Kwasy omega-3 - rybie bogactwo. Po co nam omega-3 i gdzie ich szukać?

Ryby są bogatym źródłem kwasów omega-3

Ryby są bogatym źródłem kwasów omega-3 (Tommy Lee Walker)

Kwasy omega-3 są naszemu organizmowi niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Działają przeciwzapalnie, wpływają na nastrój, podejrzewa się je o właściwości antynowotworowe. Gdzie szukać kwasów omega-3?

Kwasy omega-3: co to jest?

Omega-3 (ω-3) to grupa nienasyconych kwasów tłuszczowych, do której należą kwas alfa-linolenowy (ALA), eikozapentaenowy (EPA) i dokozaheksaenowy (DHA). ALA, EPA i DHA zaliczają się do kwasów egzogennych, czyli tak zwanych Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych (NNKT) - organizm nie potrafi produkować ich samodzielnie, dlatego muszą być mu dostarczane w pożywieniu. Do NNKT należą także kwasy omega-6: linolowy (LA), γ-linolenowy (GLA) oraz arachidonowy (AA).

Dołącz do Zdrowia na Facebooku!

Kwasy omega-3: po co?

Jakie są właściwości kwasów omega-3? Po pierwsze - zmniejszają stężenie trójglicerydów we krwi, a tym samym obniżają ryzyko pojawienia się miażdżycy. Redukują ciśnienie krwi i zapobiegają powstawaniu zakrzepów. Działają przeciwzapalnie. Mogą pomóc w leczeniu takich schorzeń jak zaburzenia rytmu serca czy reumatoidalne zapalenie stawów. Wpływają pozytywnie na nastrój, zmniejszają skłonność do depresji. Naukowcy przypuszczają, że ω-3 mają działanie przeciwnowotworowe. Badania sugerują, iż obniżają one ryzyko powstania raka jelita grubego, piersi i prostaty.

Kwasy omega-3: źródła

Źródła kwasów omega-3 to przede wszystkim:

Kwasy ω-3 można suplementować sztucznie, jednak najlepiej i najbezpieczniej spożywać je naturalnie, wraz z jedzeniem - nie ma wtedy ryzyka przedawkowania.

> Sprawdź: Karp i krewniacy - ryby dobre nie tylko od święta

Kwasy omega-3: na co zwracać uwagę?

Ważne jest zachowanie właściwych proporcji między ilością kwasów omega-6 a omega-3. Proporcje między nimi powinny wynosić około 5:1 (omega-6:omega-3). Niewielu z nas ma jednak czas i siły, by przejmować się tym, czy stosunek wynosi 6:1, czy 13:1 (przeciętny Kowalski ma nawet 30:1!). W takiej sytuacji wystarczy trzymać się zasady 3 tłustych ryb morskich w tygodniu - powinny one w miarę zrównoważyć poziom kwasów omega. O tym, dlaczego nadmiar omega-6 jest niezdrowy, piszemy tutaj.

To także może cię zainteresować:

Kwasy omega mogą szkodzić zdrowiu. Pamiętaj o odpowiednich proporcjach

Kwasy omega mogą szkodzić zdrowiu

Tego uczyliśmy się na lekcjach biologii, pamiętasz coś jeszcze?
1/17Ciałko zieleni nazywane jest także chloroplastem.
Zobacz także
  • W 2015 roku na raka umarło przeszło 8,8 milionów osób Rak - jaki występuje najczęściej, ilu z nas na niego umiera, jak mu zapobiegać?
  • Oleje warto zaprosić do kuchni, ale co za dużo, to jednak niezdrowo Najpopularniejsze oleje - co w sobie mają i kiedy warto po nie sięgać?
  • Domowe wypieki samo zdrowie? Sprawdź ile tłuszczów trans zawiera wykorzystana margaryna Tłuszcze trans: wszechobecne i zabójcze
Skomentuj:
Kwasy omega-3 - rybie bogactwo. Po co nam omega-3 i gdzie ich szukać?
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Więcej o zdrowym jedzeniu: