Efekt jo-jo, czyli przestroga przed dietami cud. Na czym polega efekt jo-jo i jak go uniknąć?

Efekt jo-jo to najczęściej skutek zbyt rygorystycznego odchudzania się

Efekt jo-jo to najczęściej skutek zbyt rygorystycznego odchudzania się (champja / iStock)

Efekt jo-jo to powrót do wagi sprzed diety lub nawet przekroczenie jej. Wynika przede wszystkim z niewłaściwego sposobu odchudzania się. Efekt jo-jo dopada nas wtedy, gdy chcemy się odchudzić zbyt szybko i niezdrowo.

Efekt jo-jo: co to jest?

Efekt jo-jo to wahania masy ciała wynikające z prób odchudzania się. Kuszące diety błyskawiczne pozwalają stracić kilka kilogramów w rekordowym tempie, jednak nie przynoszą długotrwałych efektów. Restrykcyjne diety cud skutkują w ostatecznym rozrachunku powrotem do dawnej wagi, a nawet znacznym przekroczeniem jej.

Dołącz do Zdrowia na Facebooku!

Efekt jo-jo: na czym polega?

Restrykcyjne, nierozsądne diety, które mają owocować prędkim odchudzeniem się, kończą się zwykle sromotnym niepowodzeniem. Nagłe obcięcie kilkuset czy nawet kilku tysięcy kalorii poskutkuje najpierw utratą wody - to dlatego na początku diety zwykle szybko tracimy 2-3 kilogramy. Organizm, zaalarmowany nową, niebezpieczną i nagłą sytuacją uzbraja się do walki - gdy tylko zwiększamy ilość kalorii, zaczyna we wzmożony sposób magazynować tłuszcz. Myśli: "Kto wie, może niedługo będzie jeszcze gorzej, może znów zacznie się głodzić? Trzeba się zabezpieczyć". W ten sposób wyrównuje straty, a dieta - z pozoru i z początku cudowna - kończy się fiaskiem.

W powstawaniu efektu jo-jo ważną rolę odgrywają czynniki psychiczne. Surowa dieta często nas wykańcza, powoduje przygnębienie i zmęczenie. Po jej ukończeniu zwykle rzucamy się na wszystkie produkty, których do tej pory sobie odmawialiśmy. Co więcej, restrykcyjne diety nie mają prawa dostarczać wszystkich potrzebnych składników odżywczych, dlatego organizm jest ich naturalnie spragniony i niejako zmusza nas do sięgnięcia po dotychczas "zabronione" produkty.

Efekt jo-jo: złe podejście

Postrzeganie diety jako sposobu na osiągnięcie szybkiego efektu estetycznego, to znaczy schudnięcia, prędzej czy później obróci się przeciwko nam. Po zakończeniu diety i osiągnięciu upragnionej wagi uznamy, że szczyt został zdobyty i teraz pora na nagrodę, czyli powrót do dawnych nawyków - podjadania, niezdrowych produktów, spędzania większości życia na kanapie. Jeśli postanowimy zaś, że przechodzimy na dietę po to, by być zdrowszym i diametralnie zmienić styl życia i jedzenia, mamy większe szanse na wytrwanie w swoim postanowieniu.

Sprawdź: 10 najzdrowszych WARZYW, których nie może zabraknąć w twojej diecie [ranking subiektywny]

Efekt jo-jo: jak go uniknąć?

Przede wszystkim włączyć zdrowy rozsądek. Diety cud nie działają - tak po prostu jest. Postarajmy się jeść zdrowiej, powoli zmieniać nawyki, zacząć się ruszać. Nie traktować diety jako skarania boskiego, lecz jako coś, co robimy dla siebie, dla swojego zdrowia i szczęścia. Kilka posiłków dziennie, owoce, warzywa, spacery - to powinno wystarczyć, żeby zrzucać wagę stopniowo, bez szaleństw, ale jednak efektywnie. Jeśli masz poważne problemy z nadwagą i ogólnym stanem zdrowia, warto udać się do specjalisty.

PrzeczytajChcesz wreszcie schudnąć? Upewnij się, że jesteś zdrowy. Nadmiar kilogramów bywa skutkiem konkretnej choroby

Odmawianie sobie wszystkiego i jedzenie listka sałaty dziennie nie pomoże, a wręcz przeciwnie - dość szybko podłoży nam nogę i doprowadzi, najprawdopodobniej, do poważnych zaburzeń odżywiania, a więc dolegliwości i psychicznych, i fizycznych.

Więcej o rozsądnym odchudzaniu przeczytasz tutaj:

Jesz i chudniesz! Sprawdzone, przyjemne sposoby oszukania zmysłów i żołądka

Jesz i chudniesz! Sprawdzone, przyjemne sposoby oszukania zmysłów i żołądka

Zmotywowany do odchudzania? To za mało! Co wiesz o nadwadze i otyłości? Trudny quiz
1/10Efekt jo-jo to:
Zobacz także
  • odchudzanie bez diety Odchudzanie bez diety? Sprawdź, jak to zrobić
  • Wiele rzeczy, które sprawiają nam radość, to zarazem te, które są niezdrowe. Nie musi jednak tak być. Postawa na zdrowe pyszności, które zarazem sprzyjają uczuciu zadowolenia Pokarmy szczęścia, czyli dieta na dobry nastrój
  • Wydawałoby się, że po wdrożeniu aktywności fizycznej do codziennego życia, odchudzanie stanie się banalnie proste. Odchudzasz się? Ćwiczysz? Te produkty pomogą ci szybciej osiągnąć cel
Komentarze (6)
Efekt jo-jo, czyli przestroga przed dietami cud. Na czym polega efekt jo-jo i jak go uniknąć?
Zaloguj się
  • Teresa Resko

    Oceniono 1 raz 1

    Bilans kaloryczny jest wazny. W ksiązce Odchudzanie z elementami fizjologii i biochemi jest to ładnie opisane. Z resztą nie tylko to warto poczytać.

  • Weronika Domoradzka

    0

    Odchudzanie nie jest tak prostą sprawą jak się wydaje. Nie zawsze zadziała zasada mniejszej kaloryczności i ćwiczenia. Często po wielu próbach odchudzania metabolizm nie funkcjonuje prawidłowo i nie jesteśmy w stanie zrzucić więcej niż 2-3 kg. W takiej sytuacji najlepiej wprowadzić synergię Terapii Fenotypowej - detoksykację organizmu i odpowiednią dietę opartą na produktach, na które nasz organizm dobrze reaguje. Jeśli wprowadzimy zmiany w stylu życia, a nie tylko dietę, wtedy nie będzie pojawiał się efekt jojo.

  • Beata Grabowska

    0

    Te diety cud niestety nie istnieją. Najlepiej zacząć jeść zdrowe i regularne posiłki. Mnie udało się schudnąć kiedy przeszlam na dietę z cateringu dietetycznego. zaczęłam zamawiać posiłki raczej z braku czasu na gotowanie i okazało się, że to świetna forma odżywiania dla kogoś tak zapracowanego jak ja. Skorzystałam z oferty cateringu warszawski dzień od pana gesslera i codziennie jadłam zbilansowane i zdrowe posiłki.

  • Honorata Miśkiewicz

    0

    Ja już raz bardzo dużo schudłam, ponad 40 kg. Waga jednak wróciła, bo oprócz samej diety ważna jest stabilizacja. Zdrowie mocno dostało popalić, dlatego na drugi raz zwróciłam się do specjalistów. Poszłam z polecenia do naturhouse. Wyprowadzili mnie z diety pięknie, czas płynie, kilogramy nie wracają, zero jojo.

  • marcelina0123

    0

    moj ulubiony temat doste pny wszedzie i poruszamy chyba przez kazda moja kolezanke ktora kiedykolwiek sie odchudzla:) czy tam odchudzala :P kiedys nawet w weekendy ialysmy cos w rodzaju grupy wsparcia, spotykalysmy sie, jadlysmy chipsy i mowilysmy sobie jak bardzo nie lubimy tej diety :P teraz mam troche wiecej rozumu, zgubione uwaga 8kg i ide w dol bo moim idealem bedzie 12 i potem juz stop i tylko cwiczenia. Ja osobiscie sama jak widac motywacji nie potrafilam znalezc ale poszlam gdzies gdzie mi ja dano konkretnie do psychodietetyka, teraz mam motywacje, efekty, brak jojo bo jem wszystko co chce i co lubie :) polecam www.twojcel.eu

  • marcin5050

    0

    to rzeczywiście rada -cud: zgłoś się do specjalisty...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Więcej o chorobach: