Mutacja genetyczna usunięta z DNA ludzkich zarodków. To rewolucyjne doświadczenie

Naukowcom udało się usunąć z DNA ludzkich embrionów mutację genetyczną powodującą chorobę serca. Rewolucyjne doświadczenie pozwala mieć nadzieję, że w przyszłości będzie można zapobiegać rozwojowi wielu chorób genetycznych.

Choroba, o której mowa, to kardiomiopatia przerostowa. W jej przebiegu dochodzi do przerostu lewej komory serca. Chorzy na kardiomiopatię są szczególnie narażeni na nagłą śmierć sercową; zdarza się ona przede wszystkim u młodych ludzi. Kardiomiopatia przerostowa dotyka jedną na pięćset osób. Więcej informacji o kardiomiopatii znajdziesz tutaj.

Badania zostały przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych. Zespołem naukowców dowodził Shoukhrat Mitalipov, specjalista biologii reprodukcyjnej z Uniwersytetu w Portland. Dotychczas doświadczenia polegające na zmianie genomu ludzkich zarodków były przeprowadzane wyłącznie w Chinach. Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym „Nature”.

Dołącz do Zdrowia na Facebooku!

Choroba "wycięta" z DNA

Mutacja genetyczna odpowiedzialna za rozwój kardiomiopatii została „wycięta” z DNA embrionu za pomocą rewolucyjnej technologii CRISPR-Cas9. CRISPR-Cas9 to rodzaj molekularnych nożyczek zdolnych do modyfikowania (edycji) genów. Technologia pozwala na, najprościej rzecz ujmując, cięcie DNA i wyjęcie wadliwego genu. Dzięki niej można edytować genomy tak, by pozbywać się uszkodzonych (a więc potencjalnie chorobotwórczych) fragmentów DNA. Metoda wciąż jednak nie jest całkowicie bezpieczna; może dojść, na przykład, do usunięcia zbyt dużego fragmentu DNA. Mimo to wskaźnik dokładności CRISPR-Cas9 jest wysoki, wynosi aż 70 procent. Ponadto metoda jest stosunkowo prosta i tania.

CRISPR-Cas9 pozwoliła na usunięcie wadliwych genów 72 procent embrionów, na których przeprowadzano doświadczenia (42 z 58). „Każde pokolenie, które nosiłoby w sobie naszą poprawkę genetyczną, byłoby wolne od choroby” - powiedział Mitalipov. „Dzięki tej technologii moglibyśmy wyeliminować chorobę z danej rodziny, a w efekcie również z całej populacji”.

Co będzie dalej?

Embriony zostały utworzone za pomocą połączenia kobiecych komórek jajowych oraz plemników mężczyzny chorego na kardiomiopatię przerostową. Nie będą się dalej rozwijać.

Technologia CRISPR-Cas9 potrzebuje jeszcze wielu testów. Oprócz aspektów czysto medycznych naukowcy będą musieli się zmierzyć również z kwestiami bioetycznymi – zarówno prawnymi, jak i moralnymi. Eksperymentowanie na ludzkich embrionach budzi niemałe kontrowersje.

Źródło: BBC, Nature (1, 2), New ScientistThe Guardian

To także może cię zainteresować:

Zegar biologiczny? Tyka nie tylko dla kobiet

• breve

Za 300 lat katolicki kościół może uzna to przełomowe wydarzenie za zgodne z doktryną.

• kiwiacz

Jaka szkoda ze nie zdążyli naprawić genomu Pawłowicz.

• gosiek55

proszę nie mówcie o tym głośno bo pis zaraz będzie zmieniał prawo bo przecież zarodkiiiiiiiiii

• kingstonny

Brawo Ameryka. Dopiero tam naukowiec o rosyjsko brzmiacym nazwisku mial szanse w pelni rozwinac skrzydla.

• hopsiupbec

"Naukowcom udało się usunąć z DNA ludzkich embrionów mutację genetyczną powodującą chorobę serca. "

To atak na świętą religię i Święty Kościół. Jak tak można? Przecież to grzech śmiertelny.
    A co na to amerykański episkopat? Jak mogli pozwolić na to?

• franek-janek

Gwoli poprawnosci w Portland nie w Portlandzie. Mialem okazje wspolpracowac z nie mniej znana siostra autora tych badan.

• pamparampa

Ciocia Danusia mówi, że to szatańskie wynalazki. I pójdzie sie pomodlić, żeby to okazało się kłamstwem.

• jck12

W końcu coś wielkiego. Brawo ludzie!