Rak ma swój zegar. Naukowcy odkryli, jak mogą zatrzymać jego "tykanie". "To może być nowa broń, która zabije raka"

Badacze odkryli mechanizm, który może zakłócić działanie zegara biologicznego komórek rakowych. Miałoby to zapobiegać ich rozprzestrzenianiu. Naukowcy są optymistycznie nastawieni do wyników badań, mówią nawet o "nowej, skutecznej broni".

Odkrycia dokonali naukowcy z USC Michelson Center for Convergent Bioscience w Los Angeles oraz japońskiego Nagoya University's Institute of Transformative Bio Molecules. Ich badania, które przeprowadzili na ludzkich komórkach raka nerki oraz komórkach ostrej białaczki szpikowej u myszy, zostały opublikowane 23 stycznia 2019 roku w czasopiśmie "Science Advances".

Naukowcy, przeprowadzając swój eksperyment, kierowali się powszechną wiedzą o tym, że zakłócanie snu czy też innych elementów rytmu dobowego człowieka szkodzi jego zdrowiu. Na tej samej zasadzie działa zegar dobowy komórek naszego ciała. Na podstawie tych założeń badacze wysnuli teorię, że gdyby zdołali zakłócić zegar biologiczny komórek nowotworowych, udałoby im się je uszkodzić lub nawet zabić.

Wygląda niewinnie, ale sporo potrafi. Gąbka, która może wykryć raka

Badacze odkryli, że molekuła o nazwie GO289 celuje w enzym (enzymy to specyficzne białka, które aktywują szereg reakcji biochemicznych zachodzących w ludzkim ciele) kontrolujący rytm dobowy komórki. To oddziaływanie doprowadza do zakłóceń w funkcjonowaniu czterech innych białek, które odpowiedzialne są za rozrastanie się i przeżycie komórek.

Efektem jest wpływ GO289 na zegar biologiczny komórek nowotworowych i spowolnienie ich działania bez, jak przekonują naukowcy, dużego wpływu na zdrowe komórki.

- Niektóre typy nowotworów przejmują kontrolę nad zegarem biologicznym, a następnie wykorzystują go do swojego wzrostu. Dzięki GO289 możemy ingerować w ten proces i zahamować rozwój raka - przekonuje profesor Steve Kay z USC Michelson Center for Convergent Bioscience cytowany przez serwis Science Daily.

W początkowych eksperymentach odkryto, że GO289 spowalnia cykl dobowy komórek raka kości, atakując enzym o nazwie CK2. Naukowcy postanowili sprawdzić, czy w przypadku innych nowotworów GO289 zachowuje się tak samo. Dlatego przeprowadzili badania na komórkach ludzkiego raka nerki oraz komórkach ostrej białaczki szpikowej u myszy. Potwierdziły one wstępne wnioski, że GO289 wpływa na metabolizm komórek i inne funkcje związane z ich rytmem dobowym, które normalnie są odpowiedzialne za rozrost raka.

Profesor Steve Kay jest optymistycznie nastawiony do rezultatów. - To może być nowa, skuteczna broń w walce z rakiem - twierdzi.

• byrcyn11

To już 448 sensacyjny sposób pokonania raka w tym 10-leciu. Idźcie na pierwszy lepszy oddział onkologiczny i ogłoście tę nowinę. Przynajmniej ludziska pośmieją się przed śmiercią.

• justas32

W tym samym czasie naukowcy z Centralnego Szpitala Klinicznego w Warszawie odkryli że w niesprzątanej łazience rozwija się grzyb - podobnie jak na niemytym pacjencie ...

• kac

W zeszłym tygodniu sami pisaliście o tym czym jest rak a czym nowotwór i że nie jest to to samo. Dzisiaj ten sam portal znowu myli miesza te pojęcia. Droga redakcjo, białaczka nie jest rakiem. Na miłość boską, jeżeli bierzecie się za tematy ocierające się o naukę, to trzymajcie przynajmniej poziom na którym nie pisze się głupot.

• cezar85

zrobić nagonkę, jak na Nowaka, a wnet przestanie tykać

tylko nie pokazywać pawłowicz, bo nie stanie

• byann

Oceniono 1 raz 1

A Goldman Sachs zamówił badanie czy opłaca się ekonomicznie znalezienie genetyczną kurację.
    Goldman Sachs analysts attempted to address a touchy subject for biotech companies, especially those involved in the pioneering “gene therapy” treatment: cures could be bad for business in the long run.
    cnbc.com/2018/04/11/goldman-asks-is-curing-patients-a-sustainable-business-model.html