Makaron sojowy - wartości odżywcze, sposoby przyrządzania

Makaron sojowy, obok makaronu ryżowego, to bardzo popularny składnik kuchni azjatyckiej. Jest on smaczny i łatwy w przygotowaniu, w związku z czym zyskuje coraz więcej miłośników. Z czego powstaje makaron sojowy i jak można go przyrządzić? Jakie zawiera składniki i czy jest on zdrowy?

Makaron, który nazywany jest w Polsce sojowym, tak naprawdę nie ma w swoim składzie soi. Ten rodzaj makaronu wytwarza się głównie ze skrobi pozyskanej z fasoli, skrobi ziemniaczanej oraz batatów. Makaron ten występuje w formie cienkich, długich nitek. Przed ugotowaniem są one sztywne i przezroczyste, po ugotowaniu stają się elastyczne.

Makaron sojowy - kalorie, wartości odżywcze

Porcja 100 gramów suchego makaronu sojowego dostarcza około 170 kcal.Makaron sojowy to produkt bogaty w wartości odżywcze. W 100 gramach makaronu znajduje się około 85 gramów węglowodanów. Poza tym, makaron sojowy zawiera sporo białka i bardzo mało tłuszczu. W takim makaronie można znaleźć dodatkowo takie wartościowe składniki jak:

Makaron sojowy jest idealny dla osób będących na diecie bezglutenowej. Poza tym, jest on lekkostrawny i odpowiedni dla większości osób cierpiących na różnego rodzaju alergie pokarmowe. Dodatkowo, w przeciwieństwie do zwykłego pszennego makaronu, makaron sojowy nie wywołuje gwałtownych skoku poziomu cukru we krwi, przez co jest odpowiedni dla osób chorych na cukrzycę.

Makaron sojowy – jak gotować?

Makaron sojowy jest bardzo prosty w przygotowaniu. Wystarczy zalać go wrzątkiem, poczekać aż zwiększy objętość i stanie się miękki, a następnie odcedzić. Jeśli mamy zamiar smażyć makaron, należy moczyć go jedynie przez 5 minut, tak aby nie stał się zbyt miękki. Taki makaron nie ma własnego zdecydowanego smaku, za to łatwo przejmuje smaki przypraw oraz innych składników potraw. Proste danie z wykorzystaniem makaronu sojowego to makaron z warzywami i kurczakiem w stylu orientalnym. Do przyrządzenia takiej potrawy potrzebne są następujące składniki:

  • 150 g makaronu sojowego
  • Pierś z kurczaka
  • Warzywa – marchewka, papryka, pieczarki, kapusta, kukurydza
  • Przyprawy – imbir, czosnek, biały pieprz, sos sojowy, papryka chili
  • Olej do podsmażenia kurczaka.

Na początku należy zalać makaron sojowy wrzątkiem i odstawić na kilka minut. W międzyczasie należy pokroić pierś z kurczaka oraz warzywa (marchewkę najlepiej zetrzeć na tarce). Następnie na oleju należy podgrzać czosnek oraz starty imbir. Do przypraw po chwili można dodać kurczaka, a po kilku minutach również warzywa. Najlepiej na początku dodać marchewkę (lub inne twarde warzywa korzeniowe), a następnie warzywa, które nie wymagają długiego gotowania, takie jak pieczarki, papryka czy kukurydza. Gdy wszystkie warzywa zmiękną należy dodać resztę przypraw, a na końcu odcedzony makaron sojowy. Całość warto dokładnie wymieszać i chwilę razem podsmażyć. Podawać posypane ziarnami sezamu lub szczypiorkiem. Danie to można dowolnie modyfikować, na przykład dodając ulubione warzywa, zmieniając przyprawy lub rezygnując z dodawania mięsa. Zamiast kurczaka można wykorzystać wołowinę, krewetki lub rybę.

Makaron sojowy to również doskonały dodatek do zup, na przykład mięsno-warzywnych bulionów albo pikantnych zup z mleczkiem kokosowym. Taki makaron to również podstawa azjatyckich sajgonek, do których oprócz makaronu dodaje się dowolne warzywa, mięsa czy owoce morza. W kuchni alternatywą dla makaronu sojowego może być makaron ryżowy, który ma podobne właściwości smakowe i przygotowuje się go w podobny sposób. Niestety, makaron ryżowy zawiera mniej cennych składników odżywczych niż makaron sojowy.

Makaron sojowy – czy jest zdrowy?

Makaron sojowy należy zaliczyć do produktów zdrowych, który ze względu na niski indeks glikemiczny jest polecany szczególnie cukrzykom. Ze względu na niski indeks, a także fakt, że makaron jest sycący i zmniejsza chęć podjadania między posiłkami, ten rodzaj makaronu jest idealny dla osób na diecie odchudzającej. Poza tym, makaron sojowy w porównaniu do innych makaronów zawiera najwięcej potasu. Najlepiej spożywać go po ugotowaniu, unikając smażenia. Smażony makaron będzie miał więcej tłuszczu, a więc więcej kalorii. Najlepiej dodawać do niego duże ilości warzyw.

Więcej o: