Jak obniżyć puls? - pomocne porady

Puls to nic innego jak uderzenia serca - oblicza się go mierząc ilość tych uderzeń w ciągu minuty. Istnieją dokładne normy i zakresy, obowiązujące dla osób w różnym wieku. Prawda jest bowiem taka, że puls nie może być ani zbyt wolny, ani zbyt szybki - jedna i druga sytuacja jest odstępstwem od normy i wskazuje na przeróżne problemy. O wiele lepiej jest zatem co jakiś czas badać tętno (czyli puls), ażeby w porę wiedzieć, że coś jest nie tak - i że trzeba podjąć działania mające na celu nie tylko poznanie przyczyny całej sytuacji, lecz również i te, których celem jest doprowadzenie tętna do normy. Co zrobić, jeśli jest ono zbyt wysokie (co zdarza się niestety częściej niż byśmy chcieli)? Jak obniżyć puls i czym wysokie tętno może być spowodowane? Jak właściwie zmierzyć ilość uderzeń serca, żeby wyniki można było uznać za wiarygodne?

Jak właściwie mierzyć puls? 

Puls jest falistym ruchem naczyń tętniczych. Skurcze serca pompują krew, która dzięki sieci żył trafia do reszty ciała. Tętno nie powinno być przy tym ani zbyt szybkie, ani też zbyt wolne - jedna i druga sytuacja może prowadzić bowiem do groźnych komplikacji. Specjaliści informują przy tym, że zbyt wysoki puls jest bardziej niebezpieczny od zbyt niskiego, dlatego warto na niego zwracać szczególną uwagę - choć oczywiście zbyt wolne tętno także nie należy do zdrowych.

Aby sprawdzić jak wygląda puls u konkretnego człowieka, należy odpowiednio go zmierzyć. Istnieją co prawda specjalne urządzenia, które można do tego obecnie wykorzystywać - w wielu współczesnych ciśnieniomierzach jest dodatkowa funkcja, pozwalająca na pomiar pulsu bez żadnego trudu. Jeśli jednak ktoś posiada nieco starszy model ciśnieniomierza, albo musi sprawdzić puls, a nie ma przy sobie żadnego pomocnego urządzenia, może to zrobić wykorzystując jedynie dłonie i zegarek.

Oto opis prawidłowego postępowania:

  1. Palcami prawej dłoni (wskazującym i środkowym) uciskamy lewy nadgarstek (swój lub osoby, której puls chcemy zmierzyć), starając się poczuć tętno.
  2. Gdy wyczujemy tętno, nastawiamy stoper, albo też siadamy tak, żeby widzieć zegar/zegarek.
  3. Liczymy uderzenia serca przez kolejnych 15 sekund (wówczas mnożymy uzyskaną wartość przez 4), albo też przez całą minutę.
  4. Sprawdzamy uzyskaną wartość w tabelach norm, żeby dowiedzieć się, czy puls nie jest zbyt szybki lub zbyt wolny.
  5. Możemy również zmierzyć puls wykorzystując do tego tętnicę szyjną, która mieści się w zagłębieniu na szyi, pod żuchwą. Sposób pomiaru jest taki sam.

Czym grozi wysoki puls?

Nie tylko wartość tętna jest istotna. W czasie przeprowadzania badania powinniśmy również sprawdzić, czy puls jest symetryczny z obu stron i czy nie występuje żadna arytmia - czyli zaburzenia w rytmie serca. Jeśli odstępy pomiędzy jednym uderzeniem serca a drugim są nieregularne, może to wskazywać właśnie na arytmię.

Niewątpliwie jednak zbyt duża wysokość pulsu jest niezwykle groźna - serce po prostu szybciej pracuje, a zatem również szybciej się w takiej sytuacji zużywa. Warto w tej sytuacji zastanowić się jak obniżyć puls.

Jakie są przyczyny podwyższonego pulsu?

Przyczyny podwyższonego pulsu mogą być różne - najczęściej powodem tego jest aktywność fizyczna (dlatego puls należy mierzyć będąc w stanie spoczynku), bądź też stres. Jeśli puls gwałtownie skacze w górę właśnie w stresującej sytuacji, albo po nagłym wysiłku, jest to w zasadzie normalne - ale jeśli jest podwyższony zaraz po wstaniu z łóżka, albo w stanie spoczynku, może to wskazywać na poważniejsze dolegliwości.

Przyczynami podwyższonego pulsu może być palenie papierosów, picie alkoholu, odwodnienie, problemy z tarczycą, ale i choroby serca oraz całego układu krążenia, jak również niewydolność oddechowa. Przyczyną może być również cukrzyca, ale i niedobór niektórych minerałów - potasu, magnezu czy wapnia.

Puls - jakie są normy?

Puls nie jest jednorodny i u osób w różnym wieku prezentuje się odmiennie. Dlatego badając jego wartość, należy wziąć pod uwagę również wiek danej osoby - swój lub człowieka, którego dotyczy pomiar. U dzieci puls jest zdecydowanie wyższy niż u osób dorosłych i jest to całkowicie normalne. Jak prezentują się normy?

  • niemowlęta - 130 uderzeń na minutę
  • dzieci - 100 uderzeń na minutę
  • młodzież - 85 uderzeń na minutę
  • osoby dorosłe - 70 uderzeń na minutę
  • osoby starsze - 60 uderzeń na minutę.

Generalnie uważa się, że norma obejmuje zakres 60-90 uderzeń na minutę, przy czym trzeba wziąć pod uwagę między innymi styl życia danej osoby. Zakres jest dosyć szeroki, jednak uwzględnia obydwie płcie i różny wiek, dlatego wskazanie to nie jest zbyt konkretne. Kto jednak interesuje się tematem powinien wiedzieć, że puls może się zmieniać również w obliczu choroby - i to nawet prostego przeziębienia, któremu towarzyszy gorączka. Kobiety będące w okresie klimakterium mają nieco wyższy puls niż mężczyźni będący w tym samym wieku. Przez pierwsze 3 godziny po przebudzeniu nasz puls jest również wyższy niż później (chyba że wykonujemy ciężką pracę, albo żyjemy w stresie). Istotne jest zatem, żeby przeprowadzać pomiary mniej więcej w tych samych godzinach.

Jak obniżyć puls?

Kto odkrył, że ma zbyt wysoki puls, pragnie dowiedzieć się jakimi sposobami można go obniżyć. Oczywiście, istnieją specjalne leki, przepisywane po kontakcie z lekarzem, gdy zdiagnozowana zostanie konkretna choroba. Jeśli jednak wartość powyżej normy nie jest duża, albo wiemy co jest przyczyną podwyższonego pulsu, możemy postarać się by błyskawicznie zareagować.

Jak obniżyć puls? Istnieje kilka sposobów - w tym między innymi:

  • Otworzenie okna, by powietrze nas orzeźwiło.
  • Próba relaksacji - oderwanie się od problemów na przykład za pomocą spokojnej muzyki, albo odprężającej kąpieli.
  • Wypicie duszkiem szklanki zimnej wody.
  • Napięcie mięśni brzucha, jak w czasie parcia na stolec.
  • Wypicie ziołowej herbatki o działaniu uspokajającym - dobrze jest w czasie picia wdychać parujący napar, bo sam zapach pomoże ciału się uspokoić.

Istnieje też wiele sposobów, które może nie zadziałają od razu, jednak pozwolą obniżyć ciśnienie po jakimś czasie regularnego stosowania. Pierwszy z nich to rezygnacja z takich używek jak alkohol oraz papierosy, a nawet napoje energetyzujące. Nie wolno też przesadzać z ilością kawy oraz czarnej herbaty - zwłaszcza tej mocnej. O wiele lepiej wybrać białą lub zieloną herbatę, które pozytywnie wpływają na zdrowie. Należy również zwrócić większą uwagę na swoją dietę, bo tylko ta zdrowa i zrównoważona sprzyja utrzymaniu zdrowia i pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia. Trzeba też podjąć aktywność fizyczną - ale tą umiarkowaną. Najlepszy będzie trening na rowerku lub ćwiczenia aerobowe.

To również może cię zainteresować:

Więcej o: