Witaminy wzmacniające odporność. Jakich witamin powinniśmy dostarczać organizmowi, aby był odporny?

Jakie witaminy wzmacniają odporność organizmu? Wśród witamin wspierających nasz system odpornościowy wymienia się: witaminę A, witaminy B5 i B6, witaminę C, witaminę E, witaminę H oraz witaminę K. Źródłem tych witamin jest dla naszego organizmu przede wszystkim żywność. Tylko nieliczne są syntetyzowane w jelitach, a i to w niewielkich ilościach. Aby zapewnić organizmowi odpowiednią ilość witamin zwróćmy więc baczniejszą uwagę na naszą dietę.

Witaminy - ważna rola w organizmie

Witaminy są związkami organicznymi bez których nasze organizmy nie mogą się obejść. Mimo że nie są bezpośrednim źródłem energii, ani budulcem tkanek, to jednak biorą udział we wszystkich procesach metabolicznych oraz warunkują prawidłowy wzrost i rozwój organizmu. Nie są syntetyzowane w tkankach, poza nielicznymi wyjątkami i w związku z tym muszą być dostarczane wraz z pożywieniem. W dodatku witamin nie może w organizmie ani zabraknąć, ani też nie może ich być za dużo, ponieważ zakłóca to prawidłowy przebieg wielu procesów biochemicznych. Nadmiar witamin nosi nazwę hiperwitaminozy, natomiast niedobór to awitaminoza (hipowitaminoza).

Najogólniej witaminy dzielimy na rozpuszczalne w tłuszczach oraz rozpuszczalne w wodzie. Różnica zasadza się na tym, że witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, czyli witamina A (retinol) i prowitamina A, witamina D, witamina E oraz witamina K są gromadzone w tkankach i w wątrobie, natomiast witaminy rozpuszczalne w wodzie nie są kumulowane w organizmie, a nadmiar wydalany z moczem. Są to: witamina B1 (tiamina), witamina B2 (ryboflawina), witamina PP (niacyna), witamina B6 (piroksyna), kwas foliowy (foliany), witamina B12, witamina B5 (kwas pantotenowy), witamina H (biotyna) oraz witamina C.

Źródłem witamin są produkty spożywcze roślinne i zwierzęce, a najwięcej związków znajduje się, jak wszyscy wiemy, w żywności nieprzetworzonej. Niektóre witaminy są, w niewielkich ilościach, syntetyzowane w przewodzie pokarmowym. Są to: tiamina, kwas foliowy, witamina B6, niacyna, witamina B12 oraz witaminę K.

Witaminy wzmacniające odporność

Rola witamin w żywym organizmie jest przebogata. Jedną z funkcji, pełnionych przez witaminy, jest dbanie o właściwą kondycję naszego systemu odpornościowego. Do witamin wzmacniających odporność organizmu zalicza się: witaminę A (retinol), witaminy B5 i B6, witaminę C, witaminę E, witaminę H (biotyna) oraz witamina K.

Witamina A (retinol) zwiększa odporność na zakażenia.

Witaminę A znajdziemy w większych ilościach w mleku, serze, maśle, w żółtkach jajek. A także w wątrobie i tranie. Wśród warzyw najwięcej witaminy A zawierają warzywa bogate w karoten, a więc marchew, papryka, pomidory, dynia i brokuły i inne zielonolistne warzywa.

Rolą witaminy A jest wspieranie wzroku, poprawianie wyglądu skóry, wpływa na wzrost i rozwój kości. Ponadto witamina A utrzymuje w dobrej kondycji błonę śluzową jamy ustnej, nosa, gardła, płuc i przewodu pokarmowego. Witamina A powaga z walce z zakażeniami. Bierze też udział w syntezie białek, lipidów i hormonów tarczycy.

Witamina B5 (kwas pantotenowy) uczestniczy w produkcji przeciwciał, podnosząc w ten sposób naszą odporność.

