Dlaczego warto jeść masło orzechowe?

Masło orzechowe to nie tylko zdrowe tłuszcze, ale również spora dawka błonnika, który wpływa pozytywnie na pracę układu trawiennego, obniża poziom cholesterolu, a także poziom glukozy we krwi

Masło orzechowe to nie tylko zdrowe tłuszcze, ale również spora dawka błonnika, który wpływa pozytywnie na pracę układu trawiennego, obniża poziom cholesterolu, a także poziom glukozy we krwi (Fot. Shutterstock)

Masło orzechowe to smaczny i zdrowy dodatek do wielu potraw, należy jednak wiedzieć, jakie masło wybrać, żeby było nie tylko smaczne, ale i zdrowe. Wartościowe masło orzechowe to takie, które składa się z dużej ilości orzechów, nie zawiera utwardzonych tłuszczów ani dodanego cukru czy soli.

Masło orzechowe - ile to kalorii?

Masło orzechowe to produkt wysokokaloryczny. W 100 gramach masła orzechowego jest aż 600 kcal, jednak jeżeli wybierze się masło dobrej jakości, nie są to puste kalorie.

Zdrowe masło orzechowe

Masło orzechowe dobrej jakości ma wiele dobroczynnych właściwości i pozytywnie wpływa na organizm, dlatego mimo wysokiej kaloryczności, nie trzeba z niego rezygnować. Dlaczego warto jeść masło orzechowe?

  • Masło orzechowe zawiera tłuszcze nienasycone

W maśle orzechowym można znaleźć przede wszystkim kwasy omega-3, omega-6 i omega-9. Kwasy te pozytywnie wpływają na pracę mózgu, chronią skórę przed procesami starzenia, działają przeciwzapalnie, wpływają na obniżenie ciśnienia krwi, zmniejszają ryzyko wystąpienia choroby nowotworowej, a także miażdżycy i chorób serca.

  • Masło orzechowe jest dobrym źródłem białka

W maśle orzechowym znajduje się wiele aminokwasów egzogennych (czyli takich, których organizm nie potrafi syntetyzować samodzielnie - muszą być dostarczone w pożywieniu), które sprawiają, że masło jest źródłem niemalże pełnowartościowego białka. Z tego powodu masło orzechowe powinno znaleźć się w diecie osób, które nie jedzą mięsa, a także osób, które mają zwiększone zapotrzebowanie na białko.

  • Masło orzechowe zawiera błonnik

Masło orzechowe to nie tylko zdrowe tłuszcze, ale również spora dawka błonnika, który wpływa pozytywnie na pracę układu trawiennego, obniża poziom cholesterolu, a także poziom glukozy we krwi. Co więcej, daje uczucie sytości na dłuższy czas, przez co hamuje łaknienie i może być produktem, który wspomaga walkę z nadmiarowymi kilogramami.

  • Masło orzechowe zawiera tryptofan

Ze względu na wysoką zawartość tryptofanu masło orzechowe wpływa pozytywnie na zdolność koncentracji, pamięć oraz pracę mózgu. Dlatego też nie może go zabraknąć w diecie osób, które wykonują wytężoną pracę umysłową, uczą się, a także takich, które są często przemęczone albo bardzo aktywne fizycznie.

  • Masło orzechowe zawiera witaminę E

Masło orzechowe to doskonałe źródło witaminy E, która należy do grupy przeciwutleniaczy. Witamina E zapobiega rozwojowi wolnych rodników, spowalnia procesy starzenia, a także pozytywnie wpływa na wzrok. Poza tym, witamina E jest niezbędna do prawidłowego rozwoju płodu, dlatego nie może jej zabraknąć w diecie kobiet ciężarnych.

Włoskie, laskowe, brazylijskie... Dlaczego warto jeść orzechy?

Jakie wybrać dobre masło orzechowe?

Żeby masło orzechowe było zdrowe i miało pozytywny wpływ na funkcjonowanie organizmu, należy wybrać odpowiedni produkt. Najlepiej unikać masła z fistaszków, mimo tego, że jest ono najtańsze i najbardziej dostępne. Orzechy arachidowe mają niekorzystny stosunek kwasów tłuszczowych omega-3 do omega-6, a poza tym często wywołują alergie. Z tych względów lepiej wybierać masło orzechowe z innych orzechów - niż z arachidowych. 

Masło orzechowe można zrobić praktycznie z każdych orzechów, dlatego warto eksperymentować i wybierać takie orzechy, które dostarczają najwięcej cennych składników. Masło z orzechów włoskich jest najlepsze spośród wszystkich, jeżeli chodzi o stosunek kwasów omega-3 do omega-6. Masło z orzechów laskowych zawiera z kolei dużo witaminy E, witaminy B3 oraz mangan, przez co jest polecane osobom, które mają problemy z potencją. Masło z orzechów brazylijskich zawiera magnez oraz selen, przez co jest polecane osobom wykonującym pracę umysłową, a poza tym wykazuje działanie antynowotworowe. Masło orzechowe z migdałów zawiera najwięcej wapnia i jest jednym z lepszych źródeł białka, dlatego powinny je spożywać osoby będące na diecie wegańskiej lub wegetariańskiej.

Bez względu na to, z jakich orzechów masło się wybierze, należy zwrócić uwagę na jego skład. W składzie masła nie powinno być przede wszystkim cukru, soli, oleju palmowego oraz syropu glukozowo-fruktozowego.

Domowe masło orzechowe

Masło orzechowe można z łatwością przygotować samodzielnie w domu. Na początku należy oczyścić ulubione orzechy ze skorupek i uprażyć je na suchej, rozgrzanej patelni. Prażone orzechy będą miały lepszy smak, jednak jeżeli komuś zależy na zachowaniu jak największej ilości dobroczynnych składników, lepiej zrezygnować z prażenia. Następnie orzechy należy stopniowo wrzucać do blendera i blendować tak długo, aż masa stanie się gładka i jednolita. Olej, który pojawi się na powierzchni produktu jest absolutnie naturalnym zjawiskiem - wystarczy dokładnie wymieszać masło przed użyciem.

Z czym jeść masło orzechowe?

Ze względu na to, że masło orzechowe zawiera dużo tłuszczu, nie należy go łączyć z innymi tłustymi produktami. Najlepiej łączyć je z warzywami i owocami. Masło orzechowe może być również dodatkiem do kanapek oraz jaglanek czy owsianek.

Przepisy z masłem orzechowym:

To również może cię zainteresować:

Znasz się na witaminach?
1/12Bogate źródła witaminy A to przede wszystkim:
Skomentuj:
Dlaczego warto jeść masło orzechowe?
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Zobacz także
  • Znakomity dodatek do lodów? Najzdrowsze w całości Pistacje: jedz nie tylko dla przyjemności
  • Orzeszki pinii w rzeczywistości są nasionami szyszki Orzeszki piniowe - kulinarny skarb z południa Europy
  • Domowe wypieki samo zdrowie? Sprawdź ile tłuszczów trans zawiera wykorzystana margaryna Tłuszcze trans: wszechobecne i zabójcze
Więcej o zdrowym jedzeniu: