Co jeść na kolację?

Kolacja to jeden z posiłków, na który trzeba zwrócić szczególną uwagę. Jedzenie jej tuż przed pójściem spać może być przyczyną odkładania się tkanki tłuszczowej oraz problemów ze snem. Jednak okazuje się, że najważniejszą kwestią jest ta dotycząca tego, co na kolację się spożywa, gdyż pewne produkty z ostatniego posiłku w ciągu dnia powinny być wykluczone całkowicie. Co jeść na kolację, aby nie podjadać w nocy, dobrze spać i rano czuć się wypoczętym?

Od długiego czasu spotkać się można z mitem, że kolacja powinna być spożywana maksymalnie do godziny 18. Jest to dobre stwierdzenie, ale może odnosić się jedynie do osób, które chodzą spać o godzinie 21. Zdecydowana większość zasypia jednak w godzinach późniejszych, a zjedzenie kolacji o godzinie 18 mogłoby powodować spadek glukozy we krwi oraz podjadanie tuż przed snem, co jest niedopuszczalne - zwłaszcza wśród osób będących na diecie redukcyjnej. Badania wykazały, że ostatni posiłek w ciągu dnia powinno spożyć się mniej więcej 2,5-3 godziny przed zaśnięciem, co oznacza, że osoby idące spać o 24 mogą jeść kolację nawet o 21:30.

Jednak nie sama godzina ma tutaj znaczenie. Ważniejsze jest to, co na kolację się zjada. Warto zadbać, aby ostatni posiłek był lekkostrawny, składał się z warzyw, chudego mięsa, ryb czy kasz.

Jaka dieta, taka twarz. Uważaj, co jesz, bo to widać na twarzy!

Czego nie wolno jeść na kolację?

Oczywiście istnieje pewna lista produktów zakazanych, których spożywanie tuż przed snem z pewnością zakończy się zwiększeniem wagi ciała. Warto również zapamiętać, że główną zasadą jest unikanie pewnych połączeń, jak na przykład węglowodany z tłuszczami. Do produktów, które należy wykreślić z wieczornego menu zaliczyć można:

  • białe, pszenne pieczywo,
  • produkty smażone na tłuszczu, jak omlety, jajecznica, placki ziemniaczane, frytki,
  • fast-foody,
  • tłuste sery i twarogi,
  • owoce (w większych ilościach),
  • makarony.

Głównym składnikiem pokarmowym, który odgrywa szczególną rolę w diecie redukcyjnej jest białko. To właśnie ono w dużej mierze stanowić powinno skład wieczornego posiłku. Zapewnia uczucie sytości na dłużej i wspiera regenerację tkanki mięśniowej.

Zdrowa kolacja, czyli jaka?

Kolacja powinna składać się przede wszystkim z białka pochodzącego ze zdrowych źródeł, z odrobiny węglowodanów złożonych, witamin, a także niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), których zbawiennych właściwości zdrowotnych nie trzeba przytaczać. Zdrowa kolacja to taka, która:

  1. Nie jest ciężkostrawna - spożywanie na kolację produktów ciężkostrawnych nie musi od razu skończyć się na wzroście wagi, ale z pewnością odbije się na jakości snu. Aby strawić zjedzony pokarm organizm będzie działał na zwiększonych obrotach, co spowoduje, że sen nie będzie tak efektywny. Warto więc zrezygnować z produktów tłustych, smażonych i bogatych w cukry proste.
  2. Nie jest zbyt obfita - zjedzenie na kolację zbyt dużej ilości pokarmu będzie związane z dostarczeniem do organizmu sporej ilości kalorii, co z pewnością skutkować będzie wzrostem wagi.
  3. Nie jest spożywana zbyt późno - na kolację najlepiej zdecydować się na 3 godziny przed pójściem spać.
  4. Jest spożywana na ciepło - chodzi tutaj przede wszystkim o produkty gotowane w wodzie, na parze, duszone oraz pieczone (bez lub z niewielką ilością tłuszczu). Obróbka termiczna pokarmów sprawia, że są one lepiej trawione.

Co najlepiej jeść na kolacje?

Zdrowa, lekkostrawna kolacja nie musi być nudna i niesmaczna - wręcz przeciwnie. Przygotowana z pomysłem może być równie smaczna jak obiad czy śniadanie. Do produktów, które bez obaw spożywać można na kolację zalicza się:

  • gotowane jajka
  • gotowane na parze lub pieczone ryby
  • mięso drobiowe lub królicze
  • chude twarogi i twarożki
  • warzywa (np. pomidory z oliwą)
  • jogurty naturalne

Pomysły na lekką kolację

  • Ciekawą i smaczną kolacją może być ta przyrządzona na bazie różnych kasz (np. gryczana, bulgur, jaglana). Do kaszy dodać można pierś z kurczaka, cukinię, paprykę, pomidora lub po prostu mieszankę chińską.
    Zobacz: Jęczmienne kaszotto z bazylią i cytryną
  • Pieczona ryba z dzikim ryżem i duszonymi warzywami będzie z pewnością smaczną i wysokobiałkową kolacją, która zapewni energię na następny poranek.
    Zobacz: Pieczona dorada z rozmarynem i masłem pomarańczowym
  • Szybkim sposobem na dobrą kolację są kanapki na bazie pełnoziarnistego pieczywa oraz twarożku z dodatkiem szczypiorku.
    Zobacz: Twarożek
  • Dobrym pomysłem na smaczną kolację są faszerowane papryki. Składnikami farszu mogą być pieczarki, szpinak, chude, mielone mięso i brązowy ryż.
    Zobacz: Papryki faszerowane pomidorowym ryżem
  • Lekkostrawną i smaczną kolacją będzie leczo z dodatkiem papryki, cukinii, pomidorów oraz mięsa z indyka. Posiłek taki zapewni sporą ilość białka, witamin, a także innych cennych minerałów.
    Zobacz: Leczo z cukinii

To również może cię zainteresować:

Więcej o:
Zobacz także
Skomentuj:
Co jeść na kolację?
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX