Okra - właściwości. Dlaczego warto sięgać po to warzywo

Okra, znana również pod nazwami piżmian oraz ketmia jadalna, to jednoroczna roślina należąca do rodziny ślazowatych, do której należą również takie rośliny jak prawoślaz, kakaowiec właściwy, baobab czy durian. Jest ona bardzo popularna w kuchni azjatyckiej, ale bez trudu kupić ją można również w krajach o ciepłym klimacie, na przykład w Hiszpanii. Jaki smak ma okra? W jaki sposób można ją wykorzystać w kuchni?

Okra jest uprawiana na terenach, na których panuje klimat tropikalny albo subtropikalny, chociaż hodowli można spróbować nawet w naszym klimacie. Roślina jest popularna między innymi w takich krajach jak Portugalia, Hiszpania. Uprawa okry nie jest bardzo skomplikowana, roślina dobrze znosi suszę, więc nie wymaga regularnego podlewania. Sadzi się ją wczesną wiosną do gruntu, chociaż może rosnąć nawet w doniczkach, na przykład na balkonie.

Roślina osiąga zazwyczaj od 1 do 4 metrów, ma duże, dłoniaste liście oraz kwitnie na żółto. Jej owoce mają formę zielonych torebek o długości wynoszącej maksymalnie około 30 centymetrów. Kształt owoców okry jest nieco podobny do kształtu papryczek chili, a z wierzchu są one pokryte delikatnym meszkiem. Owoce mają gwiazdkowy przekrój, a w środku znajduje się leki miąższ i niewielkie nasiona.

Okra - właściwości

Okra to roślina, która była od dawna ceniona ze względu na wysoką zawartość wielu cennych składników. Główne właściwości okry to:

  • Zawiera cenny błonnik (około 3,2 gramy błonnika na 100 gramów okry), przez co wpływa pozytywnie na funkcjonowanie układu pokarmowego. Jest ona nawet polecana w profilaktyce zaparć. Dodatkowo, roślina ma korzystny wpływ na florę bakteryjną jelit (działa jak naturalny probiotyk), obniża poziom złego cholesterolu we krwi oraz reguluje poziom cukru we krwi;
  • Jest bogata w kwas foliowy, który jest ważny szczególnie dla kobiet w ciąży, ponieważ wpływa na rozwój układu nerwowego dziecka. Z tego względu piżmian jest polecany również kobietom, które planują ciążę oraz karmią piersią;
  • Nasiona okry są dobrym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, które mają korzystny wpływ na funkcjonowanie układu krążenia i zapobiegają rozwojowi takich chorób jak miażdżyca;
  • Zawiera karotenoidy, które są silnymi antyoksydantami, czyli przyczyniają się do walki z wolnymi rodnikami, które przyspieszają starzenie się organizmu. Karotenoidy mają także działanie przeciwnowotworowe;
  • Zawiera dużo minerałów, między innymi potas oraz wapń, które są niezbędne do utrzymania zdrowych zębów, kości oraz układu nerwowego;
  • Wpływają korzystnie na pracę mózgu, poprawiają koncentrację oraz pamięć;
  • Dzięki zawartości witamin i minerałów mają pozytywny wpływ na kondycję skóry, włosów oraz paznokci, a także na ogólną kondycję organizmu.

Okra – smak

W rejonach, w których uprawia się okrę jest ona popularnym elementem wielu dań. Jest ona wykorzystywana między innymi w kuchni azjatyckiej, arabskiej oraz afrykańskiej. Niedojrzałe owoce mogą być spożywane zarówno na surowo, jak i po ugotowaniu. W smaku okra przypomina nieco połączenie smaków cukinii, bakłażana oraz fasoli szparagowej. W Polsce świeża okra jest trudno dostępna, czasami można ją kupić w puszkach, zwykle w sklepach z produktami orientalnymi albo sklepach internetowych. 

Okra – przepisy

Okra idealnie komponuje się z cebulą, pomidorami, batatami oraz innymi warzywami. Jest ona świetnym dodatkiem do duszonych warzyw, na przykład do lecza. Piżmian bardzo dobrze smakuje z takimi przyprawami jak oregano, kolendra, ocet oraz curry. Niedojrzałe strąki okry wykorzystuje się do kiszenia oraz marynowania. Poza tym, okra nadaje się do smażenia, pieczenia oraz gotowania. Okra może być stosowana do zagęszczania sosów oraz zup, ponieważ w trakcie obróbki termicznej wydziela lepką substancję. Jeżeli lepkość nie jest pożądana, owoce piżmianu najlepiej obtoczyć w lekkim cieście (na przykład cieście naleśnikowym) i usmażyć na głębokim tłuszczu. Młode owoce można jeść bez wcześniejszego przygotowania, na surowo.

Co ciekawe, suszone ziarna okry po wypaleniu mogą być stosowane jako zamiennik kawy. Smak naparu z ziaren okry jest bardzo podobny do smaku zwykłej kawy, a nie zawiera on kofeiny. Uprażone nasiona będą również doskonałym dodatkiem do zup czy sałatek.

Okra – kalorie

Znaczną większość, czyli około 90 proc.okry stanowi woda, w związku z czym owoc ten jest niskokaloryczne. W 100 gramach piżmianu znajduje się jedynie około 30 kcal. Z tego względu, okra może być elementem różnorodnych diet odchudzających.

Więcej o: