Niacyna - co to za witamina i jak wpływa ona na nasz organizm? [działanie, tabletki, cena]

Niacyna - kiedy jest pomocna?

Niacyna - kiedy jest pomocna? (shutterstock)

Niacyna znana jest także jako witamina B3 i witamina PP. Jakie ma działanie i jak objawia się jej niedobór? W jakich produktach znajduje się niacyna? Podpowiadamy.

Niacyna - co to jest?

Witamina ta jest bardzo ważna dla naszego funkcjonowania. Warto wiedzieć, że organizm jest w stanie samodzielnie ją wytworzyć. Niestety nie są to wystarczające ilości. Dlatego witaminę B3 powinniśmy przyjmować wraz z pożywieniem. 

Niacyna jest bardzo ważna dla funkcjonowania mózgu oraz obwodowego układu nerwowego. Jej niedobór prowadzi do pelagry. Mimo że choroba ta nie występuje często, muszą o takim ryzyku pamiętać osoby szczególnie na nią narażone (np. alkoholicy). Stąd też inna nazwa, czyli witamina PP (niacyna znana jest jako środek przeciwpelagryczny).

Jak objawia się pelagra? Do jej najczęstszych symptomów należą:

  • stan zapalny jamy ustnej
  • szorstkość i zaczerwienienia skóry
  • pęcherze na skórze
  • ciemnobrązowe plamy na twarzy, szyi i dłoniach
  • biegunki
  • zaburzenia psychiczne
  • bezsenność
  • ogólne osłabienie

Witamina dodająca pewności siebie?

Do ciekawych wniosków w trakcie badań nad witaminą B3 doszli szwajcarscy naukowcy z Politechniki Federalnej w Lozannie. Przeprowadzili oni eksperymenty na szczurach laboratoryjnych, które dowiodły, że dzięki niacynie odnosiły one większe sukcesy w stadzie. To dlatego, że szczury, które przyjęły większą dawkę witaminy, stawały się bardziej pewne siebie.

Zdaniem szwajcarskich badaczy witamina B3 zwiększa aktywność mitochondriów. Zachodzi to w jądrze półleżącym, które jest odpowiedzialne za odczuwanie przyjemności.Mimo to, nie jest ona zalecana do swobodnego stosowania bez ograniczeń przez ludzi.

Inne badania dowiodły, że witamina B3 nie jest odpowiednim suplementem dla każdego z nas. Naukowcy z Oksfordu przeprowadzali eksperymenty, w trakcie których badali wpływ tej witaminy na ludzki organizm. Wzięło w nich udział 26 tysięcy osób. Niestety, blisko jedna trzecia uczestników musiała wycofać się jeszcze przed zakończeniem badań. Okazało się, że suplementacja witaminy wywołuje u nich skutki uboczne.

W jakich produktach występuje?

Nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie wyprodukować odpowiedniej ilości witaminy B3. Dlatego w naszej diecie musimy zawrzeć produkty, które ją zawierają. Gdzie znajdziemy witaminę B3? To m.in.:

  • wieprzowina
  • drób
  • podroby
  • jaja
  • ziemniaki
  • grzyby
  • produkty zbożowe


Niacyna - jakie ma działanie?

Jak działa witamina B3?  

  • Obniża poziom złego cholesterolu LDL.
  • Wpływa na lepsze funkcjonowanie centralnego układu nerwowego.
  • Przyczynia się do wzrostu poziomu neutrofilów, co dobrze wpływa na odporność naszego organizmu.
  • Poprawia stan skóry, włosów i paznokci.

Niacyna uczestniczy także w syntezie hormonów płciowych:

  • insuliny
  • kortyzolu
  • tyroksyny

Ten szereg pozytywnych działań nie oznacza jednak, że powinniśmy stosować tę witaminę bez żadnych ograniczeń. Musimy wręcz uważać, by jej nie przedawkować. Nadmiar witaminy B3 może okazać się bardzo niebezpieczny dla naszego zdrowia. Prowadzi m.in. do arytmii serca i martwicy wątroby. Ponadto, zwiększa prawdopodobieństwo zachorowania na cukrzycę insulinozależną.

Oprócz tego mogą wystąpić także:

  • krwotoki
  • choroby skórne
  • biegunki

Niacyna - tabletki, cena

Za ten suplement diety zapłacimy od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. Jednak ze względu na to, że niacyna w za dużych ilościach prowadzi często do skutków ubocznych, przed rozpoczęciem suplementacji warto skonsultować się z lekarzem, który stwierdzi, czy jest to właściwa decyzja w naszym przypadku i przepisze odpowiednią dawkę suplementu.

Środek na depresję?

Możemy spotkać się także z opinią, że niedobór niacyny wywołuje depresję. Temu tematowi poświęcono wiele wątków na forach internetowych i wpisów na blogach. 

Musimy pamiętać o tym, że rzeczywiście niedobór tej witaminy ma zły wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. W przypadku jednak, gdy podejrzewamy u siebie depresję, nie powinniśmy samodzielnie zabierać się za leczenie tej choroby niacyną.

W przypadku długotrwale obniżonego nastroju, napadów smutnych myśli, problemów ze snem i apetytem, musimy zgłosić się do psychiatry, który zdiagnozuje nasz stan i ewentualnie zaleci leczenie depresji. Nigdy nie powinniśmy w przypadku podejrzeń depresji zdawać się na tzw. domowe, samodzielne leczenie. To sprawi, że choroba się pogłębi. Poza tym nawet jeśli poczujemy chwilową poprawę, za jakiś czas zły stan znowu powróci.

Zobacz także:

Czy picie kranówki jest szkodliwe? [NaZdrowie]

Pytamy o ludzkie ciało i mamy nadzieję, że tym razem wszyscy będziecie mieli komplet
1/13Leukocyty to:
Zobacz także
  • Pomidory na ciepło dostarczają więcej dobrze przyswajalnego likopenu niż świeże Chcesz być zdrowy? Jedz zupy!
  • Wystarczy spojrzeć, by wiedzieć, czego jest za dużo w twojej diecie? Tak twierdzi Nigma Talib, ekspertka od pielęgnacji skóry i naturoterapii Jaka dieta, taka twarz. Cera zdradza, czego jesz za dużo
  • Skarby z ziemi? Wielu warzywom korzeniowym przypisuje się wielką moc. Słusznie? Burakiem w raka, selerem w depresję, a żeń-szeń dla ognia w sypialni? O mocy warzyw korzennych
Skomentuj:
Niacyna - co to za witamina i jak wpływa ona na nasz organizm? [działanie, tabletki, cena]
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Więcej o chorobach: