Na czym polega dieta dr Ewy Dąbrowskiej i dlaczego warto ją stosować? Poznaj post, który leczy!

Post dr Ewy Dąbrowskiej to kuracja opracowana przez doktor nauk medycznych ze specjalizacją w obszarze chorób wewnętrznych. Dr Ewa Dąbrowska to były adiunkt gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Poznaj zasady jej terapii żywieniowej oraz korzyści, jakie możesz osiągnąć dzięki jej praktykowaniu. 

Na czym polega dieta Ewy Dąbrowskiej? 

Opiera się ona w głównej mierze na założeniu, że organizm w trakcie głodówki przechodzi w tryb odżywienia wewnętrznego. Wówczas ma miejsce proces spalania podskórnej tkanki tłuszczowej, a także samooczyszczania organizmu z nagromadzonych często przez długie lata złogów, polipów, toksyn, blaszek miażdżycowych oraz różnego typu produktów ubocznych przemiany materii. Im gorzej odżywialiśmy się przed rozpoczęciem diety, tym bardziej taka kuracja jest nam potrzebna. 

Na czas diety Ewy Dąbrowskiej należy więc wykluczyć wszystkie produkty zaliczane do szkodliwych dla zdrowia, lecz także te, które cechują się wysoką kalorycznością: 

  • alkohol, 
  • słodzone napoje gazowane i niegazowane (colę, soki owocowe w kartonie, oranżady),
  • kawę i czarną herbatę, 
  • słodycze, 
  • biały cukier, 
  • sól kuchenną, 
  • mięso (zarówno czerwone, jak i białe), 
  • ryby, 
  • każdy rodzaj nabiału, 
  • produkty strączkowe (fasole, groch etc.), 
  • wszelkiego typu ziarna zbóż oraz produkty na ich bazie (pieczywo, makarony, kasze, płatki etc.), 
  • wszelkie dania wysoko przetworzone (fast food, instant), 
  • oliwy i oleje, 
  • słodkie owoce. 

Jaka dieta, taka twarz. Uważaj, co jesz, bo to widać na twarzy!

Dieta Ewy Dąbrowskiej: produkty dozwolone

Co zatem można jeść będąc na tak zwanym poście Daniela? Jest to dieta w 100% warzywno-owocowa. Możemy więc spożywać w zasadzie wszystkie rośliny z wyjątkiem strączkowych oraz ziemniaków i batatów. Można do nich zaliczyć warzywa:

  1. cebulowe: wszelkie rodzaje cebul, czosnek, szczypiorek, por), 
  2. korzeniowe: pietruszka, buraki, marchew, seler, rzepa, rzodkiew, chrzan
  3. dyniowate: ogórki, kabaczek, cukinia, dynia, 
  4. kapustne: różnego typu kapusty (biała, czerwona, pekińska, chińska, rzymska itd.), jarmuż, kalafior, brokuł, kalarepa, rukola), 
  5. liściaste: szpinak, różnego rodzaju sałaty, roszponka, natka pietruszki, nać selera, pokrzywa, botwinka, wszelakie zioła, 
  6. psiankowate: pomidor, papryka

Na diecie Ewy Dąbrowskiej przepisy żywieniowe mogą również zawierać niektóre owoce, które są zaliczane do niezbyt słodkich. Będą to: 

  1. owoce cytrusowe: cytryna, limonka, grejpfrut, kiwi
  2. owoce jagodowe: agrest, jagoda, borówka, truskawka, 
  3. jabłka.     

Należy przy tym pamiętać o tym, że owoce można spożywać jedynie w niewielkich ilościach. Jedno jabłko do surówki czy kilka jagód do soku warzywnego - nie więcej. 

Przykładowy jadłospis na diecie Ewy Dąbrowskiej

Myślisz sobie, że z tak okrojonej listy produktów nie zdołasz przygotować zbyt wielu posiłków? Doktor Ewa Dąbrowska na szczęście w swoich książkach podaje wiele przepisów, które znacznie ułatwiają sprawę. Opierają się one głównie na posiłkach surowych: sałatkach warzywno-owocowych, surówkach i sokach. Warto przy tym pamiętać o tym, że do surówek nie można dodawać jakiegokolwiek dressingu - nawet na bazie zdrowych olejów czy orzechów. Trzeba też zapomnieć o tradycyjnych przyprawach typu sól kuchenna, magi czy vegeta. Przyprawiać możemy zasadniczo jedynie wykorzystując naturalne zioła oraz cytrynę. 

Przykładowy jadłospis na cały tydzień diety może być następujący: 

Poniedziałek

na śniadanie surówka z kapusty pekińskiej z pomidorem, papryką i korzeniem selera, na obiad jarskie leczo na bazie cukinii, papryki, cebuli i pomidora, na kolację sok warzywno-owocowy z jarmużu, szpinaku, marchwi i jednego jabłka,

Wtorek

na śniadanie sałatka z roszponki, endywii, rukoli z dodatkiem marchwi oraz brokułu, na obiad zupa krem z dyni, cukinii, marchwi, selera, pietruszki i szpinaku, na kolację sok warzywno-owocowy z selera, marchwi, zielonego ogórka oraz kiwi, 

Środa

na śniadanie leczo jarskie, na obiad jarski bigos, na kolację brokuł gotowany na parze z dodatkiem czosnku,

Czwartek

na śniadanie surówka z papryki, brokuła, kalarepy oraz kiszonych ogórków, na obiad dowolne warzywa gotowane na parze, na kolację sok ze szpinaku, marchwi, jarmużu z dodatkiem owoców leśnych, 

Piątek

na śniadanie zupa krem z kabaczku, pomidora, selera i szpinaku, na obiad surówka z marchwi, jabłka, pietruszki i rukoli, na kolację sałatka z pomidora, pokrzywy, kolendry, marchwi oraz roszponki, 

Sobota

na śniadanie sok warzywno-owocowy z truskawek, szpinaku, jarmużu i kiwi, na obiad zupa krem ze szpinaku, włoszczyzny i dyni, na kolację surówka z ulubionych warzyw, 

Niedziela

na śniadanie surówka z białej kapusty, cebuli, papryki, pomidora i selera, na obiad leczo jarskie, na kolację sok warzywno-owocowy z kiwi, jabłka, selera, szpinaku i pietruszki. 

Jak długo trwa dieta Ewy Dąbrowskiej? Ile można schudnąć? 

Już kilkudniowa kuracja postna wedle zaleceń doktor Ewy Dąbrowskiej przyniesie zbawiennie skutki dla zdrowia i samopoczucia. Jeżeli jednak mamy bardziej zanieczyszczony organizm, wtedy czas diety może trwać nawet kilkanaście do maksymalnie 40 dni. Jeżeli natomiast chcemy spróbować takiego postu po raz pierwszy, wówczas lepiej zaczynać ostrożnie. Już po tygodniu kuracji możemy spodziewać się utraty co najmniej kilku kilogramów. 

Czy post Daniela jest bezpieczny? Jakie są przeciwwskazania do jego rozpoczęcia? 

W zdecydowanej większości przypadków można praktykować bez najmniejszych obaw dietę Ewy Dąbrowskiej. Opinie samej autorki tej kuracji wskazują jednak, że post nie jest zalecany osobom z poważnym stadium nowotworów, w stanie wyniszczenia organizmu, chorującym na cukrzycę typu I, poważne choroby serca, a także cierpiącym na depresję, bulimię, anoreksję oraz inne zaburzenia o podłożu psychologicznym. 

Prowadzenie diety wyklucza się również z jednoczesnym stosowaniem leków oraz suplementów diety. Dlatego zanim zdecydujesz się na dietę Ewy Dąbrowskiej, opinia lekarza powinna być w takim przypadku decydująca. 

Kilka słów o kryzysach ozdrowieńczych

Dieta Ewy Dąbrowskiej może wiązać się z kilkudniowymi skutkami ubocznymi, nazywanymi przez autorkę kryzysami ozdrowieńczymi. Można do nich zaliczyć między innymi: 

  • bóle i zawroty głowy
  • ogólne osłabienie, 
  • drażliwość, 
  • problemy ze snem, 
  • dolegliwości ze strony układu pokarmowego, 
  • trudności z zachowaniem koncentracji, 
  • częste zmiany nastrojów. 

Powyższe objawy wskazują na szczęście na to, że organizm się oczyszcza, a my wracamy do zdrowia. Dlatego nie trzeba wtedy wpadać w panikę i przerywać postu. Tylko w przypadku, gdyby tego typu dolegliwości trwały dłużej niż kilka dni, warto skonsultować sprawę z lekarzem. Można również zdecydować się na przeprowadzanie diety Ewy Dąbrowskiej w ośrodku prowadzonym pod okiem specjalistów (dietetyków, psychologów, lekarzy). Ich kompletną listę znajdziesz na stronie internetowej pani doktor pod adresem www.ewadabrowska.pl. 

Pamiętaj o piciu dużej ilości wody oraz naparów ziołowych

Jeżeli chcesz uniknąć złego samopoczucia w tracie postu Daniela, każdego dnia wypijaj co najmniej 3 litry wody - unikniesz dzięki temu ryzyku odwodnienia, co będzie skutkowało nieprzyjemnymi dolegliwościami, a nawet może stanowić zagrożenia dla Twojego zdrowia i życia. Zawsze miej przy sobie dzbanek z czystą wodą. Nie zapominaj także o piciu herbatek ziołowych. 

Co z aktywnością fizyczną w trakcie diety warzywno-owocowej?

Na czas diety dr Ewy Dąbrowskiej zalecane jest zaprzestanie intensywnej aktywności fizycznej. W tym okresie zrezygnuj się z biegania, treningów na siłowni czy intensywnej jazdy na rowerze. Nie znaczy to jednak, że pozostaje Ci bierne siedzenie w domu. Wręcz zalecany jest powolny spacer każdego dnia czy też lekka gimnastyka o poranku. Wychodź na spacery do lasu, co pozwoli Ci optymalnie dotlenić swój organizm.

Co po zakończeniu diety dr Dąbrowskiej? Czy można powrócić do "normalnego" sposobu żywienia? 

Jeżeli chcesz zachować długotrwałe efekty diety Ewy Dąbrowskiej, wówczas nawet nie myśl o powrocie do poprzedniego sposobu żywienia. W takim przypadku nie tylko zahamowane zostałyby pozytywne efekty kuracji, lecz jeszcze dodatkowo zaszkodziłbyś swojemu organizmowi.

Pamiętaj, aby powoli wychodzić z diety. Stopniowo dodawaj do niej takie produkty jak owoce (z listy niedozwolonych w czasie postu), ziarna zbóż, pieczywo, orzechy, fasole, zdrowe oleje. Na samym końcu możesz dopiero dołączyć do jadłospisu nieco białego mięsa, ryby oraz nabiału. Wszystkie inne produkty należy całkowicie wykluczyć ze swojego jadłospisu. Dr Ewa Dąbrowska rekomenduje tego typu zdrowe zasady żywienia do końca naszego życia. W swoich książkach takich jak np. "Przywracać zdrowie żywieniem" podaje ona szczegółowe przepisy zdrowego odżywiania na każdy dzień. Dzięki stosowaniu się do zaleceń pani doktor zdołamy zniwelować ryzyko chorób cywilizacyjnych takich jak cukrzyca, choroby serca, miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, nowotwory, alergie czy problemy skórne. 

Czy dieta dr Ewy Dąbrowskiej jest potwierdzona klinicznie? 

Tysiące pozytywnych opinii w Internecie na temat diety dr Ewy Dąbrowskiej to wcale nie przypadek. Jej kuracja żywieniowa pomogła już wielu tysiącom pacjentów. Stosują oni głodówkę w ośrodkach leczniczych rekomendowanych przez panią doktor, a także samodzielnie w warunkach domowych.

Ewa Dąbrowska opisuje w swoich książkach przypadki uleczenia wielu chorób uznawanych przez lekarzy za przewlekłe, a zatem wymagające stosowania farmakoterapii do końca życia. Jak się jednak okazuje, pacjenci już po tygodniu stosowania diety owocowo-warzywnej odstawiają lekarstwa na cukrzycę, nadciśnienie czy zbyt wysoki poziom cholesterolu we krwi. Tym samym zyskują zdrowie oraz oszczędzają swoje pieniądze.

Warto więc zdecydować się na dietę dr Dąbrowskiej i wreszcie zyskać nienaganne zdrowie i witalność. Jest to również sprawdzony sposób na to, aby bezpiecznie schudnąć. Zaufaj specjalistce z wykształceniem medycznym, której metoda pomogła do tej pory tysiącom ludzi, którzy już niemal stracili nadzieję. 

To może cię również zainteresować:

Więcej o: