Algi - dlaczego warto włączyć je do diety? Poznaj najważniejsze powody

Algi są m.in. źródłem cennej witaminy B12 i kwasów omega-3. Ich regularne spożywanie nie tylko pomaga w utrzymaniu prawidłowej wagi, ale ma także bardzo dobry wpływ na nasze zdrowie. Algi mogą m.in. poprawić odporność i zmniejszyć poziom złego cholesterolu.

Algi - inspiracja z kuchni azjatyckiej

Algi od lat wykorzystywane w przemyśle spożywczym. Cenimy je ze za cenne właściwości i prozdrowotne działanie. Algi są zaliczane do modnej grupy super-żywności, czyli "superfoods".

Pierwsze wzmianki na temat glonów w kuchni pochodzą z Chin. Zapiski te powstały mniej więcej 300 lat przed naszą erą. Algi cieszą się w tamtych rejonach świata nieprzerwaną popularnością do dzisiejszych czasów. Są tam nazywane "warzywami morskimi". Algi są szczególnie chętnie wykorzystywane w kuchni japońskiej. To podobno im mieszkańcy tego kraju zawdzięczają długowieczność i dobre zdrowie.

Tort sushi

Algi i ich cenne właściwości

Algi to glony, które mogą być organizmami zarówno wielokomórkowymi, jak i jednokomórkowymi. Do chwili obecnej rozpoznano aż kilkadziesiąt tysięcy gatunków tych glonów. Trudno więc byłoby wymienić je wszystkie. Jeden z podstawowych podziałów rozróżnia algi na podstawie ich kolorów. Tak więc istnieją algi zielone, brunatne i czerwone. 

Gdy mówimy o algach, nie możemy zapomnieć o ich cennych składnikach. To m.in.:

  • kwasy omega-3 (m.in. kwas alfa-linolenowy i eikozapentaenowy)
  • błonnik
  • witaminy z grupy B - B12, B2 i B1.
  • witamina C, D, E
  • Liczne składniki mineralne - m.in. żelazo, jod, potas, magnez, mangan, fosfor, miedź, sód.

Co ciekawe, obecna w algach witamina B12 przeważnie występuje w produktach odzwierzęcych. Z kolei wspomniane kwasy omega-3 znajdziemy w potrawach przyrządzonych z niektórych ryb morskich.

Spirulina i chlorella - modne algi

Ostatnio coraz większą popularnością cieszą się spirulina i chlorella, czyli algi w sproszkowanej formie. Możemy je kupić w sklepach ze zdrową żywnością i aptekach. W trakcie zakupów warto jednak zwrócić uwagę na to, czy dany produkt posiada, któryś z atestów. Źle uprawiana spirulina może zawierać niebezpieczne toksyny. 

Co świadczy więc o tym, że produkt jest bezpieczny dla naszego zdrowia? To m.in:

  • Certyfikat ISO
  • Certyfikat GMP
  • Certyfikat HACCP

Spirulina, nazywana często "zielonym mięsem", wykorzystywana jest m.in. w trakcie odtruwania organizmu. Stosuje się ją także w kosmetyce i w kuchni. Z kolei chlorella znana jest głównie, jako środek wspomagający odchudzanie. Warto wspomnieć, że zawiera ona największą ilość chlorofilu wśród wszystkich roślin na świecie.

Chcesz wiedzieć więcej na temat spiruliny? Zajrzyj TUTAJ >>

Algi dla osób na diecie i dbających o zdrowie

Algi są często polecane dla osób, które chcą zrzucić zbędne kilogramy. Są one bogate w błonnik, więc dobrze wpływają na trawienie i ograniczają wchłanianie tłuszczu. 

O włączeniu alg do jadłospisu powinny pomyśleć także osoby, które mają problem z podwyższonym cholesterolem. Jedzenie glonów wpływa na ograniczenie jego wchłaniania.

Jednak to nie koniec prozdrowotnego działania alg. Lekarze podkreślają, że ich regularne spożywanie może także wspomagać leczenie chorób układu moczowego, zmniejszać obrzęki, wzmacniać odporność i zatrzymywać produkcję wolnych rodników.

Algi w kuchni - jak możemy je wykorzystać?

Algi są składnikami wielu dań, które pochodzą z kuchni azjatyckich. GlonY są dodawane m.in. do sushi, ciast, sałatek, zup i koktajli. Co ciekawe, sproszkowane glony możemy także wykorzystywać do przygotowania zdrowej panierki (razem ze zmielonymi orzechami). 

Zdrowa moda na algi

Często możemy spotkać się z opinią, że algi to jedynie chwilowa moda żywieniowa. Ze względu jednak na cenne właściwości glonów, nie powinna ona szybko przeminąć. Regularne spożywanie alg może mieć bardzo dobry wpływ na nasze zdrowie. 

ALGI - poznaj przepis na pyszny koktajl >>

Algi - o tym pamiętaj

Pierwsze wzmianki na temat glonów w kuchni pochodzą z Chin. Zapiski te powstały mniej więcej 300 lat przed naszą erą. Glony cieszą się popularnością także w dzisiejszych czasach. I jest ona coraz większa. Wpływają na to m.in. ich liczne prozdrowotne właściwości. 

O czym jeszcze warto pamiętać?

  • Algi to glony, które mogą być organizmami zarówno wielokomórkowymi, jak i jednokomórkowymi.
  • Obecna w algach witamina B12 przeważnie występuje w produktach odzwierzęcych.
  • Z kolei kwasy omega-3 znajdziemy w potrawach przyrządzonych z niektórych ryb morskich.
  • Ostatnio coraz większą popularnością cieszą się spirulina i chlorella, czyli algi w sproszkowanej formie.
  • O włączeniu alg do jadłospisu powinny pomyśleć osoby, które mają problem z podwyższonym cholesterolem. Jedzenie glonów wpływa na ograniczenie jego wchłaniania.

Zobacz także:

Więcej o: