Brzoskwinia - owocowy przebój lata. Wartości odżywcze i właściwości lecznicze brzoskwini

Szczyt sezonu na brzoskwinie przypada na sierpień. Warto skorzystać z mocy tych pysznych owoców. Brzoskwinie mają sporo witamin, są małokaloryczne. Nic, tylko się zajadać!

Brzoskwinie to cała grupa roślin. Najpopularniejsza jest brzoskwinia zwyczajna, którą uprawia się także w Polsce. Owoce brzoskwini są spore, obłe, wyróżniające się przyjemną w dotyku skórką i charakterystycznym odcieniem pomarańczowego. Pochodzi z Chin - jest tam uprawiana od przeszło 4 tysięcy lat.

Dołącz do Zdrowia na Facebooku!

Brzoskwinie: wartości odżywcze

Brzoskwinie mają mnóstwo witamin, przede wszystkim witaminy C, B3, A i E. Oprócz tego zawierają sporo miedzi i potasu. W mniejszych ilościach posiadają także inne witaminy z grupy B (B1, B2, B5, B6), witaminę K, magnez, cynk, fosfor, bor, jod, sód i mangan.

Brzoskwinie: właściwości zdrowotne

Brzoskwinie są lekkostrawne. Składają się głównie z wody; dodatek błonnika sprawia, że są ratunkiem dla osób cierpiących na zaparcia. Mają delikatne właściwości przeczyszczające i moczopędne, pomagają w oczyszczaniu organizmu.

Brzoskwinie służą również urodzie. Poprawiają stan skóry, włosów i paznokci. Pestki brzoskwini są wykorzystywane do wyrabiania oleju o zapachu migdałów, który służy do masażu.

Co ciekawe, brzoskwinia sprzyja walce z osteoporozą. Zawarty w niej bor wzmaga produkcję estrogenów, które z kolei mają wpływ na kondycję kości.

Nie można zapominać o relaksacyjnych właściwościach brzoskwini. Pomagają się uspokoić, odstresowują, poprawiają odporność, dodają energii. No i są... po prostu pyszne!

Brzoskwinie: ile mają kalorii?

Jedna brzoskwinia to tylko 40-50 kilokalorii. Nie powinny więc obawiać się jej osoby na diecie odchudzającej. Co więcej, ma również niski indeks glikemiczny - jedynie 35. Brzoskwinie zawierają błonnik, który usprawnia trawienie, a także zapewnia uczucie sytości na dłuższy czas.

Uwaga! Suszone brzoskwinie to już inna sprawa. Mają o wiele więcej cukru i kalorii. Nie są zalecane cukrzykom i osobom odchudzającym się.

Brzoskwinie: na co zwracać uwagę?

Najbogatsze w substancje odżywcze są brzoskwinie świeże. Te w puszkach nie dostarczą nam tyle wartościowych składników. Jeśli chcemy wycisnąć z brzoskwiń maksimum ich zdrowotnej mocy, jedzmy je ze skórką. Pamiętajmy jednak o porządnym umyciu owoców! Mogą one zawierać resztki ze środków owadobójczych czy sztucznych nawozów.

Brzoskwinie psują się stosunkowo łatwo, dlatego najlepiej zjeść je szybciej, a jeśli to konieczne - przechowywać w chłodnym, zacienionym miejscu.

To także może cię zainteresować:

Moc barwników owoców i warzyw. Który kolor najzdrowszy?

Więcej o: