Inozytol (witamina B8): jaką pełni rolę. Dawkowanie inozytolu, przeciwwskazania

Inozytol, zwany też witaminą B8, witaminą tak naprawdę nie jest, gdyż syntetyzuje go sam organizm. Inozytol ma istotny wpływ na nasze samopoczucie, stabilizuje nastrój i zmniejsza ataki paniki. Bierze udział w przemianie tłuszczów w wątrobie, reguluje profil lipidowy, a także buduje mięśnie.

Inozytol (witamina B8) - co to za związek?

Inozytol jest organicznym związkiem chemicznym z grupy alkoholi polihydroksylowych. Nazywany bywa także witaminą B8, chociaż w sensie ścisłym witaminą nie jest, ponieważ jest syntetyzowany w organizmie. Jako związek chemiczny może występować w postaci 9 izomerów, a najczęściej spotykaną formą jest mio-inozytol (MI). Inozytol został odkryty przez niemieckiego chemika Justusa von Liebig w 1848 roku u osób cierpiących na cukrzycę. Ale jeszcze przez sto lat nie rozumiano roli tego związku w metabolizmie człowieka. Dopiero w 1941 roku dwóch uczonych, Gavin i McHenry, znalazło odpowiedź na pytanie, czym tak naprawdę jest inozytol i jaką pełni funkcję w organizmie.

Synteza witaminy B8 odbywa się głównie w mózgu, sercu oraz w nerkach. Do pozostałych organów dostarczana jest wraz z krwią. Produkcja witaminy B8 przez organizm pokrywa dwie trzecie dziennego zapotrzebowania na ten związek. Pozostałe ilości dostarczamy wraz z pożywieniem. Znajduje się w wielu produktach żywnościowych, a tym w mięsie, mleku, warzywach, drożdżach czy jajkach. Wchłanianie witaminy B8 odbywa się w jelitach dzięki obecności enzymu o nazwie frytaza. Gromadzona jest w ośrodkowym układzie nerwowym, w sercu, w mięśniach, w kościach oraz w gonadach. Inozytol (witamina B8) należy do witamin rozpuszczalnych w wodzie, więc jej nadmiar jest usuwany z organizmu wraz z moczem. Zatem raczej nie grozi przedawkowanie tej substancji.

Inozytol (witamina B8) - rola w organizmie

Inozytol ma bezpośredni wpływ na układ nerwowy i na stabilizację nastroju, wpływając na wrażliwość receptorów na serotoninę. Niedobór inozytolu objawia się pogorszeniem nastroju, niepokojem, napadami lęku i paniki. Ponadto witamina B8 bierze udział w procesie metabolizowania tłuszczów w wątrobie, ma wpływ na poziom cukru i lipidów we krwi i uczestniczy w procesie spermatogenezy. Pełni też ważną rolę w budowie tkanki mięśniowej.

Inozytol (witamina B8) - zastosowanie

  • Inozytol jest pomocny przy w zwalczaniu uczucia niepokoju i zmniejsza częstotliwość napadów paniki. Oddziałuje bowiem na te neuroprzekaźniki, które odgrywają istotną rolę w tłumieniu uczucia niepokoju. Ponadto stymuluje aktywność serotoniny w mózgu.
  • Pomaga w zwalczaniu bezsenności, regulując aktywność serotoniny, która z kolei warunkuje syntezę melatoniny, hormonu odpowiadającego za dobry sen.
  • Witamina B8 jest pomocna przy zwalczaniu objawów depresji, między innymi dzięki podnoszeniu poziomu aktywności serotoniny.
  • Inozytol może być pomocny także przy leczeniu zaburzenia afektywnego dwubiegunowego i schizofrenii.
  • Witamina B8 jest także wykorzystywana w leczeniu bulimii.
  • Profilaktyka chorób układu sercowo-naczyniowego: witamina B8 przyspiesza metabolizm tłuszczów w wątrobie, reguluje poziom cholesterolu we krwi.
  • Inozytol rozbudowuje masę mięśniową i wspiera absorpcję kreatyny, dlatego jest chętnie używany przez sportowców.
  • Przyjmowanie witaminy B8 powoduje zwiększenie wrażliwości na insulinę, co jest istotne dla cukrzyków oraz na osób cierpiących na insulinooporność
  • Inozytol jest wykorzystywany do leczenia zespołu policystycznych jajników.

Inozytol (witamina B8) - w jakich produktach znajdziemy najwięcej witaminy B8?

Najbogatsze źródła inozytolu:

  • owoce cytrusowe
  • produkty pełnoziarniste
  • orzeszki ziemne
  • nasiona (kiełki pszenicy)
  • rośliny strączkowe (fasola)
  • drożdże piwowarskie
  • mięso
  • mleko
  • jaja

W przypadku większego stresu oraz przy piciu dużych ilości napojów mogę wystąpić w organizmie braki witaminy B8. Można wtedy wpierać się suplementami lub wzbogacić dietę o produkty bogate w inozytol.

Inozytol (witamina B8) - suplementacja

  • redukuje poziom lęku i niepokoju
  • działa antydepresyjnie
  • zwalcza bezsenność
  • przyspiesza metabolizm tłuszczów
  • rozbudowuje masę mięśniową

Inozytol (witamina B8) - dawkowanie

  • suplement diety - 500-2000 mg na dobę
  • przy stanach napięcia nerwowego - 1400-1600 mg na dobę
  • terapia policystycznych jajników - do 4000 mg na dobę
  • leczenie depresji - do 6000 mg

Skutki uboczne zażywania inozytolu: jest produktem dość bezpiecznym, o ile nie przekracza się zalecanej dziennej dawki. Nie może też zastępować zbilansowanej diety.

Przeciwwskazania do zażywania suplementu: inozytolu nie powinny przyjmować kobiety w ciąży oraz karmiące piersią.

Więcej o: