na zajady
  • Zajavit, witamina B2 + C + Fe (tabletki powlekane)
  • Zajadex, maść na zajady i problemy skóry ust
  • Zajaxin, kosmetyczna maść ochronna na problematyczna skórę ust
  • Tormentiol
  • maść nagietkowa Ziaji
  • Cimmerin, żel na pękające kąciki i zmiany skóry ust
  • Lips, maść na zajady i problemy skóry ust
  • Candi, pomadka na pękające kąciki ust
  • Actisorftin, krem na zajady
  • Zajadex, regenerujące serum do ust
  • Lewitan, drożdże piwowarskie z melisą lub miętą
  • Dromin, preparat drożdźowo-witaminowy
  • Witaminum B2, E + C hec
  • Apteo, maść do pielęgnacji ust z zajadami
  • Zajatek, witamina B2 + C+ E

Pomocniczo można zastosować także maść cynkową. Jeżeli wszystkie środki zawiodą, pozostaje jeszcze antybiotyk, działający przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybicznie.

Na koniec przypomnijmy, jakie produkty spożywcze trzeba włączyć do diety, aby uzupełnić niedobory witamin, które mogą być powodem powstawania zajadów.

  • Witamina B2 znajduje się w: rybach, mięsie, wątrobie, drożdżach, w pełnych ziarnach zbóż, w zielonych warzywach liściastych, nabiale, jajach oraz w grzybach
  • Witamina C: natka pietruszki, kapusta (najlepiej kiszona), pomidory, papryka, cytrusy, kiwi, czarna porzeczka, czarny bez, dzika róża, truskawki, ziemniaki, zielone warzywa liściaste
  • Witamina A: pełne mleko, ser, żółtko jaj, masło, tran, wątroba, warzywa i owoce bogate w karoteny (marchew, pomidory, papryka, dynia, brokuły)
  • Witamina E: oleje roślinne (słonecznikowy, sojowy), mleko, jaja, masło, wątroba, ryby kiełki pszenicy, pieczywo razowe, orzechy, migdały, zielone warzywa liściaste
  • Źródła żelaza: mięso (w tym mięso ryb), wątroba, żółtko jaj, twaróg, mleko, warzywa strączkowe, brokuły, orzechy
Więcej o: