Musztarda - jak powstaje i czy jest zdrowa?

Musztarda to wytrawny sos powstający z gorczycy. Jest świetnym dodatkiem do wielu potraw, a w dodatku ma korzystny wpływ na nasze zdrowie. Jak robi się musztardę i jakie są jej rodzaje? Jakie właściwości prozdrowotne ma ten sos?

Musztarda - rodzaje

Musztarda ma swoje początki już na początku naszej ery, w starożytnym Rzymie. Od tej pory wytwarzanych jest wiele rodzajów tego sosu, jednak podstawowe składniki każdej musztardy to ziarna gorczycy, ocet, cukier oraz sól. Sos ten można wytwarzać z różnych rodzajów ziaren gorczycy oraz dodawać do niej inne składniki. Poszczególne rodzaje musztardy różnią się także sposobem mielenia gorczycy oraz proporcjami składników. Najbardziej popularne rodzaje musztardy to:

  • Sarepska - produkowana z gorczycy sarepskiej, której uprawy występują przede wszystkim w Rosji. Jest ona średnio ostra i widoczne są w niej cząstki gorczycy ciemnej i jasnej;
  • Stołowa - ma jasną barwę i zwykle jest łagodna, czasami umiarkowanie pikantna;
  • Dijon - w jej składzie zamiast octu znajduje się białe wino, co daje jej wyjątkowy smak, zaliczana jest do musztard ostrych;
  • Francuska - podobnie jak odmiana dijon może zawierać wino, a zamiast zwykłego octu dodaje się do niej ocet winny, jej charakterystyczną cechą jest występowanie całych ziaren gorczycy;
  • Kremska - ziarna są bardzo drobno zmielone, a sos jest łagodny i odrobinę słodkawy;
  • Rosyjska - dodaje się do niej ziarna czarnej gorczycy, która nadaje musztardzie ostry smak.

Oprócz podstawowych rodzajów sosów na rynku dostępne są musztardy z ciekawymi dodatkami, na przykład chrzanem, miodem, curry, papryką, a nawet rodzynkami lub żurawiną.

Musztarda przepis

Musztarda ma bardzo charakterystyczny smak, który podkreśla i urozmaica smak wielu potraw. Można ją dodawać na przykład do pieczonych albo grillowanych mięs oraz wędzonych wędlin. Świetnie nadaje się do marynowania, ponieważ zmienia konsystencję mięsa i sprawia, że staje się ono bardziej kruche. Na bazie musztardy można przygotować także wiele sosów. Wbrew pozorom ten wytrawny, charakterystyczny dodatek nadaje się także do sałatek.

Musztarda - właściwości

Oprócz tego, że musztarda doskonale wzbogaca smak wielu potraw, warto ją spożywać ze względu na wyjątkowe właściwości prozdrowotne. Ziarna gorczycy są doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, witamin oraz minerałów. Gorczyca zawiera wiele witamin z grupy B, które poprawiają odporność oraz wspomagają funkcjonowanie układu pokarmowego. Ziarna są pełne witaminy B1, której niedobory mogą objawiać się pogorszeniem nastroju, nadmierną drażliwością, ciągłym uczuciem zmęczenia oraz problemami z koncentracją. Gorczyca ma w sobie także witaminę B2, która zapobiega rozwojowi cukrzycy, działa przeciwzapalnie, poprawia jakość widzenia oraz wzmacnia odporność. Oprócz tego, musztarda zawiera pewne ilości witaminy B3, która wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi oraz witaminy B6, która reguluje ciśnienie krwi i usprawnia pracę serca oraz innych mięśni. Prócz witaminy B, gorczyca stanowi dobre źródło witaminy E, która redukuje ryzyko wystąpienia chorób serca oraz spowalnia procesy starzenia organizmu. Musztarda zawiera w sobie również bogactwo składników mineralnych, wśród których są przede wszystkim:

Musztarda jest, poza tym idealną alternatywą dla kalorycznych sosów na bazie majonezu. Jest ona jednym z najmniej kalorycznych zimnych sosów, a dodatkowo gorczyca wpływa na poprawę funkcjonowania układu pokarmowego, wspiera wątrobę, trzustkę oraz przyspiesza proces spalania tłuszczu. Dobroczynny wpływ na układ pokarmowy musztarda zawdzięcza przede wszystkim obecności synapiny. Dodatkowo, w ziarnach zawarta jest siarka, która wspomaga odtruwanie organizmu, w związku z czym jej spożywanie jest polecane na przykład w przypadku przyjmowania leków. Kompozycja witamin i składników mineralnych wpływa także na poprawę metabolizmu.

Najzdrowsza będzie musztarda, która zawiera mało soli oraz cukru, a także nie ma w swoim składzie żadnych szkodliwych substancji konserwujących (gorczyca ma właściwości konserwujące, a poza tym w musztardzie zawarty jest ocet, dzięki czemu do sosu tego nie trzeba dodawać żadnych konserwantów). W składzie nie powinno być również substancji zagęszczających. Poza tym, warto wybierać musztardy, które zamiast octu zawierają wino. Należy również unikać kupowania gotowych sosów musztardowych, które często zawierają śladowe ilości gorczycy, są z kolei robione na bazie oleju lub majonezu i mają w swoim składzie sztuczne aromaty lub inne zbędne składniki.

Więcej o: