Dieta Dukana (dieta białkowa) - co jeść a czego unikać?

Dieta białkowa ciągle bije rekordy popularności. Rozpropagował ją Pierre Dukan, którego książka "Nie potrafię schudnąć" okazała się prawdziwym hitem sprzedażowym. Początkowe zachwyty nad dietą szybko się jednak ulotniły. Okazuje się bowiem, że dieta może mieć poważne skutki zdrowotne.

Na czym polega dieta białkowa?

Dieta białkowa opiera się na spożywaniu dużej ilości produktów bogatych w białko i unikanie węglowodanów oraz tłuszczy. Tego typu jadłospis jest typowy dla przepisów Dukana. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że dieta białkowa to także zwiększenie ilości białka bez redukowania ilości cukrów i tłuszczy. Taką dietę bardzo często wybierają mężczyźni planujący zwiększenie suchej masy mięśniowej. O ile pierwszy typ diety – dukanowski – jest kontrowersyjny i czasem niebezpieczny, o tyle drugi może okazać się idealnym rozwiązaniem dla wielu osób. Typ drugi nie cechuje się bowiem wyniszczaniem organizmu (nie trzeba rezygnować z cukrów i tłuszczy, wystarczy je ograniczyć).

Dieta białkowa – podstawowe zasady

Odchudzająca dieta Dukana podzielona jest na cztery fazy. Od tego, w której fazie jest obecnie osoba zrzucająca wagę, zależy rozpisany jadłospis. Pierwszy etap polega na spożywaniu wyłącznie produktów bogatych w białko. To często najgorszy moment. Nie bez przyczyny etap ten jest nazywany „uderzeniowym”. Kolejna faza to faza naprzemienna. Polega na dołączeniu do diety warzyw. Nie można jednak jeść ich codzienne. Dieta pozwala na wplatanie ich w menu co drugi dzień. Trzecia faza to faza utrwalania. Dopiero teraz możliwe jest włączenie do diety małej ilości węglowodanów i tłuszczy. Ostatnim etapem jest faza ostatecznej stabilizacji. Polega na takim doborze posiłków, by możliwe było utrzymanie optymalnej wagi.

Jesz i chudniesz! Sprawdzone, przyjemne sposoby oszukania zmysłów i żołądka

Oprócz faz, ważne są ogólne zasady, o których należy pamiętać:

  1. Można jeść wtedy, gdy odczuwa się głód – przy czym trzeba sięgać wyłącznie po takie produkty, które są dozwolone.
  2. Nie wolno intensywnie ćwiczyć podczas pierwszych tygodni diety, ponieważ organizm jest mocno osłabiony.
  3. Każdy posiłek trzeba popijać 2 szklankami wody.
  4. Przy pierwszych dwóch fazach konieczna jest całkowita rezygnacja z tłuszczy, w tym z oliwy.

Dieta białkowa – jadłospis przy pierwszej fazie 

Układając jadłospis dla fazy uderzeniowej, można korzystać z: jaj, nabiału (serek wiejski, serki typu light, kefir, jogurt naturalny, mleko), wołowiny (z minimalną ilością tłuszczu), drobiu, owoców morza i ryb, cielęciny.

Co ważne, mięsa nie można smażyć. Najlepsze jest gotowanie na parze, jednak można też grillować lub piec w piekarniku. Pamiętaj, że przygotowane potrawy nie muszą być bez smaku. Możesz korzystać przede wszystkim z ziół, w tym np. z tymianku, bazylii, ziół prowansalskich, ale także z czosnku, cebuli oraz niewielkich ilości soli lub musztardy. Pij dużo zielonej herbaty. Jeśli wolisz zwykły earl grey, możesz dosłodzić go słodzikiem.

Pierwsza faza powinna trwać ok. 5 dni.

Dieta białkowa – jadłospis fazy drugiej

W fazie drugiej można sobie pozwolić na znacznie więcej. Dopuszcza się już warzywa (co dwa dni!), w tym: pomidory, ogórki, rzodkiewkę, szpinak, brokuły, pieczarki, kapustę, pory, seler, cukinię, paprykę i marchew. Ponadto ciągle należy jeść to, co w pierwszej fazie.

Pamiętaj, że nie wszystkie warzywa można spożywać podczas fazy naprzemiennej. Należy zrezygnować z ziemniaków, kukurydzy, ryżu i warzyw strączkowych. Nadal nie można używać tłuszczu podczas przyrządzania posiłków.

Druga faza planowo trwa także 5 dni.

Dieta białkowa – jadłospis fazy trzeciej i czwartej

W fazie trzeciej menu poszerzamy o porcję owoców (można jeść wszystkie z wyjątkiem bananów, winogron, wiśni i czereśni). Ponadto możesz zjeść dwie kromki chleba pełnoziarnistego oraz jeden plaster sera żółtego dziennie. Dwa razy w tygodniu można sobie pozwolić na zjedzenie produktów ze skrobią (ryż, kasze, ziemniaki) oraz wieprzowinę. Faza trzecia zezwala na używanie małej ilości tłuszczu.

Faza czwarta to po prostu zachowywanie zasad zdrowego odżywiania się. Przy czym raz w tygodniu należy zrobić sobie „detoks białkowy” – czyli jeść produkty wyłącznie z białkiem.

Faza trzecia musi trwać tyle dni, ile wskazuje równanie: ilość straconych kilogramów * 10. Jeżeli udało się zrzucić 5 kilogramów, faza III nie może być krótsza niż 50 dni.

Faza czwarta ma stać się nowym trybem życia.

Dieta białkowa - efekty uboczne 

Dieta białkowa – w swojej skrajnej wersji – mocno obciąża organizm. Z tego powodu zaleca się, by stosowały ją wyłącznie osoby młode i zdrowe. Przedstawiony powyżej jadłospis nie powinien zaszkodzić. Menu jest tak dobrane, by pojawiły się efekty odchudzające, ale organizm miał z czego czerpać siłę. Niemniej jednak należy zdawać sobie sprawę z ryzyka wystąpienia skutków ubocznych.

Nagłe „przerzucenie się” wyłącznie na dietę białkową może zakończyć się zaburzeniami pracy nerek, które są zmuszone nadmiernie pracować. Zbyt dużo aminokwasów w organizmie doprowadza do powstawania szkodliwych związków azotu. Oprócz nerek źle rozpisana dieta białkowa może doprowadzić do poważnych uszkodzeń wątroby.

Nie sposób nie wspomnieć też o obniżonych zdolnościach pracy mózgu. Węglowodany są niezbędne do utrzymania zdolności koncentracji na wysokim poziomie.

To również może cię zainteresować:

Białka (proteiny), niezastąpiony budulec organizmu

Fasola - bogactwo białka. Wartości odżywcze i właściwości lecznicze fasoli

Na czym polega dieta dr Ewy Dąbrowskiej i dlaczego warto ją stosować? Poznaj post, który leczy!

Więcej o: