Żurawina - właściwości lecznicze i zastosowanie

Żurawina to owoc wyjątkowo bogaty w cenne składniki odżywcze, skuteczne w walce z wieloma chorobami. Owoce wpływają korzystnie na układ moczowy, układ krwionośny, a także wykazują działanie antybakteryjne.

Żurawina - właściwości

Żurawina jest zaliczana do czołówki roślin o prozdrowotnym działaniu, a ze względu na swój skład ma wiele zastosowań zdrowotnych:

  1. Wspomaga pracę układu moczowego: owoce są stosowane od dawna w leczeniu chorób pęcherza moczowego oraz nerek. Cytryniany zawarte w owocach żurawiny ograniczają tworzenie się złogów szczawianowo-wapniowych, a regularne picie soku z żurawiny zapobiega powstawaniu kamieni. Co więcej, wykazano, że sok żurawinowy może nawet powodować rozpuszczanie kamieni w nerkach.
  2. Zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia: ze względu na wysoką zawartość przeciwutleniaczy żurawina wspomaga pracę serca, wzmacnia tętnice oraz zmniejsza ryzyko miażdżycy. Owoce zawierają także bioflawonoidy, które wpływają na rozszerzenie naczyń krwionośnych, a co za tym idzie zmniejszają ryzyko powstawania zakrzepów. Regularne jedzenie żurawiny lub picie soku wpływa również na zwiększenie poziomu dobrego cholesterolu, co znacznie obniża ryzyko zawału serca.
  3. Chroni przed chorobami nowotworowymi: przeciwutleniacze zawarte w małych, czerwonych owocach chronią komórki organizmu przed działaniem wolnych rodników, które mogą powodować rozwój chorób nowotworowych, na przykład nowotworu płuc albo okrężnicy.
  4. Działa antybakteryjnie: żurawina przez działanie antybakteryjne przyspiesza leczenie infekcji, ogranicza namnażanie się bakterii oraz ułatwia ich wydalanie z organizmu. Owoce działają tak w szczególności na bakterie E. coli, drobnoustroje wywołujące choroby przyzębia, dziąseł i próchnicę oraz bakterie Helicobacter. Te ostatnie powodują między innymi powstawanie wrzodów.
  5. Wspomaga odchudzanie: żurawina działa oczyszczająco, wspomaga usuwanie toksyn z organizmu, a także poprawia przemianę materii. Z tego względu osoby chcące stracić kilka zbędnych kilogramów powinny włączyć ją do codziennej diety.

Żurawina - uprawa

Żurawinę można uprawiać w Polsce, a uprawa nie jest trudna, o ile stworzy się odpowiednie warunki do rozwoju rośliny. Krzew jest odporny na mrozy, a także szkodniki oraz choroby roślin. Żurawina najlepiej rośnie na wilgotnych, bardzo kwaśnych glebach, przez co czuje się doskonale na terenach bagiennych oraz dawnych stawach lub na terenach o wysokim poziomie wód gruntowych. Glebę pod uprawę żurawiny należy odpowiednio przygotować - można posypać ją torfem wysokim, kwaśnym kompostem albo trocinami i korą. Podłoże można zakwaszać również siarką.

Żurawinę najlepiej sadzić w okresie od kwietnia do czerwca, jednak przyjmie się również posadzona w październiku. Sadzonek nie należy sadzić zbyt gęsto, optymalna odległość między krzewami wynosi od 30 do 50 centymetrów. Krzewy osiągają około 10-20 centymetrów wysokości. Owoce, gdy są dojrzałe, przybierają ciemnoczerwony kolor. Okres zbiorów przypada na czas od września do października, jednak, gdy lato jest ciepłe i słoneczne, owoce mogą być dojrzałe już pod koniec sierpnia.

Żurawina - zastosowanie

Żurawina jest ceniona ze względu na swój charakterystyczny kwaskowo-cierpki smak. Owoce raczej nie nadają się do jedzenia na surowo, jednak w celach leczniczych można je dodawać do sałatek i jeść nieprzetworzone. Najczęściej spotykaną formą są jej suszone owoce. Poza tym, żurawina doskonale nadaje się do przygotowywania przetworów, dżemów i konfitur, które sprawdzają się jako dodatek do ciast, deserów, a nawet mięs i serów.

Ze względu na to, że żurawina zawiera spore ilości kwasu benzoesowego, który jest naturalnym konserwantem, owoce można z powodzeniem przechowywać w lodówce przez okres do sześciu tygodni, a w zamrażarce nawet do roku.

Żurawina suszona - właściwości

Suszona żurawina to produkt bardzo popularny i powszechnie dostępny. Kupując suszoną żurawinę koniecznie należy zwrócić uwagę na jej skład. Niestety suszone owoce często pokryte są olejem, który zapobiega ich sklejaniu i nasączone syropem cukrowym, który znacząco zwiększa kaloryczność owoców. 100 gramów suszonych owoców żurawiny dostarcza około 320 kcal. Najlepiej wybierać owoce suszone naturalnie, bez dodatku innych składników.

Żurawina - kalorie

Żurawina to owoc niskokaloryczny - jedna szklanka świeżych owoców dostarcza zaledwie około 40 kcal, a poza tym ma w sobie wiele cennych składników. W 100 gramach żurawiny zawarte jest ponad 3 gramy błonnika i takie składniki jak:

Więcej o: