Kwasy tłuszczowe omega-9. Właściwości zdrowotne i najlepsze źródła omega-9

Kwasy tłuszczowe omega-9 to jedne z najważniejszych związków, bez których prawidłowe funkcjonowanie wielu narządów byłoby niemożliwe. Warunkowo zaliczane są do tzw. niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), co oznacza, że organizm ludzki może je wytwarzać jedynie w obecności innych związków dostarczonych z zewnątrz. Kwasy tłuszczowe omega-9 wykazują wiele pozytywnych właściwości zdrowotnych. Między innymi pomagają regulować cholesterol, poprawiają trawienie i zapobiegają powstawaniu kamieni żółciowych. Czym dokładniej są kwasy omega-9 oraz jakie produkty zawierają ich najwięcej?

Kwasy tłuszczowe omega-9 - charakterystyka

Kwasy tłuszczowe omega-9 (występujące także pod skróconymi nazwami ω-9 i n-9) uważane były początkowo za witaminy. Jednak dokładniejsze badania wykazały, że właściwości całej grupy NNKT różnią się znacząco od tych, jakie wykazują witaminy. Stworzono więc dla nich odrębną klasyfikację.

Kwasy omega-9 swoją nazwę zawdzięczają budowie chemicznej, która charakteryzuje się tym, że ostatnie podwójne wiązanie znajduje się przy dziewiątym od końca atomie węgla łańcucha węglowego. Warto pamiętać, że organizm ludzki nie jest w stanie samodzielnie syntezować kwasów tłuszczowych omega-3 oraz omega-6, ale odpowiednia ich suplementacja przyczynia się do zainicjowania procesów wytwarzania kwasów omega-9. Jednak w wypadku osób starszych lub tych, którzy borykają się ze schorzeniami wątroby, dodatkowe dawki tego tłuszczu dostarczone z zewnątrz będą z pewnością mile widziane przez organizm.

Związki z grupy omega są bardzo ważne z biologicznego punktu widzenia, gdyż są jednym ze składników błon komórkowych. Przykładowymi kwasami tłuszczowymi omega-9 są:

  • kwas oleinowy,
  • kwas erukowy,
  • kwas kwas nerwonowy,
  • kwas gondolowy,
  • kwas rycynolowy.

Kwasy tłuszczowe omega-9 - wpływ na zdrowie

Kwasy tłuszczowe omega-9 odznaczają się licznymi i cennymi właściwościami prozdrowotnymi, ale przez większość osób kojarzone są jedynie z ich zbawiennym wpływem na kondycję serca. Oczywiście to prawda, gdyż cała grupa NNKT ma silny wpływ na obniżanie poziomu złego cholesterolu we krwi, a także regulację ciśnienia tętniczego, co bezpośrednio przekłada się na kondycję układu sercowo-naczyniowego. Warto jednak pamiętać, że oprócz zbawiennego wpływu na serce, kwasy omega-9 usprawniają pracę całego układu trawiennego. Hamują tworzenie się kamieni żółciowych oraz między innymi powstrzymują nadmierną produkcję kwasów żołądkowych, dzięki czemu redukują dyskomfort związany ze zgagą i niestrawnością.

Kwasy tłuszczowe omega-9 są także cennym składnikiem diety sportowców oraz osób po wypadkach, gdyż dostarczają energii i umożliwiają szybszą regenerację. Jednym z najważniejszych kwasów w tej grupie związków jest kwas oleinowy, który poprawia nawilżenie skóry poprzez ograniczenie jej odparowywania przez skórę. Wykazuje on także właściwości stabilizujące metabolizm skóry, a także niwelujące wszelkie podrażnienia wywołane stanami zapalnymi.

Kwasy tłuszczowe omega-9 są więc znakomitym dermatologicznym środkiem leczniczym wspierającym kondycję skóry. Z tego względu wykorzystano je do produkcji różnych preparatów pielęgnacyjnych, jak balsamy, kremy czy mydła.

Kwasy tłuszczowe omega-9 a nowotwory

Badania przeprowadzone w roku 2001 wykazały, że jednonienasycone kwasy tłuszczowe omega-9 mogą przyspieszać rozwój raka piersi u kobiet po menopauzie. Warto również zwrócić uwagę, że odwrotne działanie (przeciwdziałające rakowi) wykazują kwasy omega-3.

Kwasy omega - właściwe proporcje kluczowe dla zdrowia

Kwasy tłuszczowe omega - proporcje

Ze względu na to, że tłuszcze omega-9 powstają w obecności tłuszczów omega-3 oraz omega-6, warto wspomnieć o prawidłowej proporcji tych dwóch ostatnich. Badania statystyczne wykazały, że w diecie przeciętnego Polaka występują zbyt duże ilości kwasów omega-6, a zbyt małe omega-3 (stosunek nawet 20:1). Efektem tego jest szybsze starzenie się organizmu, rozwój chorób serca oraz nowotworów. Prawidłowy stosunek kwasów tłuszczowych omega-6 do omega-3 powinien wynosić 3:1.

Kwasy tłuszczowe omega-9 - źródła

Pomimo tego, że kwasy tłuszczowe omega-9 w pewnych warunkach mogą być wytwarzane przez ludzki organizm, to należy je uzupełniać również przez odpowiednią dietę. Największe stężenie kwasów tłuszczowych omega-9 występuje w takich produktach spożywczych, jak:

Kwasy tłuszczowe omega-9 występują także w produktach spożywczych pochodzenia zwierzęcego. Należą do nich sardynki, tran, tuńczyk czy smalec.

Więcej o:
Komentarze (1)
Kwasy tłuszczowe omega-9. Właściwości zdrowotne i najlepsze źródła omega-9
Zaloguj się
  • slodkiaptysia

    0

    zaczęłam suplementację kwasami jpar tygoni temu, cchę się dobrze przygotować na okres jesienno-zimowy i liczę że tym razem uda się bez antyiotyku, koleżanka polecila mi omega marine forte, skład mają bardzo dobry i bardzo duzo tych kwasów omega

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX