Kapary: właściwości, zastosowanie

Kapary to warzywo, które coraz częściej gości na stołach Polaków. Początkowo jedliśmy go głównie jako dodatek do pizzy czy do sałatek w restauracjach specjalizujących się w kuchni śródziemnomorskiej. Obecnie śmiało eksperymentujemy z nimi we własnych kuchniach. Jakie są przepisy z kaparami? Jakie właściwości mają kapary?

Kapary to rośliny należące do rodziny kaparowatych. Szacuje się, że istnieje około 250 gatunków, lecz jedynie dwa są spotykane w Europie. Kapary cierniste to odmiana, której owoce najczęściej są wykorzystywane w celach kulinarnych.

Kapary – pochodzenie

Kapary to najczęściej krzewy, ale spotyka się odmianę tych roślin będącą drzewem lub pnączem. Najczęściej spotyka się je w strefie tropikalnej, ponieważ rośliny te czują się najlepiej w wysokich temperaturach i w wilgotnym klimacie. Poza tym kapary nie mają dużych wymagań – rosną nawet na ubogiej jakości glebie. W Europie największe hodowle kaparów zlokalizowane są w krajach basenu Morza Śródziemnego – we Włoszech, Hiszpanii, Portugalii, w Egipcie i w Maroku.

Na nasze stoły trafiają nierozwinięte pączki kwiatów kaparów. Należy je zbierać o świcie, zanim pojawi się na nich poranna rosa. Gdy pączki zakwitną, kwiaty z nich powstałe kwitną tylko jeden dzień i o zmroku więdną, a ich miejscu pojawia się zalążek owocu. Kapary mają bardzo charakterystyczny smak, najczęściej dominują one całe danie. Te z zalewy są bardzo słone, warto więc ograniczyć sól w reszcie potrawy, do której dodatkiem mają być kapary. 

Kapary – właściwości

Obecnie kapary stosowane są głównie w kuchni, ale w przeszłości znajdowały one szerokie zastosowanie w medycynie ludowej. Przede wszystkim stosowane były jako środek wykrztuśny, ponieważ mają w swoim składzie substancje rozrzedzające wydzielinę zalegającą w górnych drogach oddechowych. Warzywa te mają pozytywny wpływ na pracę układu pokarmowego, wątroby oraz trzustki. Wspomagają trawienie i zapobiegają wzdęciom oraz regulują proces wytwarzania żółci. Kapary wpływają także na metabolizm, przyspieszając spalanie tłuszczów w organizmie. Kapary należą do grupy antyoksydantów. Badania wskazują, że mają pozytywny wpływ na spowalnianie procesów starzenia. Podejrzewa się również, że regularne spożywanie kaparów może spowalniać rozwój chorób reumatycznych.

Kapary – przepisy

Kapary to doskonała baza lub dodatek do wielu dań. Najlepiej smakują w przekąskach lub jako składnik dań głównych. Jeśli nie masz pomysłu na danie z kaparami, zerknij do prostych przepisów, które umieściliśmy poniżej.

Kapary są idealnym dodatkiem do dań dla osób, które dbają o zgrabną sylwetkę. W 100 gramach tych warzyw jest zaledwie 23 kalorie i około 5 gramów węglowodanów. Kapary dostarczają także cennego białka, w 100 gramach jest go około 2.6 grama. Jak zostało już wspomniane, pozytywnie wpływają także na metabolizm, dlatego też nasze poniższe propozycje dań z kaparami powinny przypaść także do gustu osobom, które chcą zrzucić parę kilogramów.

Makaron z kaparami anchois

Do przygotowania tego dania potrzebujesz makaronu, puszki filecików anchois, słoik kaparów, łyżkę śmietany 12 proc., starty parmezan, sól oraz pieprz.

  1. Makaron ugotuj w osolonej lekko wodzie. Nie sól jej zbyt mocno, ponieważ kapary oraz anchois mają słony posmak.
  2. Na patelni rozgrzej olej odlany z puszki filecików. Następnie wrzuć na niego anchois oraz odcedzone kapary. Podsmaż całość chwilę, następnie popieprz obficie i dodaj łyżkę śmietany. Zmniejsz ogień i całość podgrzewaj kilka minut. Na koniec przełóż na patelnię ugotowany makaron, wymieszaj.
  3. Danie wyłóż na talerz, posyp startym parmezanem. 

 Pasta jajeczna z kaparami

Do przygotowania pasty jajecznej z kaparami potrzebujesz trzech jaj, dwóch łyżek majonezu, szczypiorku, garści kaparów ze słoiczka, sól oraz pieprz.  Pastę jajeczną z kaparami można podawać ze świeżym pieczywem, z grzankami, a także z chlebem typu pita lub lawasz.

  1. Jajka ugotuj na twardo. Na koniec zalej je zimną wodą – będą łatwiej się obierać i szybciej wystygną.
  2. Jajka pokrój w bardzo drobną kostkę. Dodaj do nich skrojony szczypiorek. Wymieszaj.
  3. Do jaj i szczypiorku dodaj majonez. Całość posól oraz popierz.
  4. Pokrój drobno kapary w kostkę. Dodaj do jajek. Całość dokładnie wymieszaj. Gotowe! 

 Zupa łososiowa z kaparami

Do zupy łososiowej z kaparami potrzebujesz bulionu warzywnego (około litra), 300 gramów łososia bez skóry, cebulę, olej, 2 łyżki śmietany 12 proc., ziemniaki oraz garść kaparów ze słoiczka. Do gotującego się bulionu dodaj podsmażoną na oleju skrojoną cebulę. Następnie dodaj pokrojone w kostkę ziemniaki. Gdy będą miękkie, do zupy włóż nieduże kawałki łososia. Gotuj około 5 minut. Zabiel zupę śmietaną. Kapary dodaj tuż przed podaniem potrawy.

Więcej o: