Nasiona chia - jakie mają właściwości i jak je jeść?

Nasiona chia, czyli nasiona szałwii hiszpańskiej, są znane ze swoich dobroczynnych właściwości. Te niepozorne, małe ziarenka zawierają bardzo dużo kwasów omega-3, wapnia i żelaza, a w dodatku są smacznym dodatkiem do wielu dań i deserów. Jakie właściwości mają nasiona chia i na co działają?

Co to są nasiona chia?

Nasiona chia to nasiona szałwii hiszpańskiej - rośliny, która pochodzi z Gwatemali i Meksyku. Jej właściwości były znane już bardzo dawno plemionom Azteków i Majów i stanowiły tam bardzo ważną uprawę. Bogactwo składników, m.in. kwasów omega-3, powoduje, że nasiona szałwii hiszpańskiej znakomicie wspierają pracę mózgu - poprawiają pamięć i koncentrację, wspomagają proces trawienia, a dzięki dużej zawartości błonnika są idealne dla osób chorych na cukrzycę. Ponadto są znakomitym źródłem białka dla wegetarian oraz - dzięki obecności wapnia i fosforu, dbają o dobry stan naszych kości i zębów.

Nasiona chia - właściwości

Nasiona chia zawierają wiele cennych składników:

  • Kwasy omega–3

Nasiona chia są cenione przede wszystkim ze względu na bardzo dużą zawartość kwasów omega–3, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Co więcej, w nasionach chia znajduje się więcej tych cennych kwasów niż w łososiu atlantyckim, a powszechnie uznaje się, że to właśnie w rybach znaleźć można najwięcej zdrowych kwasów tłuszczowych. Kwasy omega–3 poprawiają zdolność uczenia się, koncentrację i pamięć, więc nie może ich zabraknąć w diecie osób, które wykonują wytężoną pracę umysłową albo uczą się. Dodatkowo, kwasy te wpływają na uspokojenie, a nawet zmniejszenie objawów depresji, a u osób starszych demencji.

  • Żelazo

Nasiona szałwii hiszpańskiej są również bogate w żelazo i zawierają więcej tego pierwiastka niż liście szpinaku. W 100 g nasion chia znajduje się 7,72 mg żelaza. Warto przypomnieć, że żelazo wchodzi w skład hemoglobiny, ma więc wpływ na transport tlenu we krwi.

  • Wapń

W nasionach chia znajdują się spore ilości wapnia, który jest niezbędny dla zdrowia kości i zębów. Nasiona chia mają w sobie więcej wapnia niż mleko, czyli produkt, który uchodzi za bogaty w ten pierwiastek. 100 g nasion chia zawiera aż 631 mg wapnia.

  • Potas

Potas jest szczególnie ważny w diecie osób, które cierpią na nadciśnienie i choroby serca, ponieważ obniża ciśnienie. Spore ilości tego pierwiastka znajdują się właśnie w nasionach chia. W 100 g nasion zawarte jest 407 mg potasu.

  • Magnez

W nasionkach szałwii hiszpańskiej znajduje się także magnez, którego niedobory mogą powodować kłopoty ze snem, permanentne zmęczenie, problemy z koncentracją, skurcze, a także zbytnią nerwowość i podatność na stres. 100 g nasion chia zawiera 335 mg magnezu. Magnez w połączeniu z potasem oraz żelazem wpływają również na pracę serca.

  • Fosfor

Fosfor, szczególnie w połączeniu z wapniem, który również znajduje się w nasionach chia, wpływa pozytywnie na zdrowie kości. Poza tym fosfor wspomaga pracę układu nerwowego oraz wspomaga utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej organizmu. Na 100 g nasion szałwii hiszpańskiej przypada aż 860 mg fosforu.

  • Antyoksydanty

Nasiona chia są bogate w antyoksydanty, które chronią komórki ciała i zapobiegają rozwojowi chorób nowotworowych.

  • Błonnik

W nasionkach chia nie brakuje błonnika, który usprawnia perystaltykę jelit i wspomaga oczyszczanie organizmu. Błonnik nie dość, że reguluje pracę układu pokarmowego, powoduje dłuższe odczuwanie sytości, przez co zmniejsza łaknienie. Błonnik, w szczególności w połączeniu z kwasami omega-3, wpływa na podwyższenie poziomu dobrego oraz obniżenie poziomu złego cholesterolu we krwi. Co więcej, spożywanie nasion chia jest również korzystne dla diabetyków, a to ze względu na to, że nasiona regulują poziom cholesterolu, a jednocześnie wpływają na znormalizowanie oporności na insulinę.

  • Białko

Nasiona szałwii hiszpańskiej są doskonałym źródłem pełnowartościowego białka, dlatego powinny znaleźć się w diecie osób, które nie jedzą mięsa. Nasiona chia mają w swoim składzie większość ważnych aminokwasów, co wyróżnia je spośród nasion bogatych w białko.

Kwasy omega - właściwe proporcje kluczowe dla zdrowia

Oprócz wymienionych składników, nasiona chia zawierają witaminy, między innymi witaminę A, C oraz E, a także tiaminę, niacynę i ryboflawinę.

Mimo wielu cennych składników i dobroczynnego wpływu nasion chia na zdrowie, nie należy spożywać ich w nadmiarze. Zbyt duża ilość błonnika w diecie może hamować wchłanianie substancji odżywczych z układu pokarmowego, dlatego zaleca się, aby dziennie nie spożywać więcej niż 3 łyżeczki nasion chia.

Nasiona chia - kalorie

100 g nasion chia dostarcza organizmowi 486 kcal. W takiej ilości nasion znajduje się ponad 16 g białka, ponad 30 g tłuszczu, ponad 42 g węglowodanów i aż 34 g błonnika.

Nasiona chia a odchudzanie

Nasiona chia po namoczeniu w wodzie lub innym płynie pęcznieją, przez co wypełniają żołądek i hamują łaknienie na dłuższy czas. Mimo to w przeprowadzanych badaniach, podczas których uczestnicy eksperymentu codziennie jedli nasiona chia, nie udało się wykazać wpływu spożywania nasion szałwii hiszpańskiej na odchudzanie.

Więcej o:
Komentarze (2)
Nasiona chia - jakie mają właściwości i jak je jeść?
Zaloguj się
  • kamila mertyr

    0

    ja sporo dodaję nasion do mojej diety, pomimo mojego ibs mi nie szkodzą, stosuję tez preparat intesta, bo on juz całkowicie sprawił,że moje jelita zaczęły normalnie pracować i jest coraz lepiej :)

  • nefrynia

    0

    Antyoksydanty>>flawonoidy>>najsilniejsza taksyfolina. Przegląd antyoksydantów www.dihydroquercetin.pl/2014/06/jakosc-czystosc-taksyfoliny/

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX