Nowe badania. Bakteria, która powoduje choroby zębów, wpływa na rozwój raka jelita grubego

Naukowcy z Columbia University College of Dental Medicine odkryli powiązanie pomiędzy bakterią, która często występuje w jamie ustnej, a rakiem jelita grubego. Ma ona przyspieszać rozwój tego nowotworu.

Wyniki badań zostały opublikowane na łamach czasopisma "EMBO Reports". Zespół badaczy odkrył, że obecność w jamie ustnej bakterii o nazwie Fusobacterium nucleatum ma wpływ na rozwój raka jelita grubego. Bakteria powoduje choroby przyzębia, często wiązana jest między innymi z występowaniem próchnicy.

Naukowcy przekonują, że blisko jedna trzecia zachorowań na raka jelita grubego ma związek z tą bakterią. Przypadki te były jednymi z najbardziej agresywnych, ale do tej pory badacze nie wiedzieli, dlaczego.

Podczas wcześniejszych badań naukowcy odkryli, że wspomniana bakteria wytwarza adhezynę FadA (rodzaj białek). Uruchamia ona w jelicie grubym szlak sygnałowy związany z różnymi nowotworami. Dowiedli też, że stymuluje ona wzrost tylko komórek rakowych, zdrowych zaś - nie. - Musieliśmy się dowiedzieć, dlaczego F. nucleatum wchodzi w interakcje tylko z komórkami nowotworowymi - powiedziała Yiping W. Han, przewodnicząca zespołu naukowców, cytowana przez serwis Science Daily.

Najnowsze badania wykazały, że w zdrowych komórkach jelita grubego nie występowało białko o nazwie aneksyna A1, które stymuluje rozwój raka. Naukowcy przeprowadzili testy, które potwierdziły, że zablokowanie aneksyny A1 zapobiegało wiązaniu się adhezyny FadA z komórkami nowotworowymi, co spowalniało ich wzrost.

To jednak nie koniec odkryć badaczy. Ustalili także, że F. nucleatum zwiększa produkcję aneksyny, a to przyciąga jeszcze więcej bakterii. Kolejnym krokiem było przeanalizowanie danych z National Center for Biotechnology Information, które dotyczyły 466 pacjentów ze zdiagnozowanym rakiem jelita grubego. Okazało się, że osoby z podwyższoną ekspresją aneksyny A1 miały gorsze rokowania i było to niezależnie od płci, wieku oraz stadium nowotworu.

Naukowcy liczą, że dzięki temu odkryciu leczenie bardziej agresywnych form nowotworu może ulec poprawie. Pomaga ono także wyjaśnić, dlaczego w niektórych przypadkach rozwój raka jelita grubego postępuje szybciej.

• blubrystaregomarycha

Niedawno czytałam, że bakterie obecne w jamie ustnej, powodujące paradontozę, odpowiadają też za Alzheimera. Może niedługo odkryjemy, że za wszystkie nowotwory odpowiadają wirusy albo bakterie - może to wpłynie na poprawę leczenia/lepszą profilaktykę. Niedawno moja koleżanka, młoda i niesamowicie inteligentna osoba, zmarła na glejaka - od momentu, kiedy się dowiedziała o chorobie do śmierci minęły trzy miesiące. Dużo o tym myślę i nie potrafię zrozumieć. Skąd to gó... się bierze? To jest jakaś zagadka, tajemnica, której rozwiązanie być może jest proste, a my na razie nie umiemy jej rozwiązać. Umierają nam bliscy, a może lek jest na wyciągnięcie ręki? Tak mnie to wkurza. Uważam, że jak najwięcej pieniędzy powinno się przeznaczać na badania związane z chorobami, a nie na pomniki, rocznice, marsze ku czci - to są pierdoły. Nikogo, komu umiera bliska osoba nie obchodzi żaden pomnik. Nie mówię, żeby obcinać wszystkie pieniądze na kulturę, ale co to za kultura - ta ciągła martyrologia, dziwne imprezy za miliony złotych, finansowanie KK, który pasożytuje na ludziach, którzy naprawdę pracują. Jak mnie to wkurza, że tak bezmyślnie dystrybuowane są publiczne pieniądze.

• w.godlewski

.. a ja czytałem , że ta bakteria niektórym wyżera to miejsce, gdzie inni mają rozum...

• jr968

Kieliszeczek nalewki orzechowej 70%, usta przepłukać co dzień i załatwione. Oczywiście nie wypluwać :)

• hipis3308

Można w bardzo prosty sposób, za jednym zamachem pozbyć się bakterii, a co zatem idzie i raka jelita grubego. Trzeba tylko dwa razy w życiu człowieka, wyrwać mu wszystkie zęby.

• feelek

0

1 bakteria jest tym problemem tego jelita i jamy ustnej?
    No to ją : lu!
    I po problemie.

• 64stasiek

Oceniono 2 razy -2

mam pytanie: na diabła ta informacja normalnemu człowiekowi? Co on może z nią zrobić?

• aaquillus

Oceniono 5 razy -3

Nie no, ten tekst to nic innego jak robienie z ludzi debili. Gazeta.pl co chwila publikuje takie głupie badania, w których naukowcy są blisko "znalezienia leku na raka" albo wyjasniają jego przyczynę. I tak od 70 lat nic się nie zmienia, a chorych przybywa. Raka powodują brak ruchu, gó...ane żarcie i napoje gazowane oraz zatrucie środowiska, a ta bakteria nie ma tutaj żadnego znaczenia.