Groszek zielony - pyszny na surowo! Wartości odżywcze i właściwości lecznicze groszku

Wielkimi krokami nadchodzi sezon na groszek zielony. Co prawda można jeść go z puszki czy rozmrozić, jednak najlepszy jest ten świeży. Groszek zielony ma wiele witamin i składników odżywczych. Nie jest kaloryczny, więc powinny go wziąć pod uwagę także osoby na diecie odchudzającej.

Groszek zielony to jedyne warzywo strączkowe, które można jeść na surowo. Wiele osób lubi go najbardziej właśnie w takiej formie - prosto z gałązki. Groszek zielony z puszki czy mrożony też ma dużo wartości odżywczych, choć jego smak może nie dorównać świeżemu. Odmiany cukrowe groszku, które nie mają w strąku wyściółki, można jeść w całości, razem z łupinką. Przed zjedzeniem strąków innych odmian należy je obrać z wyściółki. Groszek nie lubi zbyt dużej ilości słońca; najlepiej rośnie mu się chłodnym latem, przy sporych opadach. Wysiewa się go zwykle pod koniec marca lub na początku kwietnia. Wcześnie wysiany groszek można zbierać już w maju.

Dołącz do Zdrowia na Facebooku!

Groszek zielony: wartości odżywcze i właściwości zdrowotne

Groszek zielony obfituje w witaminy z grupy B (między innymi B9, czyli kwas foliowy) oraz witaminę A, C, E i K. Oprócz tego zawiera dużo żelaza, a także potas, fosfor, cynk, magnez i wapń (witamina K ułatwia wchłanianie wapnia). Niacyna i błonnik pomagają regulować poziom cholesterolu we krwi - obniżają tak zwany "zły" cholesterol LDL. Oprócz tego obniża poziom trójglicerydów. Groszek wpływa zatem pozytywnie na wiele aspektów naszego zdrowia - pracę mięśni, kości i serca oraz dobry nastrój (a to dzięki obecności kwasu foliowego).

Groszek zielony ma dużo białka, które może służyć jako jeden z zamienników mięsa zwierzęcego dla wegetarian i wegan. Posiada też sporo błonnika, a więc stymuluje trawienie i poprawia pracę jelit. Pomaga w ten sposób w zwalczeniu problemów z wypróżnianiem.

Przeczytaj: Białko - TAK, mięso - NIE? To da się zrobić. 9 produktów, które pomogą go dostarczyć

Groszek zawiera antyoksydanty, czyli związki, które walczą z nadmiarem wolnych rodników. Wolne rodniki przyspieszają starzenie się organizmu oraz stymulują procesy chorobowe. Antyoksydanty hamują zapędy wolnych rodników, wpływają pozytywnie na pracę układu żylnego oraz zmniejszają ryzyko zachorowania na raka.

Groszek: kalorie i dieta odchudzająca

Kaloryczność groszku zależy od jego odmiany. 100 gramów ma od 45 do 80 kilokalorii (kcal). Nadaje się zatem dla tych, którzy chcą schudnąć i zwracają uwagę na kalorie. Jest lekkostrawny i sycący. Uwaga! Groszek ma sporo węglowodanów, powinny zatem uważać na niego osoby chore na cukrzycę. Ci, którzy nie chorują na cukrzycę, nie muszą się bać - groszek nie stymuluje jej rozwoju. Obecne w nim węglowodany nie utrudniają też zrzucania zbędnych kilogramów.

To także może cię zainteresować:

Bób - niewątpliwie pyszny, ale czy zdrowy? Kto nie powinien go jeść?

Bób: niewątpliwie pyszny, ale czy zdrowy? Kto nie powinien go jeść?

Więcej o: