Codziennie łykasz tabletki z witaminą D albo wapń? Naukowcy: to bez sensu i może zaszkodzić

Codzienna suplementacja witaminy D nie ma wpływu na wzmocnienie kości albo jest on negatywny

Codzienna suplementacja witaminy D nie ma wpływu na wzmocnienie kości albo jest on negatywny (Fot. Shutterstock)

Witamina D i wapń zażywane regularnie dla wzmocnienia kości nie działają, a w przypadku starszych osób mogą nawet pogorszyć ich stan. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez ortopedów z Tianjin Hospital.

Naukowcy od lat badają, czy regularne przyjmowanie witamin i suplementów diety w tabletkach faktycznie ma pozytywny wpływ na zdrowie. Podjęli się tego między innymi ortopedzi z chińskiego szpitala w Tiencin (Tianjin), którzy wyniki swoich obserwacji opublikowali w prestiżowym "Journal of the American Medical Association".

Specjaliści z Chin skupili się na analizie tego, czy i jakie zalety ma zażywanie witaminy D oraz wapnia dla zdrowia kości. Z serii 33 badań, w których wzięło udział ponad 50 tys. kobiet i mężczyzn powyżej 50. roku życia, wyciągnęli zaskakujące dla entuzjastów suplementacji wnioski.

Witamina D: prawie jak hormon. Czy trzeba ją suplementować jesienią i zimą?

Z ich obserwacji wynika, że ani sam wapń, ani witamina D, ani obie substancje przyjmowane razem w żaden sposób nie zmniejszają ryzyka wystąpienia złamań, więc ich regularne zażywanie w tym celu nie ma sensu.

Co istotne, w niektórych przypadkach wspomaganie się kapsułkami z tzw. "witaminą słońca", nie tylko nie pomaga, ale może wręcz zaszkodzić. Badania zespołu doktora Jia-Guo Zhao wykazały, że u niektórych osób dodatkowa dawka witaminy D ma związek z częstszymi złamaniami bioder.

Dołącz do Zdrowia na Facebooku! >>

Wyniki otrzymane przez chińskich naukowców są takie same niezależnie od płci badanych, dawki przyjmowanych przez nich suplementów, poziomu witaminy D we krwi czy ilości wapnia przyswajanego z pokarmem. Autorzy badań w ich podsumowaniu napisali wprost: "To odkrycie nie potwierdza zaleceń o regularnym zażywaniu tych suplementów przez osoby starsze"

Zamiast kapsułki ryba albo... grzyb

Nie oznacza to jednak, że chińscy ortopedzi negują pozytywny wpływ witaminy D czy wapnia na zdrowie i budowę kości. Ważne, by pochodziły nie z tabletek kupowanych w drogerii czy aptece tylko z przebywania "na słońcu" i produktów spożywczych, które zawierają ich odpowiednio dużo. To m.in. ryby (zwłaszcza węgorz oraz śledź w oleju), a także nabiał, wątróbka i niektóre grzyby (borowiki, pieczarki).

Więcej na temat tego, czym grozi nieprawidłowy poziom witaminy D i jakie mity narosły wokół niej, przeczytasz tutaj: Moda na witaminę D zdecydowanie na wyrost. Zdrowi ludzie nie potrzebują żadnych suplementów.

Zobacz też:

Znasz się na witaminach?
1/12Bogate źródła witaminy A to przede wszystkim:
Zobacz także
  • Polacy wciąż spożywają niewiele ryb. Myślimy o nich ciepło w okolicy Świąt Bożego Narodzenia, a naprawdę warto cały rok Ryby - nie tylko dla zdrowego serca... i nie tylko na Święta!
  • Mnóstwo podobieństw, sporo różnic: poza kolorem i rozmiarem. Cytrusy zasługują na naszą uwagę szczególnie w sezonie jesienno-zimowym Cytryny, pomarańcze, pomelo i inne cytrusy. Czym się różnią, poza smakiem i wyglądem?
  • Dieta odchudzająca przez pewien okres spełnia więc nasze oczekiwania, im jednak dłużej trwa, tym gorzej się czujemy i tym trudniej jest nam wytrwać w postanowieniu dotyczącym jej przestrzegania. Nic w tym jednak dziwnego. Nasz organizm stara się w ten sposób bronić przed niedoborami, jakie mu fundujemy. Dieta odchudzająca - dlaczego tak rzadko jest skuteczna?
Komentarze (40)
Codziennie łykasz tabletki z witaminą D albo wapń? Naukowcy: to bez sensu i może zaszkodzić
Zaloguj się
  • marekwar666

    Oceniono 30 razy 20

    90% populacji w naszej szerokości geograficznej ma niedobór witaminy D - udowodnione naukowo. Czyli jeśli przyjąć że 90% ludzi nie jest zdrowych bo ma chore wyniki - to powinni brać D3 z lanoliny i K2-MK7 z natto - obydwie naturalne.

    W Chinach może spożywają duuużo ryb więc może tam problemu nie ma.

  • partia_niewidzialnych

    Oceniono 13 razy 13

    Kiedy zacząłem regularnie brać witaminę D3, przestałem mieć depresję, na którą leczyłem się 20 lat. Psychiatrze nie przyszło to do głowy, niestety.

  • Kasia Magdalena Sawicka

    Oceniono 10 razy 8

    A potem w takich "badaniach" okazuje się, że biorący witaminę D dwa razy częściej uprawiają sport, więc i złamań mają więcej. Korelacja statystyczna nie oznacza przyczynowości, tą dopiero należy ustalić w badaniach porównując grupę suplementowaną z grupą kontrolną. I od kiedy to po witaminie D i wapniu kości stają się odporne na złamania? Bzdura goni bzdurę.

  • Elżbieta Chlasta

    Oceniono 9 razy 7

    Pseudoartykuł o pseudobadaniach, bo jutro opublikujecie dokładnie co innego.

  • koma_5

    Oceniono 7 razy 7

    A mi lekarz specjalista kazała przyjmować podwójną dawkę wit. D3 codziennie, bo mam tak wielkie niedobory. To kto wychodzi teraz na głupca?!

  • bezpieczna123

    Oceniono 3 razy 3

    No jak ktos spadnie z wysokosci, lub i zbyt duza sile ciala rzuci na mala kostke przy upadku to wiadomo ze zadna witamina go nie uratuje a kosc peknie. Chyba ze upadnie na worek wypchany miekkimi kapsulkami z wit D...

  • tobi39

    Oceniono 3 razy 3

    Ilu naukowców tyle teorii! Fakt jest taki; Grecy czy Portugalczycy żyją dłużej niż mieszkańcy zamożnych państw zachodniej i północnej Europy! Klimat oraz dieta mają wpływ na jakość i długość życia!

  • supermarjan

    Oceniono 9 razy 3

    >>Ważne, by pochodziły nie z tabletek kupowanych w drogerii czy aptece.
    co tam chlopcy - udowodniliscie ze wasze podrabiane tabletki NIE zawieraja ani wapnia ani wit D?
    to fajnie macie.
    a nie dalo sie spektroskopem czy jakos reakcjami chemicznymi....
    aaaa, zaraz.
    "czym on jest wiekszy ten miś"... no tak. koniaczek?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Więcej o chorobach: