Tilapia - jakie ma właściwości, jak należy ją przyrządzać?

Tilapia to ryba słodkowodna. Tilapia jest jedną z najtańszych gatunków dostępnych w polskich sklepach, a jej mięso ma delikatny smak, przez co jest lubiana przez wiele osób. Jest wiele doniesień mówiących, że jest to jedna z najbardziej niezdrowych ryb, której mięso zawiera wiele szkodliwych substancji i lepiej zastąpić ją innymi. Czy tilapia jest zdrowa i należy ją jeść, czy rzeczywiście lepiej jej unikać? Jak można przyrządzać tą rybę?

W środowisku naturalnym tilapia występuje przede wszystkim w Afryce, jednak jest hodowana w wielu krajach, zwłaszcza w Azji. Ryby, które można znaleźć w naszych sklepach pochodzą najczęściej z takich hodowli. Pod względem wielkości hodowli tilapia zajmuje 2 miejsce w świecie.

Tilapia – czy należy jej unikać?

Obecnie słyszy się coraz więcej na temat szkodliwości tilapii, a przez niektórych jest ona uważana za równie niezdrową co panga. Wątpliwości co do tego, czy należy jeść ryby tego rodzaju, biorą się z faktu, iż w hodowlach ryby karmi się hormonami, które stymulują ich wzrost. Co więcej, ryby często są hodowane w zanieczyszczonej wodzie, pełnej bakterii, pasożytów oraz metali ciężkich. Mimo tego, iż rzeczywiście część ryb pochodzi z takich hodowli i tych zdecydowanie należy unikać, nie trzeba jednak całkowicie rezygnować ze spożywania tilapii. Kupując tę rybę nie należy jednak wybierać mrożonych ryb pochodzących z Chin, Wietnamu, Hondurasu oraz Indonezji. Najlepiej sięgać po świeżą tilapię pochodzącą z ekologicznych polskich lub europejskich hodowli. Ryby powinny być hodowane w filtrowanej wodzie z zamkniętym obiegiem. Poza tym, nie powinny być karmione karmami zawierającymi hormony wzrostu. Tilapia jest hodowana w Polsce oraz innych krajach Europy w ekologicznych hodowlach posiadających odpowiednie certyfikaty. W polskich hodowlach ryby są hodowane zgodnie z najwyższymi standardami, w czystej, natlenionej wodzie. Jedną z większych hodowli jest hodowla w Bońkach. Rocznie produkuje się tam około 1300 ton tilapii. Ryby pochodzące z tej hodowli są najwyższej jakości i nigdy nie są mrożone przed sprzedażą.

Tilapia - właściwości

Tilapia pochodząca z dobrych hodowli jest ceniona ze względu na swoje walory smakowe. Jej mięso jest chude i wyjątkowo delikatne. Dodatkowo, ten rodzaj ryb bardzo łatwo się filetuje i nie ma on drobnych, trudnych do wyjęcia ości. Tilapia jest bogata w pełnowartościowe białko, a przy tym nie zawiera dużo tłuszczu i jest niskokaloryczna. 100 gramów tilapii ma około 96 kcal, co jest wartością niską w porównaniu na przykład do łososia, który w 100 gramach zawiera ponad 200 kcal. Ze względu na to, że tilapia zawiera stosunkowo mało tłuszczu, jest polecana dla osób cierpiących na schorzenia trzustki, wątroby oraz pęcherzyka żółciowego. Oprócz tego, tilapia zawiera witaminę B12, D, a także selen, potas i fosfor.

Wadą tego gatunku jest to, że w porównaniu z wieloma innymi rybami zawiera ona małe ilości cennych kwasów omega-3 i omega-6, w dodatku kwasy te są zawarte w tilapii w niekorzystnym stosunku. Mimo tego, nie należy rezygnować z jedzenia tilapii, zwłaszcza, jeżeli nie lubi się innych ryb.

Mięso tilapii nie ma mocnego rybnego smaku, ani specyficznego zapachu, dlatego jest to doskonała ryba dla osób nielubiących rybnych dań. Od tej ryby można również rozpocząć zachęcanie dzieci do jedzenia ryb.

Ze względu na niekorzystny stosunek kwasów omega-3 i omega-6 spożywanie tilapii nie jest zalecane w przypadku chorób serca. Poza tym, mięso tej ryby może być czynnikiem, który wywołuje astmę, choroby immunologiczne, choroby alergologiczne, a także sprzyja rozwojowi zapalenia stawów.

Tilapia – jak jeść?

Tilapię najczęściej spotyka się w formie filetów albo całych ryb. Najlepszą metodą na jej przygotowanie jest pieczenie lub gotowanie na parze. Metody te pozwalają na zachowanie pełni wartości odżywczych i nie wymagają dodawania tłuszczu. Tilapię można również grillować, najlepiej w folii, aby nie rozpadła się na ruszcie. Ta delikatna ryba komponuje się idealnie z warzywnymi dodatkami, ryżem, makaronem, pieczywem oraz jasnymi kaszami. Dobrym dodatkiem będą lekkie sosy, na przykład na bazie warzywnego bulionu. Można ją również dodawać do zup, zapiekanek oraz sałatek. Nadaje się także do spożywania na zimno, na przykład w formie ryby po grecku. Ryby tej nie należy gotować, piec lub smażyć zbyt długo, ponieważ stanie się ona sucha i niesmaczna oraz straci swoją zwartą formę.

Więcej o: