Bezsenność a ryzyko zachorowania na Alzheimera

Liczba zachorowań na alzheimera gwałtownie rośnie. Jednym z czynników sprzyjających rozwojowi choroby jest bezsenność. Zbyt mała ilość lub niska jakość snu powodują, że demencja rozwija się znacznie szybciej.

W Polsce na alzheimera choruje pół miliona osób. Zarówno w naszym kraju, jak i na całym świecie, chorych przybywa. Z szacunków WHO wynika, że w ciągu kolejnych 32 lat liczba pacjentów z demencją zwiększy się trzykrotnie. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest coraz większa liczba osób cierpiących na bezsenność.

Bezsenność a rozwój choroby Alzheimera

W 2009 r. amerykańscy naukowcy opublikowali w piśmie "Science Express" wyniki badania, które pokazywało, że u myszy chorych na alzheimera, które przez dłuższy czas nie mogły spać, o wiele szybciej i w większej liczbie powstawały amyloidowe blaszki starcze. To one stanowią główną, bezpośrednią przyczynę rozwoju demencji.

Jeśli nie śpisz wystarczająco długo, twoje ciało cię znienawidzi. Zmniejszone libido to najmniejszy problem

Badacze już od dawna zdają sobie sprawę z tego, że mała ilość oraz kiepska jakość snu zaburzają zdolność mózgu do regeneracji. W czasopiśmie "Brain" opisano badanie, w którym w podobny sposób, co u myszy chorych na alzheimera, pokazano związek niewysypiania się z rozwojem demencji. Naukowcy sprawdzili, jak zaburzenia snu wpływają na poziom beta-amyloidu i białka tau w płynie mózgowo-rdzeniowym.

Obydwie te substancje uznaje się za kluczowe przy powstawaniu alzheimera. Okazało się, że u uczestników badania, których sen zakłócano przez kilka nocy z rzędu, poziom beta amyloidu w płynie mózgowo-rdzeniowym był o 10 procent wyższy niż u osób, które przesypiały spokojnie całe noce. Wykryto również podwyższony poziom białka tau u osób, które przez jakiś czas miały problemy ze snem.

Jak zadbać o dobry sen?

Takich badań jest więcej, a wszystkie dowodzą, że sen ma kluczowe znaczenie dla dobrej kondycji naszego mózgu. Dlatego należy starać się, by każdej nocy przesypiać minimum sześć, a maksymalnie dziewięć godzin. Aby się to udało, należy unikać kontaktu ze światłem ekranów urządzeń elektronicznych minimum na dwie godziny przed zaśnięciem. Nie zaleca się też pracy w łóżku i czytania, ponieważ te czynności też wpływają na jakość snu.

Ponadto, warto zadbać o wywietrzenie sypialni oraz o odpowiednią temperaturę do snu (około 18 stopni Celsjusza). Dla organizmu ważne jest, by zasypiać o stałej porze. Powinniśmy unikać jedzenia, szczególnie słodyczy i ciężkich produktów, przynajmniej dwie godziny przed pójściem spać oraz picia napojów pobudzających, jak kawa, herbata czy napoje energetyczne.

Może cię też zainteresować:

Nowy lek na chorobę Alzheimera. Nadchodzi przełom

Więcej o:
Komentarze (1)
Bezsenność a ryzyko zachorowania na Alzheimera
Zaloguj się
  • Jan Chrzan

    0

    alzheimer to pestycydy wypalajace mozg takze rtec z plomb amalgatowych tzw srebrnych ktora wchlaniamy najwiecej przez zucie pokarmow, w polsce zydobandyci w min rolnictwa chemicznego truja nastez dysykacja czyli pryskaja pestycydami tuz przed zbiorem…, apeluje o zasypanie ministerstw rolnictwa i zdrowia o zaniechanie tego procederu, wszyscy bedziecie sadzeni wkrotce za masowe morderstwa badz utrate zdrowia

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX