Witamina B6 - jej rola w organizmie oraz objawy niedoboru

Witamina B6 (zwana również pirydoksyną) odpowiada za prawidłową pracę układu nerwowego, pracę serca oraz, między innymi, za utrzymywanie prawidłowego ciśnienia krwi. Czym dokładniej jest witamina B6? Jakie produkty spożywcze zawierają jej najwięcej oraz jakie są objawy niedoboru i nadmiaru?

Wszystkie witaminy z grupy B są bardzo ważnymi składnikami codziennej diety. Ze względu na to, że organizm nie syntezuje tych witamin samodzielnie, koniecznie jest ich dostarczanie z zewnątrz.

Witamina B6 - charakterystyka

Witamina B6 - jak sama nazwa wskazuje - jest grupą sześciu witamin zaliczanych do organicznych związków chemicznych. Jest rozpuszczalna w wodzie, a z biochemicznego punktu widzenia odgrywa rolę prekursora ważnych koenzymów (składników białek odpowiedzialnych za ich prawidłową pracę). Witamina B6, pierwotnie nazwana czynnikiem I, odkryta została dopiero w roku 1930. Pięć lat później przeprowadzono badania na szczurach, które wykazały, że długotrwały niedobór tego składnika w diecie powoduje u tych zwierząt ostre zapalenie skóry.

Witamina B6 po dostarczeniu do organizmu wchłania się w przewodzie pokarmowym i przekształcana jest do formy fosforanu pirydoksalu, który w dalszej kolejności magazynowany jest w wątrobie oraz tkance mięśniowej.

Witamina B6 - rola w organizmie

Witamina B6 jest jednym z najważniejszych związków dostarczanych do organizmu. Ma ona wpływ na bardzo dużą liczbę ważnych procesów biochemicznych. Pirydoksyna bierze udział w procesach przemiany różnych aminokwasów, tłuszczów oraz węglowodanów, a także odgrywa istotną rolę w syntezie hormonów, enzymów i m.in. hemoglobiny. Do innych ról witaminy B6 zaliczyć można:

Badania nad pirydoksyną wykazały również jej zbawienny wpływ na zmniejszenie ryzyka wystąpienia choroby Parkinsona u osób regularnie palących papierosy. Wartym uwagi jest także fakt, że połączenie witaminy B6 z magnezem wykazuje korzystne działanie u dzieci z autyzmem.

Witamina B6 - objawy niedoboru

Objawów niedoboru witaminy B6 jest dosyć sporo, przez co często trudno określić prawidłową ich przyczynę, gdyż objawy pokrywają się z objawami innych schorzeń. Pierwszymi objawami niedoborów pirydoksyny są:

  • pogorszenie samopoczucia, depresja i ciągły brak energii,
  • pogorszenie sprawności myślenia,
  • drgawki,
  • stany zapalne skóry (głównie łojotokowe),
  • podrażnienie ścian jamy ustnej oraz języka,
  • zmniejszenie odporności organizmu na infekcje,
  • anemia,
  • kamica nerkowa,
  • zaburzenia pracy serca,
  • zwiększenie ryzyka wystąpienia nowotworów.

Niedobory witaminy B6 mogą być szczególnie groźne dla dzieci, gdyż powodują opóźnienie umysłowe, a także hamują rozwój. Przewlekły niski poziom pirydoksyny powoduje również zwiększenie ryzyka zachorowania na miażdżycę. O jej przyjmowanie powinni więc zadbać wszyscy, którzy borykają się z problemem podwyższonego poziomu złego cholesterolu we krwi.

Witaminy z grupy B: po co ci one i gdzie ich szukać?

Witamina B6 - objawy nadmiaru

Witaminę B6 da się, oczywiście, przedawkować, będzie to skutkowało podrażnieniem układu nerwowego. Najczęstszymi objawami nadmiaru pirydoksyny jest mrowienie kończyn, utrata koordynacji ruchowej, a także zaburzenia procesów termicznych organizmu.

Witamina B6 - dzienne zapotrzebowanie

Dzienna norma przyjmowania witaminy B6 zależna jest od płci oraz wieku:

  • dzieci w wieku od 1 do 3 lat - 0.5 mg,
  • dzieci w wieku od 4 do 6 lat - 0.6 mg,
  • dzieci w wieku od 7 do 9 lat - 1 mg,
  • dziewczęta w wieku od 10 do 18 lat - 1.2 mg,
  • chłopcy w wieku od 10 do 18 lat - 1.2 mg,
  • kobiety w wieku od 19 do 50 roku życia - 1.3 mg,
  • mężczyźni w wieku od 19 do 50 roku życia - 1.3 mg,
  • kobiety powyżej 50 roku życia - 1.5 mg,
  • mężczyźni powyżej 50 roku życia - 1.7 mg,
  • kobiety w okresie ciąży i karmienia piersią - około 2 mg.

Witamina B6 - źródła

Dużą zaletą pirydoksyny jest jej powszechne występowanie w wielu produktach żywnościowych. Jednym z najlepszych jej źródeł jest kasza gryczana - zwłaszcza niepalona. Witamina B6 znajduje się również w rybach, ziemniakach, otrębach pszennych, orzechach laskowych i włoskich, mięsie wieprzowym, a także w niektórych owocach jak np. banany.

Więcej o: