Cytryna - kwaśny smak zdrowia. Wartości odżywcze i właściwości lecznicze cytryny

Cytryna poprawia odporność organizmu i stymuluje trawienie. Dlaczego jeszcze warto jeść cytryny i dlaczego cytryna w herbacie to nie najlepszy pomysł?

Dołącz do Zdrowia na Facebooku!

Cytryna pochodzi najprawdopodobniej z Chin. W Europie pojawiła się na początku naszej ery, ale zaczęła być uprawiana na większą skalę dopiero w XV wieku. Prawdziwą karierę zrobiła w wieku XVIII - okazało się, że skutecznie przeciwdziała szkorbutowi, który dotychczas był plagą wśród marynarzy wypływających w długie rejsy. Dziś cytryny uprawia się przede wszystkim w USA, we Włoszech, Meksyku, Hiszpanii i Grecji.

Wartości odżywcze i właściwości zdrowotne cytryny

Cytryna ma sporo witaminy C (53 mg/100 g). Dzięki temu wzmacnia odporność organizmu, a także łagodzi przebieg infekcji wirusowych i bakteryjnych. Warto zadbać o jej obecność w diecie szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Cytryny zawierają również witaminy z grupy B oraz witaminę A. Oprócz tego mają potas, sód, magnez, wapń i żelazo.

Zawarte w cytrynie flawonoidy mają właściwości antyoksydacyjne (przeciwulteniające) - zwalczają nadmiar wolnych rodników, które przyspieszają starzenie i stymulują rozwój nowotworów. Z cytrynowej skórki uzyskuje się olejki eteryczne, które mają między innymi działanie uspokajające. Spożywanie cytryny poprawia kondycję naczyń krwionośnych, przeciwdziała miażdżycy oraz obniża poziom cukru we krwi.

> Przeczytaj: Antyoksydanty - superbroń przeciwko chorobom i starzeniu się

Cytryna na diecie

Cytryna ma bardzo mało kalorii - w 100 gramach jest ich jedynie 28! Oprócz tego zawiera błonnik, który powoduje uczucie sytości i przyspiesza metabolizm. Cytryna równoważy apetyt i ułatwia trawienie. Oprócz tego zmniejsza wchłanianie cukrów, dzięki czemu przysłuży się każdej osobie walczącej z nadprogramowymi kilogramami.

Cytryna na dobry dzień

Woda z cytryną o poranku to świetny sposób na zdrowy początek dnia. Wystarczy sok z połowy cytryny wymieszać ze szklanką ciepłej wody i energetyczny eliksir gotowy. Taka mikstura dostarcza mnóstwo energii, stymuluje procesy trawienne, a także pomaga w walce ze zgagą i oczyszcza organizm z toksyn. Co więcej, działa uspokajająco i poprawia samopoczucie. Uwaga! Picie zbyt dużych ilości nierozcieńczonego soku z cytryny może wywołać nadkwaśność.

Piękno prosto z cytryny

Sok z cytryny pomaga domyć nawet najbardziej uparte plamy na skórze. Na ratunek przyjdzie także wtedy, gdy ręce brzydko pachną, na przykład po obieraniu czosnku czy przyrządzaniu ryby. Maseczka z cytryny wzmacnia włosy oraz nadaje im połysku, a na blond włosy wpływa rozjaśniająco. Cytryna często znajduje się w składzie kosmetyków, które mają walczyć z cellulitem, przebarwieniami skóry, zanieczyszczeniami cery.

Herbata z cytryną? Lepiej nie

Smutna wiadomość dla wszystkich, którzy lubią herbatę z plasterkiem lub kropelką cytryny. Liście herbaty mają glin, zaś cytryna - kwas cytrynowy. Gdy wrzucamy cytrynę do herbaty, z reakcji powstaje cytrynian glinu, który najprawdopodobniej sprzyja rozwojowi choroby Alzheimera. Ponadto dodawanie cytryny do gorącego płynu pozbawia ją witaminy C, która jest wrażliwa na wysoką temperaturę. Więcej o szkodliwych połączeniach żywieniowych przeczytasz tutaj.

Cytrynowe przestrogi

Cytryny, podobnie jak wiele innych cytrusów, są często pryskane chemikaliami, które mają przedłużyć ich świeżość. Jeśli potrzebna nam na przykład starta skórka cytryny do ciasta, warto zaopatrzyć się w owoce ekologiczne, które na pewno nie miały styczności z chemikaliami. Każdą cytrynę przed użyciem warto sparzyć wrzącą wodą lub po prostu dokładnie umyć.

Rozkrojona cytryna szybko zgubi swoje wartości odżywcze, szczególnie witaminę C. Lepiej zatem kupować owoce małe, które można szybko zjeść, nie narażając ich na utratę cennych właściwości.

To także może cię zainteresować:

Wiadomo, że cytrusy są zdrowe, ale które najlepsze dla ciebie? Sprawdź!

Więcej o:
Komentarze (1)
Cytryna - kwaśny smak zdrowia. Wartości odżywcze i właściwości lecznicze cytryny
Zaloguj się
  • chatawuja

    0

    Cytryna, chociaż zasadotwórcza, jest synonimem kwaśności - smak bierze się z dużej zawartości kwasu cytrynowego i witaminy C. www.chatawujatoma.net/cytryna

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX