Stres - co to takiego? Skąd się bierze i jak z nim walczyć?

Naszym przodkom stres pomagał przetrwać. Z jego pomocą byli w stanie lepiej ocenić sytuację i albo stanąć do walki, albo uciec. Dzisiaj, kiedy nie musimy już przed niczym uciekać też nie moglibyśmy bez niego funkcjonować. Jednak to, co dodaje nam energii i zmusza do działania bywa też bardzo szkodliwe. Co stresuje nas najbardziej? Jakie mogą być konsekwencje przewlekłego stresu i jak zniwelować jego negatywne skutki?

Kiedy się stresujemy organizm zaczyna produkować kortyzol, czyli tzw. hormon stresu. Za jego sprawą organizm dokonuje selekcji i zaczyna dbać tylko o te organy, które w takiej sytuacji są mu najbardziej potrzebne. Oznacza to tyle, że krew tłoczona jest przede wszystkim do serca, mózgu oraz mięśni. Cała reszta z punku widzenia stresu nie ma większego znaczenia.

Przyspiesza się oddech, podnosi się ciśnienie oraz tętno

Warto zaznaczyć, że stres sam w sobie nie jest niczym złym. Pobudza nas do działania, sprawia, że szybciej podejmujemy decyzje i zdajemy się na instynkt. Problem zaczyna się w momencie, gdy stres zaczyna przejmować kontrolę nad życiem i odbiera chęć do życia oraz działania. Jak rozpoznać, że tak się dzieje? Pierwszym sygnałem może być to, że z rannego ptaszka ktoś nagle nie może podnieść się z łóżka, ma huśtawki nastrojów - w jednej chwili reaguje zbyt agresywnie i zupełnie nie adekwatnie do sytuacji, a za chwilę płacze z byle powodu. 

Co stresuje najbardziej?

Jesteśmy różni od siebie i każdy może inaczej reagować na to, co się dzieje dookoła. Tak naprawdę każda sytuacja i każde zdarzenie może wywołać stres. Mimo to, zdaniem badaczy, są sytuacje, które mogą być dla nas szczególnie stresujące należą do nich m.in.:

  • śmierć małżonka,
  • rozwód,
  • separacja,
  • pobyt w więzieniu,
  • śmierć bliskiego członka rodziny,
  • doznanie obrażeń ciała, choroba,
  • ślub,
  • zwolnienie z pracy,
  • pojednanie z mężem/żoną,
  • przejście na emeryturę.

Stres i problemy z koncentracją? Nie pij energetyków. Lepiej idź pobiegać

Stres - jakie mogą być konsekwencje przewlekłego stresu

Długotrwały stres nie jest obojętny dla zdrowia. Im dłużej się utrzymuje, tym większe szkody w organizmie może wywołać. Nadmiar stresu i zbyt intensywne napięcie odbija się na funkcjonowaniu układu pokarmowego, krążenia, hormonalnego, ale nie tylko. Przewlekły stres może doprowadzić do:

  • chorób układu krążenia - nadciśnienia tętniczego, miażdżycy czy zawału serca,
  • problemów neurologicznych - bóle głowy - również chroniczne,
  • bólów kręgosłupa,
  • cukrzycy - podczas stresu organizm, zwłaszcza mózg i mięśnie, potrzebują glukozy, dlatego jej poziom we krwi się podnosi, a kiedy cukru jest za dużo trzustka zaczyna produkować insulinę, która ma ustabilizować poziom cukru, jeśli do takich wahnięć i skoków dochodzi zbyt często może rozwinąć się cukrzyca,
  • osteoporozy - stres może zaburzyć wchłanianie wapnia,
  • kłopotów z trawieniem,
  • wrzodów żołądka i dwunastnicy - odcięcie układu pokarmowego od dopływu krwi sprawia, że kwas solny, który zapewnia ochronę błonie śluzowej przestaje być produkowany, tym samym każdy posiłek, który trafia do żołądka i ma inne pH, przyczynia się do uszkodzenia błony śluzowej i sprzyja tworzeniu się zmian zapalnych, czyli wrzodów,
  • rozregulowania cyklu miesięcznego u kobiet,
  • otyłości - wiele osób próbuje zajadać stres, nie brakuje osób, które kompulsywnie się objada 
  • kłopotów z cerą,
  • wypadania włosów.

Stres - jak sobie z nim radzić?

Choć stresu nie da się całkowicie wyeliminować, to można skutecznie niwelować negatywne skutki. Sposobów jest kilka. Dobrym rozwiązaniem będą ćwiczenia oddechowe. W czasie ich wykonywania należy skupić uwagę przede wszystkim na wdechu i wdechu. Trzeba jednak pamiętać, aby każdy wdech wychodził z przepony (podczas nabierania powietrza powinien unieść  się brzuch, a nie klatka piersiowa). Liczba powtórzeń, którą trzeba wykonać, to sprawa bardzo indywidualna, jednym wystarczą dwa-trzy głębokie wdechy i wydechy, inni będą musieli wykonać ich np. dziesięć, aby się rozluźnić.

Innym sposobem na rozluźnienie może być napinanie wszystkich mięśni i odpuszczanie. Takie ćwiczenie nie tylko uwalnia od napięcia, ale pozwala uzmysłowić, jak bardzo spięte jest całe ciało.

Doskonałym sposobem na niwelowanie skutków długotrwałego stresu jest sport. Czy będzie to joga, fitness, rower czy bieganie nie ma to większego znaczenia. Ma przede wszystkim sprawiać przyjemność i powinien być dobrany do temperamentu. Osoba, która ma bardzo dużo energii źle będzie się czuła na jodze, zaś introwertyk nie da rady wytrzymać na zajęciach z zumby.

Ale ćwiczenia i sport to jednak za mało do tego, aby nauczyć się kontrolować stres konieczna jest systematyczność. To najlepszy sposób, aby nie tylko panować nad stresem, ale umieć go rozładowywać. Im częściej ktoś sięga po techniki relaksacyjne, z czasem coraz rzadziej z nich korzysta.

Więcej o:
Skomentuj:
Stres - co to takiego? Skąd się bierze i jak z nim walczyć?
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX