Tłuszcze nasycone - dobre czy złe?

Tłuszcze nasycone to jeden z tych związków codziennej diety, który w ostatnich latach wzbudza wiele kontrowersji. Bardzo często utożsamia się je z chorobami serca oraz zbyt wysokim poziomem złego cholesterolu we krwi. Jednak najnowsze badania wykazują, że tłuszcze nasycone wykazują pewne pozytywne właściwości zdrowotne. Do najlepszych źródeł tłuszczów nasyconych zalicza się między innymi mięsa, sery, masło, olej palmowy i kokosowy, a także tłuste mleko i sery. Czym dokładnie są tłuszcze nasycone oraz jaki mają wpływ na zdrowie?

Co to są tłuszcze nasycone?

Tłuszcze nasycone są to struktury cząsteczek zbudowanych z różnej ilości atomów węgla. Ze względu na ilość atomów w pojedynczym łańcuchu, rozróżnia się kwasy tłuszczowe krótko-, średnio- oraz długołańcuchowe. W przeciwieństwie do kwasów tłuszczowych nienasyconych, charakteryzują się one pojedynczym wiązaniem pomiędzy atomami węgla, a cecha ta ma istotny wpływ na ich właściwości. Warto również wspomnieć, że różny wpływ na organizm ludzki wykazują łańcuchy kwasów tłuszczowych nasyconych o różnych długościach. Związki te znajdują się przede wszystkim w produktach pochodzenia zwierzęcego i wykorzystywane są zarówno do bezpośredniej konsumpcji, jak i np. do smażenia.

Kwasy tłuszczowe nasycone są istotnym elementem codziennej diety, ale warto pamiętać, że spożywane w nadmiernej ilości mogą przyczyniać się m.in. do chorób sercowo-naczyniowych.

Kwasy tłuszczowe nasycone - zalecane dzienne spożycie

Bardzo ważną kwestią, o której należy pamiętać w przypadku kwasów tłuszczowych nasyconych, jest ich zalecane dzienne spożycie. Zarówno światowe, jak i polskie organizacje zdrowia biją od kilku lat na alarm, że zbyt duża ilość tych związków w codziennej diecie może prowadzić do wielu groźnych chorób i powikłań - m.in. do miażdżycy, zawału serca, udaru mózgu oraz innych dolegliwości związanych z podwyższonym poziomem złego cholesterolu. Według Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego, tłuszcze nasycone u osób stosujących standardową dietę (liczącą około 2000 kcal dziennie) powinny stanowić jedynie 5% całej wartości dziennego zapotrzebowania na energię. Jest to około 12 gramów tłuszczów nasyconych spożytych w ciągu dnia.

Tłuszcze trans: zabójcze dla twojego zdrowia

Gdzie znajdują się tłuszcze nasycone?

Do głównych źródeł kwasów tłuszczowych nasyconych zalicza się przede wszystkim produkty pochodzenia zwierzęcego. Jednak w ostatnim czasie bardzo popularnym produktem zawierającym spore ilości tych związków jest olej kokosowy. Innymi przykładowymi produktami zawierającymi tłuszcze nasycone są:

  • Masło (51 gramów tłuszczów nasyconych w 100 gramach produktu);
  • Smalec (32 gramów tłuszczów nasyconych w 100 gramach produktu);
  • Olej kokosowy (87 gramów tłuszczów nasyconych w 100 gramach produktu);
  • Olej palmowy (49 gramów tłuszczów nasyconych w 100 gramach produktu);
  • Ser Gouda (13 gramów tłuszczów nasyconych w 100 gramach produktu);
  • Wieprzowina (5 gramów tłuszczów nasyconych w 100 gramach produktu);
  • Mięso z kurczaka (3,8 grama tłuszczów nasyconych w 100 gramach produktu).

Tłuszcze nasycone znajdują się również w produktach, takich jak: podroby, jajka, śmietany, twarogi, mleko, a także wyroby cukiernicze.

Tłuszcze nasycone - funkcje

Kwasy tłuszczowe nasycone w pierwszej kolejności pełnią funkcję energetyczną, ponieważ 1 gram tych związków to aż 9 kcal (dla porównania 1 gram węglowodanów czy białka to 4-5 kcal). Do innych funkcji pełnionych przez tłuszcze nasycone zalicza się:

  • Funkcja transportowa dla witamin z grup A, D, E oraz K;
  • Funkcja budulcowa dla tkanki tłuszczowej stanowiącej dla organizmu barierę termiczną i ochronną;
  • Regulacja oraz wspomaganie wydzielania hormonów (głównie kwas palmitynowy);
  • Wspomaganie reakcji odpornościowych organizmu (głównie kwas mirystynowy).

Tłuszcze nasycone i nienasycone

Obok omawianych kwasów tłuszczowych nasyconych, występują również kwasy tłuszczowe nienasycone, których wpływ na organizm jest nieco inny. Wiele badań naukowych prowadzonych na świecie przez niezależne zespoły badawcze wykazało, że regularne spożywanie produktów zawierających kwasy tłuszczowe nienasycone (np. orzechy, awokado, siemię lniane) pozytywnie wpływa na poziom złego cholesterolu we krwi. Przyczyniają się one jednocześnie do zmniejszenia ryzyka wystąpienia miażdżycy czy innych groźnych chorób na tle sercowo-naczyniowym.

Tłuszcze nasycone - jak wpływają na zdrowie? Najnowsze badania

Nowoczesne metody badawcze pozwalają naukowcom z całego świata wysuwać nowe wnioski dotyczące kwasów tłuszczowych nasyconych. Coraz częściej pojawiają się wyniki badań, w których zaprzecza się złemu działaniu tłuszczów nasyconych na serce oraz naczynia krwionośne. Warto jednak wziąć pod uwagę fakt, że póki co wnioski takie pojawiają się sporadycznie, a rozsądek i umiarkowanie w dziennym spożywaniu produktów zawierających tłuszcze nasycone będzie jednak najlepszym rozwiązaniem.

To również może cię zainteresować:

Więcej o: