Dlaczego nie jemy indyczych jaj? Wartości odżywcze, witaminy oraz składniki mineralne jaj indyczych

Jaja indycze, spośród siedmiu zalecanych do spożywania przez człowieka jaj, to najbardziej podobne jaja do tych pospolitych, pochodzących od kury. Charakteryzują się delikatnym smakiem oraz są około 50 proc. większe od jaj kurzych. Doskonale sprawdzają się w kuchni, w wypiekach, ale też w postaci jajecznicy lub jako podstawa omletów czy naleśników. Niestety, są one bardzo trudno dostępne na rynku, a ich ilość jest ograniczona.

Dlaczego nie jemy indyczych jaj?

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu naukowcy przestrzegali przed nadmiernym spożywaniem jaj, twierdząc, że są one źródłem szkodliwego cholesterolu oraz tłuszczu, wobec czego powinno się je znacznie ograniczać w diecie. Aktualnie jaja uznawane są za bardzo waży składnik jadłospisu człowieka i zaleca się ich spożywanie, w celu dostarczania organizmowi cennych wartości odżywczych.

Najpopularniejszymi jajami na rynku są jaja kurze, które można znaleźć w każdym sklepie. Dietetycy zachęcają jednak do spożywania innych rodzajów jaj, w tym jaj indyczych. Jaja te są bardzo zdrowe i zawierają w sobie bogactwo cennych tłuszczów, witamin oraz składników mineralnych. Dlaczego więc nie jemy indyczych jaj?

Przede wszystkim indycze jaja są trudno dostępne. Niemożliwe jest spotkanie ich w sklepach, a osoby, które chcą się w nie zaopatrzyć, robią to przede wszystkim u lokalnych hodowców indyków lub w sklepach z żywnością ekologiczną, w których czasami można trafić na tego rodzaju produkt. Brak indyczych jaj na polskim rynku detalicznym spowodowany jest tym, że ferm indyczych w Polsce jest niewiele, a jeżeli ktoś hoduje indyki, utrzymuje się ze sprzedaży mięsa, a nie jaj. Hodowla indyków jest również dość trudna, ponieważ są to dużo bardziej wymagające zwierzęta niż kury. Dodatkowo ptaki te znoszą jaja stosunkowo rzadko, maksymalnie 2 razy w tygodniu. Jaja indycze są również drogie – jedna sztuka kosztuje około 10 zł.

Jak wyglądają indycze jaja?

Indycze jaja są półtora razy większe od pospolitych jaj kurzych. Ich skorupka przybiera kolor od białego po jasnopomarańczowy oraz cechuje się licznymi plamkami, które występują również na jajach przepiórczych. Nie bez powodu mówi się, że ktoś jest „piegowaty jak indycze jajo”. To właśnie te nakropienia powodują, że ludzie chętnie kupują jaja indycze, w celu wykonania oryginalnych wydmuszek.

Struktura białka oraz żółtka jest podobna do jaj kurzych. W przeciwieństwie do jaj od kaczek, białko ma luźną, naturalną konsystencję. Kolor żółtka uzależniony jest od tego, czym żywi się dany indyk.

Jaja indycze – wartości odżywcze

Podobnie jak jaja od innych ptaków, jaja indycze charakteryzują się licznymi, cennymi wartościami odżywczymi. Przede wszystkim, jajo indycze zawiera dwukrotnie więcej witaminy A od jaja kurzego. Ponadto, jest ono bogate w witaminę D (której również jest 2 razy więcej niż w jaju kurzym), E oraz K. Indycze jaja to także źródło tiaminy, ryboflawiny oraz niacyny, a także witamin z grupy B. Spożywanie jaj tego rodzaju, skutkuje dostarczaniem do organizmu takich składników mineralnych jak sód, potas, wapń, fosfor, magnez oraz żelazo i cynk, których -z wyjątkiem żelaza - jednak w jest mniej, niż w tradycyjnym jaju kurzym. Co ciekawe, jedno indycze jajo, zawiera prawie 14 gramów białka, a więc około 30 proc. zalecanego dziennego spożycia tego makroskładnika przez osobę dorosłą.

A co z cholesterolem? Niestety, pod tym względem jaja indycze wypadają dużo gorzej od pospolitych jaj kurzych, ponieważ zawierają ponad 4 razy więcej cholesterolu od tych drugich. Zażywane jednak z umiarem, nie wpłyną negatywnie na organizm ludzki.

Ile kalorii ma jedno indycze jajo? 100 gramów indyczego jaja zawiera 177 kalorii. Średnio jedno indycze jajo waży 75 gramów, wobec czego dostarcza 133 kalorie do organizmu.

Jaja indycze w kuchni

Niestety, jaja indycze to produkt trudno dostępny na rynku. Niestety – bowiem stanowią one doskonały odpowiednik jaj kurzych. Ze wszystkich siedmiu rodzajów jaj (kurze, przepiórcze, kacze, gęsie, indycze oraz strusie i strusia emu), które naukowcy zalecają spożywać, to właśnie indycze jaja najbardziej przypominają smakiem, zapachem i strukturą jaja od kur. W związku z tym, jaja indycze doskonale sprawdzą się do wypieków, ale też produkcji makaronów czy naleśników oraz omletów. Charakteryzują się bardzo delikatnym smakiem, który dla osób wrażliwych na nowe bodźce smakowe jest praktycznie niewyczuwalny. Co ciekawe, pod koniec XIX wieku w USA tak ceniono delikatny smak jaj indyczych, że wielu kucharzy wykorzystywało je do ulepszania sosów podawanych w restauracjach.

Jaja indycze a alergie

Niestety, jaja indycze nie są polecane alergikom. Osoby, u których występuje reakcja alergiczna po spożyciu jaj kurzych, prawdopodobnie będą przejawiać takie same objawy po jajach indyczych.

Cholesterol jest niezbędny do życia, nie należy jednak przesadzać. O tym mówi nasz film 

Więcej o:
Skomentuj:
Dlaczego nie jemy indyczych jaj? Wartości odżywcze, witaminy oraz składniki mineralne jaj indyczych
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX