Insomnia - jedna z chorób cywilizacyjnych

Insomnia (bezsenność) dotyczy coraz większej liczby osób

Insomnia (bezsenność) dotyczy coraz większej liczby osób (Fot. Shutterstock)

Insomnia (bezsenność) jest to niewystarczająca ilość snu lub jego zmniejszona jakość. Może wynikać z problemów z zasypianiem lub częstym budzeniem się w nocy. Nie ma określonej stałej długości snu, która gwarantuje zregenerowanie organizmu. Przeciętnie dorosły człowiek śpi 6-8 godzin - taka długość w większości przypadków wystarcza, aby zachować zdrowie, świeży wygląd i efektywnie działać w ciągu dnia. Zaburzony sen wpływa niekorzystnie na prawie wszystkie procesy naszego organizmu i ogólnie prowadzi do pogorszenia jakości życia. Insomnia postrzegana jest jako choroba łagodna, a wcale taka nie jest.

Insomnia - co to znaczy?

Insomnia, czyli bezsenność to dolegliwość polegająca na niewystarczającej ilości lub zmniejszonej jakości snu. Wiąże się z trudnościami w zaśnięciu i budzeniem się bez potrzeby, co najczęściej prowadzi do uczucia ciągłego zmęczenia - a to z kolei źle wpływa na nastrój, wygląd, koncentrację, a także może być początkiem poważnych problemów zdrowotnych.

Najdziwniejsze i najgorsze zaburzenia snu - to ci się nawet nie śniło!

Czym właściwie jest sen i dlaczego jest tak ważny?

Sen jest stanem czynnościowym ośrodkowego układu nerwowego, w których dochodzi do zniesienia świadomości i bezruchu. Jest niezbędny do życia oraz do prawidłowego przebiegu procesów psychicznych:

  • w czasie snu organizm oszczędza energię, gdyż spada temperatura ciała;
  • korzystnie wpływa na gospodarkę hormonalną i pomaga konsolidować pamięć;
  • stymuluje neurony, które pozostają aktywne w czasie czuwania - znika natomiast ich aktywność w okolicy miejsca sinawego.

Insomnia jest niebezpieczna - już jedna nieprzespana noc w dużym stopniu obniża sprawność psychofizyczną. Jeżeli niedobór lub zła jakość snu utrzymuje się przez dłuższy czas, wówczas dochodzi do szeregu zaburzeń - spadek nastroju, spowolnienie reakcji, trudności w koncentracji i przyswajaniu nowych informacji, brak motywacji do działania. Według lekarzy kłopoty ze snem, a jednocześnie regeneracją fizyczną i umysłową, mogą przyczyniać się do powstania niektórych odmian depresji. Co więcej, chroniczny brak snu (jeśli zaburzenia występują przez większość nocy w ciągu miesiąca) może prowadzić do chorób serca, nadciśnienia czy otyłości.

Jak uniknąć bezsenności?

Aby cieszyć się dobrym snem należy przede wszystkim zadbać o prawidłową higienę snu - powstrzymywać się od drzemek w ciągu dnia, stosować właściwą dietę (szczególnie w godzinach wieczornych), nie zażywać alkoholu i środków pobudzających. Aby szybko zasnąć i spokojnie przespać całą noc, należy unikać tłustych i pikantnych potraw, czekolady, także kawy, herbaty i kakao. Warto wiedzieć, które produkty spożywcze ułatwią zasypianie - można sięgnąć po miód, uspokajające herbaty ziołowe, orzechy, owoce kiwi. Sypialnia powinna kojarzyć się wyłącznie ze spaniem i współżyciem, nie z pracą, ani z oglądaniem telewizji.

Jedną z przyczyn bezsenności może być zbyt częste korzystanie z urządzeń emitujących niebieskie światło. Bardzo często kończymy dzień kładąc się w łóżku ze smartfonem, a zbyt długie wpatrywanie się w ekran skutkuje zaczerwienieniem, podrażnieniem i zmęczeniem oczu, ale też trudnościami w zasypianiu. Badania wskazują na to, że urządzenia z wyświetlaczami mogą powodować wzrost melatoniny - właściwe wydzielanie tego hormonu stymulowane zasypianie i budzenie się o podobnych porach. Nie należy też kłaść telefonu obok poduszki, gdyż to niepotrzebnie przypomina nam o budziku i może powodować stres. Pomieszczenie powinno być zaciemnione.

Ważne rozmowy z partnerem należy przeprowadzać w ciągu dnia, aby uniknąć napięcia emocjonalnego przed snem. Dobrze działa na organizm odpowiednie przygotowanie do snu, na przykład relaksująca kąpiel, która będzie momentem zakończenia ciężkiego dnia, pełnego obowiązków i zadziała oczyszczająco na umysł.

Może cię również zainteresować:

Ten szybki test sprawdzi, co wiesz o ciele człowieka. Uważaj, aby nie wpaść w pułapkę
1/14Mięśnie poprzecznie prążkowane działają niezależnie od naszej woli.
Zobacz także
  • Białe plamki na paznokciach to jeden z tych objawów, którymi przejmujemy się czasem niepotrzebnie, ale bywa też tak, że lekceważymy chorobę, samodzielnie stawiając diagnozę. Nie pomyl typowych białych plamek z poważniejszymi problemami paznokci. Jeśli zmiany są pionowe, powierzchnia łuszczy się, a problem nasila, czas na wizytę u dermatologa Błaha dolegliwość czy objaw poważnej choroby?
  • Seks o poranku? Dobry pomysł na początek dnia O jakiej porze się kochać, kiedy chodzić do dentysty, a kiedy spać, czyli harmonogram dobowy twojego ciała
  • Bezsenność niekoniecznie oznacza całkowite pozbawienie snu Bezsenność - problemy ze snem mogą dopaść każdego
Skomentuj:
Bezsenność (Insomnia) - jedna z chorób cywilizacyjnych
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Więcej o chorobach: