Bor - jaką funkcję pełni w organizmie? Zapotrzebowanie i najlepsze źródła boru

Bor jest mikroelementem dbającym o dobry stan naszych kości. Dzieje się tak, ponieważ bor ma wpływ na produkcję estrogenów i testosteronu, które bronią przed osteoporozą. Dlatego uważa się, że jest szczególnie istotny w okresie menopauzy. Ponadto bor hamuje wydalanie z organizmu magnezu i wapnia, dzięki czemu ma swój udział w pilnowaniu prawidłowego działania mózgu i w budowie kości.

Bor to pierwiastek chemiczny występujący w śladowych ilościach w naszym organizmie. Pierwiastek ten został odkryty w 1808 roku przez trzech chemików: H. Davy'ego, J. L. Gay-Lussac i L.J. Thenarda. W stanie naturalnym występuje jako boraks, czyli sól sodowa kwasu borowego.

Rola boru w organizmach żywych długo nie była doceniana. Teraz jednak uważa się, że jest to pierwiastek o ważnym znaczeniu dla prawidłowego działania mózgu, utrzymania w dobrej kondycji kości oraz stawów.

Bor jako strażnik kości

Odpowiedni poziom boru w organizmie gwarantuje zdrowe kości i przeciwdziała osteoporozie. Dbają o to, między innymi, estrogeny, w których produkcję zaangażowany jest bor. Estrogeny bowiem pilnują, aby kości miały odpowiednią gęstość. To szczególnie ważne w okresie menopauzalnym, gdy w organizmie kobiety zaczyna brakować tego hormonu. Podobnie zresztą jest z testosteronem u mężczyzn, którego produkcja również zależy od tego pierwiastka. Pierwiastek zapobiega ponadto wydalaniu z organizmu wapnia i magnezu. Bor bierze też udział w przekształcaniu witaminy D w organizmie, a więc pośrednio także buduje kości. Uważa się, że dzienna dawka boru, która chroni przed osteoporozą, to 2-3 mg, więc łatwo go dostarczyć organizmowi, jedząc odpowiednie produkty, jak chociażby warzywa strączkowe, orzechy awokado. Ponadto bor ma dobroczynny wpływ na kondycję stawów.

Bor jest dobry dla mózgu

Aby nasz mózg prawidłowo funkcjonował potrzebny mu jest, między innymi, bor. Jego niedobory objawiają się obniżeniem sprawności intelektualnej i problemami z pamięcią. Mamy kłopoty z koncentracją i koordynacją ruchową. Jesteśmy wtedy też bardziej podatni na stres.

Bor - niedobory pierwiastka

Niedobory boru w organizmie występują najczęściej wraz z brakami wapnia i magnezu. Aby temu zaradzić, powinno się stosować taką dietę, aby dziennie dostarczać około 2-5 mg boru dziennie. Źródłem boru są przede wszystkim orzechy i warzywa strączkowe. Okazuje się jednak, że jest kłopot z pobieraniem przez rośliny boru bezpośrednio z gleby, ponieważ w wyniku stosowania nawozów sztucznych, absobcja boru jest blokowana. Dodatkowo, gotowanie warzyw wypłukuje z nich bor. Najlepszym źródłem boru zatem pozostają warzywa i owoce z upraw ekologicznych.

Bor - namiar pierwiastka

Zbyt duża ilość boru w organizmie objawia się nadmiernym wypadaniem włosów, a także biegunką, bólami brzucha i głowy, obniżeniem nastroju, ogólnym osłabieniem. Jednak do nadmiaru minerału dochodzi bardzo rzadko, ponieważ nie jest on magazynowany w ciele.

Najlepsze źródła boru w żywności

Najlepszym dostarczycielem boru są owoce i warzywa strączkowe oraz orzechy, a ponadto:

  • rodzynki
  • migdały
  • orzechy laskowe
  • awokado
  • orzechy brazylijskie
  • orzechy włoskie
  • czerwona fasola
  • orzechy nerkowca
  • daktyle
  • warzywa strączkowe
  • soczewica
  • ciecierzyca
  • seler
  • brokuły
  • marchewka
  • cebula
  • ziemniaki
  • brzoskwinie
  • grejpfruty
  • winogrona
  • gruszki
  • jabłka
  • pomarańcze
  • banany
  • miód
  • oliwki
  • otręby
  • jajka

O najciekawszych dietach przeczytasz tutaj:

Witarianizm - na czym polega?Czy jest zdrowy, czy lepiej unikać tego stylu odżywiania?

Dieta OXY - na czym polega. Czy dieta OXY jest bezpieczna?

Nutrigenetyka - podstawa genodiety, czyli żywienia zgodnego z genami

Jedzenie, które postarza. Te pokarmy dodadzą ci lat

Więcej o: