Spirulina - właściwości i zastosowanie alg

Spirulina to sproszkowana alga, występującą na rynku suplementów diety najczęściej pod postacią zielonego proszku lub tabletek. Poza tym, wykorzystuje się ją także do produkcji kosmetyków. Uznawana jest za tzw. superfoods ze względu na bogactwo składników odżywczych: dobrze przyswajalnego białka, wielość witamin i składników mineralnych oraz pozytywne działanie na organizm.

Spirulina to nazwa jednego z rodzajów sinic - jest to tzw. cyjanobakteria. Była znana i spożywana od setek lat. W formie naturalnej występuje w jeziorach Czad w Afryce oraz Texcoco w Meksyku. Od połowy XX wieku spirulina pozyskiwana jest z hodowli alg, zakładanych zarówno w zbiornikach słodkiej, jak i słonej wody. Na rynku suplementów diety dostępna jest w formie sproszkowanej oraz w tabletkach. Dodawana do posiłków, np. do koktajli, może wzbogacić naszą dietę, ale należy zwrócić baczną uwagę na jej pochodzenie, jakość oraz nie przedawkować suplementu.

Sprirulina - skład

Spirulina - działanie na organizm

Ze względu na dużą zawartość pełnowartościowego białka nazywana bywa "zielonym mięsem". Polecana jest wegetarianom do uzupełniania diety. Może być także przydatna osobom z anemią, ponieważ wspiera produkcję czerwonych krwinek. Niebieski barwnik spiruliny, fitocyjanina działa przeciwzapalnie oraz oczyszczająco. Dlatego jest uznawana za substancje wspierającą detoksykację u osób palących papierosy czy nadużywających alkoholu.

Z pewnością jest to produkt bogaty w składniki odżywcze i witaminy, potrzebne organizmowi. Szczególnie dzięki zawartości witamin z grupy B i minerałów jest korzystna dla zdrowia. Dzięki zawartości beta-karotenu i witaminy E ma działanie antyoksydacyjne. Barwniki roślinne, obecne w spirulinie, chronią przed szkodliwym działaniem słońca.

Spirulina - jak działa na organizm? Alga była często poddawana badaniom, które potwierdziły następujące działanie spiruliny:

Trzeba jednak podkreślić, że spirulina jest tylko suplementem i powinna być traktowana jako dodatek do zbilansowanej diety.

Spirulina - przeciwwskazania

Mimo swoich zalet spirulina nie jest jednak zdrowa dla każdego. Nie poleca się spiruliny chorym na fenylokenurię (wrodzona choroba metaboliczna), ze względu na zawartość fenyloalaniny, ani osobom z problemami związanymi z krzepliwością krwi (duża zawartość witaminy K). Obniża ciśnienie krwi, zatem osoby z niskim ciśnieniem powinny jej unikać. Ze względu na zdolność obniżania poziomu cukru we krwi, osoby chore na cukrzycę oraz hipoglikemię powinny jeść spirulinę z wielką ostrożnością. Algi, pochodzące z morskich hodowli zawierają znaczne ilości jodu, więc osoby z chorą tarczycą także powinny zachować ostrożność. Ponadto, nie jest wskazana kobietom w ciąży, ani karmiącym piersią.

Nie powinno się ponadto przesadzać z dziennymi dawkami spiruliny i stosować ją zgodnie z zaleceniami. Spożywana spirulina powinna też pochodzić od certyfikowanego producenta (ISO). Źle uprawiana spirulina może być zanieczyszczona resztkami pestycydów, toksynami. Do suplementów dodaje się też wypełniacze.

Spirulina, źle przyjmowana i nadużywana, może spowodować uczulenie, swędzącą wysypkę na skórze, a także nudności, wymioty, zawroty i bóle głowy.

O zdrowej żywności przeczytasz także tutaj:

Więcej o: