Co zamiast cukru: czym zastąpić cukier

Cukry są potrzebne naszemu organizmowi do prawidłowego funkcjonowania, ponieważ dostarczają mu najwięcej energii. O ile te naturalne są dla nas dobre, o tyle te poddane rafinacji tracą pozytywne właściwości i jedynie nam szkodzą. Co w takim razie najlepiej sprawdza się zamiast cukru?

Dlaczego słodzimy, dlaczego cukier działa

Najpowszechniej stosowanym rodzajem cukru jest cukier biały, rafinowany, który po spożyciu bardzo szybko trafia do naszego krwioobiegu, jego uderzenie stanowi szok dla żołądka oraz trzustki. Dochodzi do zakwaszenia organizmu i spadku wapnia. Jednak to, że nie działa on pozytywnie na nasz organizm, nie oznacza, że musimy rezygnować z tego, co słodkie.

Nadmierne spożywanie cukru prowadzi do otyłości, nadciśnienia, cukrzycy, chorób serca i zębów. Wiele osób nie chce jednak rezygnować ze słodkich rzeczy. Co mogą spożywać zamiast cukru?

Miód - zamiast cukru

Złocisty, słodki miód to nie tylko pyszny zamiennik cukru, lecz także jedna z najzdrowszych przekąsek, jakie możemy sobie zaserwować. Miód to naturalny antybiotyk, działa bakteriobójczo i doskonale sprawdza się przy przeziębieniach. Oczyszcza organizm z toksyn, działa regenerująco. Usprawnia pracę umysłu, nie szkodzi zębom i jest stosowany jako naturalny kosmetyk, ponieważ hamuje procesy starzenia, łagodzi zmarszczki, nawilża i działa antybakteryjnie.

Stewia - zastąpi cukier 

Indianie używali słodkich liści stewii rebaudiany od setek lat. Słodzili nią m.in. yerba mate. Coraz powszechniej stosuje się ją  w Europie i nic dziwnego – stewia jest o wiele słodsza niż znany nam cukier, przy tym nie jest kaloryczna i nie podnosi poziomu glukozy we krwi. Ponadto ma też dodatkowe, prozdrowotne działania – bakteriobójcze i grzybobójcze, reguluje pracę układu trawiennego, wzmacnia organizm. Idealnie sprawdza się zamiast cukru również dlatego, że nie szkodzi zębom.

Zamiast cukru – syrop z agawy

Agawa jest rośliną nieco przypominającą kaktus. Spotkać ją można w Amerykach Północnej i Południowej. Szczególnie upodobali ją sobie Meksykanie, którzy stosują ją nie tylko do osładzania, lecz także do produkcji najpopularniejszego alkoholu w tym kraju - tequili.

W grubych liściach agawy płyną soki o słodkim, landrynkowym wręcz smaku. Sok z agawy doskonale sprawdza się zamiast cukru, jest nawet słodszy. Przy tym jest o wiele zdrowszy, nawet od znanego nam miodu, ponieważ ma niższy indeks glikemiczny. Zawiera cenny dla organizmu błonnik oraz inulinę, odpowiedzialną za rozkładanie toksyn w przewodzie pokarmowym.

Ksylitol - nie dla dzieci

Bardzo podobny z wyglądu i smaku do znanego nam białego cukru jest cukier brzozy, inaczej ksylitol. Ma jednak o wiele mniej kalorii oraz niższy indeks glikemiczny. Ma działanie odmładzające, kojące i bakteriobójcze, poprawia stan organizmu.

Zaleca się jego stosowanie zamiast cukru, jednak również nie należy z nim przesadzać. Ksylitol jest alkoholem cukrowym i organizm musi się z nim oswoić. Początkowo należy spożywać go z umiarem i nie należy podawać go dzieciom.

Syrop klonowy - zamiast cukru

Pochodzący z Kanady syrop klonowy jest o wiele mniej kaloryczny niż cukier, a nawet miód. Dodatkowo zawiera minerały, witaminy z grupy B, magnez i potas. Może być stosowany zamiast cukru, warto jednak pamiętać, że zawiera sacharozę, więc nie należy z nim przesadzać.

Może cię też zainteresować:

BÓL ŻOŁĄDKA: o czym świadczy? Przyczyną nie musi być problem z układem pokarmowym

Więcej o: