Kapusta świeża, kapusta kiszona - przeciwnowotworowe samo zdrowie

Kapusta śmierdząca i ciężkostrawna? Czas skończyć z tym stereotypem! Kapusta to warzywo niskokaloryczne i silnie antyoksydacyjne, działa przeciwzapalnie i przeciwbólowo A to jeszcze nie wszystko!

Dołącz do Zdrowia na Facebooku

Kapusta przywędrowała do Polski w XV wieku i zadomowiła się w naszej kuchni na dobre. Gołąbki, pierogi, bigos. Ciężko je sobie wyobrazić bez tego warzywa.

Kapusta i wartości odżywcze

Kapusta to bogactwo witamin C, K, E, a także witamin z grupy B. Oprócz tego zawiera potas, błonnik pokarmowy, kwas foliowy, beta-karoten, wapń, żelazo i siarkę. Kapusta jest najbardziej wartościowa w postaci surowej.

Kapusta i choroby

Przede wszystkim wzmacnia układ odpornościowy. Jeśli będziesz spożywać ją regularnie (niekoniecznie świeżą, może być także kiszona), zdecydowanie obniżysz ryzyko złapania różnych infekcji. O tym, jak jeszcze inaczej podwyższyć swoją odporność, przeczytasz tutaj.

Kapusta i kapuściany sok zmniejszają ryzyko zachorowania na raka sutka, jajników, macicy, jąder i prostaty, czyli nowotwory o podłożu hormonalnym. Przeciwdziałają także nowotworom okrężnicy i płuc.

Ponadto sok z kapusty leczy wrzody żołądka (tutaj zdobędziesz infromacje o diecie zalecanej przy wrzodach) i niweluje zgagę. Pomaga również w walce z anemią.

Liście kapusty przyspieszają gojenie się ran oraz leczenie oparzeń. Są skuteczne również w przypadku odmrożeń i półpaśca. Przyniosą ulgę wtedy, gdy ugryzie cię owad.

Okłady z kapusty to znany sposób walczenia z bólami reumatycznymi i artretycznymi. Kapuściane kompresy pomogą nie tylko na bóle stawów, lecz także na zwichnięcia.

Kapusta kiszona

Kapusta w formie kiszonej zawiera dużo witaminy C, K, A, E, a także witaminy z grupy B. Witaminy A, C i E to antyoksydanty (przeciwutleniacze), które pozbywają się wolnych rodników, szkodliwych związków powodujących raka i przyspieszających starzenie.

Kwas mlekowy, który wytwarza się podczas fermentacji kapusty, pozytywnie wpływa na układ pokarmowy. Przyspiesza pracę jelit i niweluje zaparcia. Wzmacnia system odpornościowy. Dobrze jest jeść kiszoną kapustę po terapii antybiotykowej – pomoże w odbudowaniu odpowiedniej mikroflory jelitowej.

Kapusta kiszona jest łatwiej strawna niż kapusta świeża. Co więcej, ma bardzo mało kalorii, jedynie 12-16 kcal/100 g. Powoduje uczucie sytości. Jednym słowem – idealna dla tych, którzy chcą zgubić trochę zbędnych kilogramów.

Najlepiej kupować kapustę kiszoną z beczki. Ta w plastikowym opakowaniu ma o wiele mniej substancji odżywczych, a pasteryzowana - prawie wcale. Ponadto da się ją przechowywać o wiele krócej.

Nie myj kiszonej kapusty przed jedzeniem. Wypłuczesz w ten sposób sporo jej odżywczych wartości, w tym bezcenny kwas mlekowy.

Jeśli chcesz dowiedzieć się o kapuście kiszonej czegoś więcej, kliknij tutaj.

Kapusta i dieta

Kapusta nie jest kaloryczna, ma około 40 kcal/100 g. Na jej podstawie stworzono specjalną dietę. Dieta kapuściana polega na spożywaniu delikatnej mieszanki kapusty kiszonej lub słodkiej, pora, papryki, cebuli, pomidorów, pietruszki, selera i oliwy. Oprócz tego można jeść wszystko, byle by zdrowo i lekkostrawnie. Kapuściana papka ma usprawniać trawienie i poprawić kondycję wątroby.

Kapusta i karmienie piersią

Zapalenie piersi grozi kobietom, które dopiero co urodziły. W kilka dni po porodzie piersi twardnieją, przez co dziecku trudniej je ssać; w efekcie nie ściąga pokarmu w całości. Okład z kapusty pomaga zwalczyć zapalenie. Piersi należy obłożyć zimnymi liśćmi, a następnie wziąć gorącą kąpiel. Dzięki temu piersi staną się miększe.

Kobietom karmiącym nie zaleca się natomiast jedzenia kapusty. Substancje tworzące gazy mogą przedostać się do mleka i spowodować bolesne kolki u niemowlęcia.

Kapusta i uroda

Kapusta zawiera siarkę, która wpływa dodatnio na kondycję paznokci, skóry i włosów. Regularne picie kapuścianego soku sprawi, że obrzęki i nadmiar wody w organizmie przejdą do historii. Okład-papka z wymytych liści kapusty to dobry sposób na trądzik i opryszczkę.

Kac – kapusta na ratunek

Jeśli po nocnych hulankach dokucza ci kac, sięgnij po sok z kapusty. Błyskawicznie dostarczy witamin i soli mineralnych, które zostały wypłukane przez alkohol. Wyreguluje pracę żołądka, poprawi funkcjonowanie wątroby i śledziony.

Kapusta – przeciwwskazania

Osoby cierpiące na schorzenia tarczycy powinny wystrzegać się kapusty. Muszą uważać szczególnie ci, którzy przyjmują tyroksynę – tiocyjanki zawarte w kapuście hamują jej działanie. Taką samą ostrożność należy zachować w przypadku innych roślin kapustowatych, takich jak kalafior, brukselka, jarmuż, brokuły czy rzepa.

Niestety, kapusta łatwo absorbuje szkodliwe azotany i azotyny. Pamiętaj, by kupować ją u sprawdzonego dostawcy, który nie nawozi swoich produktów sztucznie. Jeśli nie masz takiej możliwości, kapustę dokładnie umyj i pozbądź się liści zewnętrznych.

Spożywanie kapusty w nadmiernych ilościach grozi odbijaniem, wzdęciami i zgagą (o sposobach na zgagę dowiesz się z tego artykułu).

Dietetyk: nie wiem, skąd wziął się mit, że grzyby są bezwartościowe. Są bardzo zdrowe

Więcej o: