Krzem - ważny dla pięknej skóry i włosów oraz dla zdrowych kości. Jakie są źródła krzemu w diecie?

Krzem jest jednym z ważniejszych dla zdrowia minerałów. Obok żelaza, potasu i miedzi zapewnia prawidłowe funkcjonowanie stawów, serca i kości. Krzem jest pierwiastkiem bardzo ważnym dla kobiet, gdyż korzystnie wpływa na ogólną kondycję włosów, skóry i paznokci. Za co jeszcze odpowiada krzem, jak rozpoznać jego niedobór i nadmiar w organizmie oraz w jakich produktach spożywczych znajduje się go najwięcej?

Krzem - charakterystyka

Krzem (Si - silicium), którego nazwa wywodzi się od łacińskiego słowa silex (krzemień), to pierwiastek chemiczny z grupy tzw. półmetali. Pierwotnie uznany za związek odkryty został w roku 1878, ale dopiero po prawie 50 latach sklasyfikowano go jako odrębny pierwiastek. Krzem jest stosunkowo powszechnym minerałem zewnętrznych warstw skorupy ziemskiej, gdyż jego wagową zawartość szacuje się na blisko 30% (drugie miejsce po tlenie). Największe stężenie tego pierwiastka obserwowane jest w wodach termalnych.

Z biologicznego punktu widzenia, minerał ten odpowiedzialny jest za usuwanie z komórek toksycznych związków, uszczelnia naczynia włosowate, dba o kondycję tkanki kostnej, wzmacnia odporność, a także wspiera zdrowy wygląd skóry, włosów i paznokci. Krzem magazynowany jest w tkance łącznej tworzącej między innymi ścięgna, zastawki serca czy skórę. Niedobór krzemu w organizmie objawia się najczęściej żylakami, zaczerwienieniem skóry, pajączkami oraz miażdżycą. Minerał ten występuje w rybach morskich, grubych kaszach, otrębach, czosnku, wodach leczniczych, a także różnych ziołach (m.in. skrzyp polny oraz pokrzywa).

Rola krzemu w organizmach żywych

Krzem spotykany jest w wielu roślinach, gdzie spełnia funkcję wspomagającą prawidłowy ich rozwój. Zawartość tego minerału wspiera rośliny w walce z grzybami, gdyż zmniejsza ich przenikalność przez ściany liści i łodyg. U człowieka jest jednym ze składników składających się na tkankę łączną oraz ściany błon komórkowych. Do głównych właściwości krzemu zaliczyć można:

  • zwiększanie odporności organizmu przed różnego rodzaju zakażeniami,
  • hamowanie procesów starzenia się skóry,
  • zwalczanie trądziku różowatego i pospolitego,
  • poprawa kondycji ścian naczyń włosowatych,
  • poprawa kondycji chrząstki stawowej,
  • usuwanie zbędnych toksyn,
  • wzmacnianie włosów i paznokci - zapobieganie wypadaniu włosów,
  • poprawa pamięci oraz ułatwienie koncentracji.

Warto również wspomnieć, że krzem jest minerałem, który bierze czynny udział w procesach przemiany materii. Właściwość ta może być więc wykorzystana przez osoby starające się zgubić kilka zbędnych kilogramów. Badania wykazały, że pierwiastek ten pozytywnie wpływa także na pracę nerek oraz kilku innych narządów wewnętrznych.

Zapotrzebowanie na krzem dla osoby dorosłej wynosi około 25 mg. Większe ilości przewidziane są dla kobiet w ciąży, a także osób starszych i tych, którzy przeszli operacje kostne.

Objawy niedoboru krzemu

Głównymi oznakami, świadczącymi o niedoborze krzemu są czerwone pajączki powstające na skórze, które są wynikiem osłabionych naczyń włosowatych. Skutkiem niedoboru są także żylaki, hemoroidy, krwotoki z nosa, obfite miesiączkowanie u kobiet, a także łupież. Długotrwałe braki krzemu objawiają się schorzeniami na tle kostnym (są to głównie złamania i osteoporoza), miażdżycą oraz osłabieniem odporności i spadkiem ogólnego samopoczucia. Obserwuje się również zwiększone ryzyko powstawania komórek nowotworowych.

Braki krzemu w organizmie wynikają przede wszystkim z nadmiernej suplementacji witamin z grupy B, a także magnezu, potasu oraz nasyconych kwasów tłuszczowych (zwierzęcych).

Jeżeli chodzi natomiast o nadmiar krzemu w organizmie to do tej pory nie zaobserwowano przedawkowania tego minerału.

4 sekrety zdrowej diety

Krzem - najlepsze źródła

Duży niedobór tego pierwiastka w organizmie oraz pojawianie się objawów dobitnie o tym świadczących, wymaga jak najszybszego uzupełnienia braków tego minerału. Krzem występuje w wielu produktach spożywczych, ziołach oraz wodzie źródlanej. Do najlepszych źródeł tego pierwiastka zalicza się między innymi:

Dobrym rozwiązaniem jest spożywanie tzw. krzemu oceanicznego, pozyskiwanego ze specjalnej, bogatej w ten minerał odmiany alg morskich. W wypadkach, gdy objawy dotykają głównie skóry, warto zainwestować w specjalnym żel zawierający spore ilości minerału, który znakomicie regeneruje nawet głębsze warstwy skóry, a także działa łagodząco na obolałe stawy i kości.

Więcej o:
Skomentuj:
Krzem - ważny dla pięknej skóry i włosów oraz dla zdrowych kości. Jakie są źródła krzemu w diecie?
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX