Znamy przyczynę alzheimera? Naukowcy podejrzewają bakterię, która powoduje choroby dziąseł

Jak wynika z najnowszych badań, za zachorowanie na alzheimera może być odpowiedzialna bakteria, która wywołuje choroby dziąseł. Zdaniem badaczy oznacza to, że może istnieć szansa na zahamowanie tego schorzenia, a może nawet wytworzenie szczepionki, która je powstrzyma.

Choroba Alzheimera od lat spędza sen z powiek lekarzom i naukowcom. Schorzenia tego nie można wyleczyć właśnie dlatego, że nieznane są przyczyny, które prowadzą do stopniowego zaniku komórek nerwowych. Obecna medycyna może jedynie łagodzić objawy i działać na zasadzie opieki paliatywnej.

Alzheimer i bakteria, która wywołuje choroby dziąseł

Być może wkrótce się to zmieni. Międzynarodowy zespół naukowców, składający się również z badaczy z Uniwersytetu Jagiellońskiego, twierdzi, że odpowiedzialna za zachorowanie na alzheimera może być bakteria Porphyromonas gingivalis. Wywołuje ona przede wszystkim choroby dziąseł, a także ma związek z miażdżycą oraz reumatoidalnym zapaleniem stawów. Wyniki ich badań zostały opublikowane w czasopiśmie "Science Advances".

Czy zęby trzeba myć po każdym posiłku? [NaZdrowie]

Po śmierci w mózgach osób, które chorowały na alzheimera, znajdowano tę bakterię. Do tej pory nie było jednak do końca wiadomo, czy to ona powodowała chorobę, czy dostawała się do mózgu dopiero w wyniku jego uszkodzenia przez schorzenie.

Badania prowadzone na myszach wykazały jednak, że Porphyromonas gingivalis atakuje te same obszary mózgu, które niszczone są w wyniku alzheimera. Jednocześnie wykazano, że infekcja dziąseł może potęgować objawy schorzenia oraz powodować zapalenie mózgu podobne do alzheimera, a także uszkodzenie neuronów.

Badanie płynu rdzeniowego jako metoda diagnostyczna?

W czasie nowych badań, które prowadziła amerykańska firma farmaceutyczna Cortexyme, naukowcy znaleźli w mózgach osób z chorobą Alzheimera toksyczne enzymy, które wydzielają bakterie Porphyromonas gingivalis. Zostały one zidentyfikowane aż w 96 procentach próbek, które poddano badaniu. Ich występowanie było dodatkowo powiązane z obecnością dwóch innych wskaźników choroby Alzheimera - nieprawidłowościami białka tau oraz obecnością ubikwityny.

Bakterie znaleziono również w płynie rdzeniowym żyjących osób, które cierpią na alzheimera. Naukowcy zastanawiają się, czy badania płynu rdzeniowego mogłyby być skuteczną metodą diagnozowania choroby.

W niektórych próbkach mózgów osób, które nie miały stwierdzonego alzheimera, również znaleziono bakterie Porphyromonas gingivalis, a także akumulację białek tau i amyloidów, ale na niższym poziomie niż w przypadku osób chorych. Zdaniem naukowców pokazuje to, że bakteria Porphyromonas gingivalis może być przyczyną choroby. Wiadomo bowiem, że białka te mogą gromadzić się w mózgu nawet na 10-20 lat przed wystąpieniem alzheimera.

Czy będziemy mieć lek na alzheimera?

Jak podaje serwis New Scientist, lek, który blokuje toksyny wydzielane przez tę bakterię, wchodzi właśnie w fazę testów klinicznych na ludziach i - jak wynika z badań - istnieje szansa, że dzięki niemu uda się zatrzymać postęp alzheimera, a może nawet odwrócić chorobę. Podanie leku myszom doprowadziło bowiem m.in. do zmniejszenia się liczby bakterii Porphyromonas gingivalis w mózgu, złagodzeniu stanu zapalnego, a nawet uratowaniu uszkodzonych neuronów.

Badacze planują również przetestowanie, jak lek sprawdza się w leczeniu chorób dziąseł. Zespół naukowców z Melbourne opracował także szczepionkę przeciwko tej bakterii. Jej testy rozpoczęły się w 2018 roku.

• lynx4

Trzeba wypróbować na Prezesie. Może przypomni sobie o czym rozmawiał z bratem...

• czemublokujecie_mikonto

Wow-jest szansa że dożyję czasu kiedy będzie można przyjąć taką szczepionkę i zapobiegnę tej strasznej chorobie.

• loginyzajete

Bardzo ciekawe. Ale ta bakteria skutecznie leczona jest combo Metronidazol + Amoksycyklina (250 mg / 3 x d / 8 dni każdego z leków), bądź Metronidazol + Ciprofloksacyna (500 mg / 2 x d / 8 dni każdego z leków) - you're welcome ;) . Bardzo znane i popularne leki. To co oni kombinują? Żeby coś nowego i koniecznie drogiego wprowadzić? ...

• pogra55

Znam dwie osoby chore na Alzheimera od ponad pięciu lat. Żyją bez kontaktu z otoczeniem i wymagają całkowitej opieki.Obydwie zawsze cierpiały na stany zapalne zębów ,chodziły z opuchniętymi twarzami i straszyły czarnymi pieńkami .Dochodziły do tego jeszcze paradontoza i nałogowe palenie tytoniu .Problemy te ,intuicyjnie,wiązałem z Alzheimerem ,ponieważ bardzo wiele ,gnębiących człowieka dolegliwości ,pochodzi od chorego uzębienia.Chore stawy ,serce czy astma mogą być spowodowane tymi zarazkami ,więc nic dziwnego ,że i nerwy od tego się degenerują.

• pogra55

O zęby i dziąsła trzeba ,po prostu ,dbać .Należy stosować zabiegi higieniczne ,a w razie zakażeń czy ubytków leczyć .Żadna cudowna szczepionka ,nawet najdoskonalej rozprawiająca się z jedną bakterią ,nie rozwiąże problemu zaniedbania i nie zastąpi higieny .Nie wybije też wszystkich innych patogenów .Nie ma cudów .

• kpniceday

Czy Antyszczepionkowcy nie będą się szczepić przeciwko chorobie Alzheimera?

• joe_brody

Ciekawe. Moja teściowa miała paradontozę... a później Alzheimera. Przypadek?