Witamina B5 występuje powszechnie w bardzo wielu produktach spożywczych. Jest także, w niewielkich ilościach, syntetyzowana w jelitach. Znajdziemy ją m.in. w czerwonym mięsie, w rybach, w roślinach liściastych oraz w pełnoziarnistych wyrobach piekarniczych. A także: w orzechach, drożdżach, roślinach strączkowych, w borówce amerykańskiej i w brzoskwiniach.

Witamina B5 ma za zadanie m.in. opóźniać starzenie się skóry i regenerować naskórek. Ma też swój udział w tworzeniu się pigmentu w skórze. Dla nas jest też istotne, że bierze udział w procesie powstawania przeciwciał.

Witamina B6 (pirydoksyna) podnosi odporność immunologiczną.

Witamina B6 uczestniczy w przemianie aminokwasów, w syntezie białek oraz w metabolizmie kwasów tłuszczowych. Pomaga w zaopatrywaniu komórek nerwowych w glukozę oraz wspiera odporność.

Znajdziemy ją w rybach, drobiu, w wieprzowinie, orzechach włoskich, w kiełkach pszenicy, jajkach. A także w wątrobie, soi, pszenicy, w brązowym ryżu, szpinaku, bananach i w awokado.

Witamina C (kwas askorbinowy) stabilizuje układ odpornościowy.

Witamina C bierze udział w wielu procesach metabolicznych, ma działanie antyutleniające i odtruwa oraz chroni organizm. Wspiera metabolizm tłuszczów, cholesterolu oraz kwasów żółciowych. Współuczestniczy w produkcji kolagenu i białek budujących kości, ścięgna i więzadła.

Najwięcej witaminy C mają zielone warzywa liściaste, natka pietruszki, kapusta kiszona, pomidory, papryka, owoce cytrusowe, kiwi, porzeczka, czarny bez, dzika róża i inne.

Witamina E (tokoferol) chroni komórki przed wolnymi rodnikami.

Witamina E to naczelny antyoksydant w naszym organizmie. Dostarcza składniki odżywcze do komórek. Wzmacnia naczynia krwionośne, chroni czerwone krwinki krwi. Znajdziemy ją w zielonych warzywach liściastych, w mleku, jajach, maśle, w olejach roślinnych, kiełkach pszenicy, w ciemnym pieczywie, orzechach, migdałach.

Witamina H (biotyna, witamina B7) wspiera układ immunologiczny w zwalczaniu drobnoustrojów.

Witamina H (biotyna) pomaga we wchłanianiu witaminy C, bierze udział w metabolizowaniu białek, tłuszczów, cukrów, aminokwasów. Ma wpływ na wygląd skóry, włosów i paznokci. Wspiera układ immunologiczny w zwalczaniu drobnoustrojów.

Biotynę znajdziemy przede wszystkim w wątróbce, drożdżach, jajach, orzechach, grzybach, w ryżu, mące pełnoziarnistej i innych.

Witamina K ma działanie przeciwgrzybiczne, przeciwzapalne oraz antybakteryjne, działa przeciwnowotworowo.

Witamina K odpowiada za prawidłowy przebieg procesu krzepnięcia krwi, bierze udział w procesie mineralizacji kości

Witaminę K znajdziemy w zielonych warzywach liściastych, w awokado, w zbożach, orzechach. Jest też syntetyzowana w jelitach.

Więcej o:
Komentarze (2)
Witaminy wzmacniające odporność. Jakich witamin powinniśmy dostarczać organizmowi, aby był odporny?
Zaloguj się
  • esterr

    0

    Rewelacyjne działanie wzmacniające mają zarodniki Reishi, kupuję je w kapsułkach w formie sproszkowanej w Yango. Rewelacyjny suplement. Polecam w stanach obniżonej odporności. Szybko wróciłam do formy

  • nefrynia

    0

    błonnik i taksyfolina są istotne dla odporności, bo mają własciwosci przeciwzapalne. Wzmacniają pracę jelit skąd własnie pochodzi 80% odporności

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX